Hlavní obsah
Názory a úvahy

TELE TELE: „Tak co, sporťáku, už máš chlapa?“ To už by dnes neprošlo. Satira je nežádoucí

Foto: Zdenda1999 / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Občas to nebyl humor zrovna inteligentní, někdy to bylo i trapné, ale často také velmi povedené, trefné a zábavné. A o smích, srandu, humor a satiru šlo v TELE TELE především. Proto to byl pořad velmi oblíbený. Bohužel, dnes už těžko představitelný.

Článek

„Lidstvo má jen jedinou opravdu účinnou zbraň – je jí smích,“ řekl kdysi neopakovatelný Mark Twain. Bohužel, a především ke škodě nás všech se této zbraně postupně a často (ne)dobrovolně vzdáváme ve prospěch nejen politické (hyper)korektnosti, která se ve společnosti už řadu let šíří jako rakovina. Typickým příkladem je téměř úplná absence satiry, parodie a nekorektního humoru na televizních obrazovkách.

Mnozí si jistě vzpomenou na „drsná“ 90. léta, kdy se zjevila „Česká soda“, satirický pořad, který si střílel z každého a ze všeho, někdy i za hranou etiky. Bylo to ale vtipné, trefné a v nejlepší tradici britských Monty Pythonů. Vedle toho tu byla inteligentní politická satira Miloslava Šimka a Zuzany Bubílkové „S politiky netančím“ a „Politické harašení“, obě vysílané Českou televizí. V roce 2000 se na TV Nova objevil pořad TELE TELE, jehož hlavními tahouny byli Richard Genzer a Michal Suchánek. Doplňovali je Veronika Žilková a Josef Carda.

Foto: Show Jana Krause / Wikimedia Commons / CC-BY-3.0

Herec Petr Čtvrtníček, jedna z hlavních tváří České sody.

TELE TELE sice nebyl humor 1. kategorie, avšak v porovnání s dneškem to byl neskutečný odvaz a zábava. Protagonisté se nebáli pořádné srandy, parodovali známé osobnosti i pořady Novy, na níž satirický pořad běžel. Nevyhýbali se ani politice, pravidelnou součástí TELE TELE byl Úřad Vládi, trefující se do politického dění. Vtipálci vymýšleli vlastní ptákoviny, a hlavně si dokázali dělat legraci sami ze sebe. Okřídleným se stala otázka zprávařů Genzera a Suchánka „Tak co, sporťáku, už máš chlapa?“, která směřovala k redaktorovi sportovních zpráv Cardovi Retardovi v podání herce Josefa Cardy. Umíte si něco takového představit dnes? Já tedy dost těžko, i když by to bylo fajn … Dnes se všechno bere příliš vážně, bez nadhledu, nadsázky a vtipu.

TELE TELE bývalo nejoblíbenějším pořadem TV Nova a získalo řadu diváckých ocenění. S postupem let se novácký satirický pořad postupně vyčerpával, scénky začaly být okoukané, vtipy se opakovaly a trapných okamžiků přibývalo. Přesto bylo čemu se smát. O oblíbenosti pořadu svědčí celkem 267 dílů v osmi řadách a k tomu 23 speciálů. Jedním z režisérů pořadu byl Ondřej Sokol, který později přeskočil na moderátorskou židli a dnes tvoří oblíbené moderátorské duo s Alešem Hámou. I on má letitou průpravu, nezapomenutelný je jeho pořad „Knedlo, zelo, vepř“, který měl kdysi na Frekvenci 1 společně s Jakubem Wehrenbergem. Právě Háma se Sokolem se jako jedni z posledních při svých vystoupeních na obrazovkách nebojí dvojsmyslů, narážek na aktuální dění a nekorektních vtipů jako třeba při posledním vyhlašování Českého slavíka. Zatím jim to prochází. Otázkou je, jak dlouho ještě.

Lidstvo má jen jedinou opravdu účinnou zbraň – je jí smích.
Mark Twain

Novácké TELE TELE skončilo v roce 2007 a od té doby zachází satira a parodie „na úbytě“. Občas se sice objeví nějaký pokus navázat na tradici satiry politické i společenské jako například v pořadu ČT Pečený sněhulák, hlásící se k odkazu skvělých skečů Malé Velké Británie, avšak nikdy to dlouho nevydrží. A tak nám dnes zbyla pouze Partička na Primě. Skutečná politická satira na televizních obrazovkách chybí úplně a můžeme být vděční alespoň za vskutku povedený pořad Petra Jablonského „To byl zase týden“, dříve „Čauky lidi“, který běží na Streamu a geniálním způsobem odrážel mravní bídu a politické přešlapy Andreje Babiše. Nyní naopak paroduje kroky současné vlády a utahuje si z jejích činitelů. V současnosti je nejen politická satira nežádoucí a byla vytlačena na periferii, jak je vidět na pořadu „Polibte si preference“ Zuzany Bubílkové, který běží na TV A11.

V současnosti se pánové Genzer a Suchánek objevují v reklamách jednoho z obchodních řetězců. Při dnešní absenci komediantství a přemíře korektnosti tak jejich „blbnutí“ na časem prověřené songy působí osvěžujícím dojmem a připomíná nám jedno z mouder Miroslava Horníčka, který kdysi řekl, že „člověk, který se směje, je jako baterka, která se nabíjí.“ Nebojme se nabíjet, co nám síly stačí. Jinak skončíme zcela bez energie, šťávy a života.

Další zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz