Článek
Sotva vstoupíte do prodejny, už to na vás útočí. Pečivo je hned na kraji, krásně voní, leskne se až oči přecházejí a je ho spousta. Zřejmě hodně z nás chodí nakupovat více či méně hladová a při té vůni se lze nákupu jen těžko ubránit. A pokud by nás přece jen napadlo vzdorovat, promyšleně umístěné cedulky se sloganem „Jednička v čerstvosti“ nás nenechávají na pochybách, že nic lepšího si koupit nemůžeme. Ostatně, pečivo je základ.
Čerstvě rozpečeno a dopečeno
Jenomže ono to s tou čerstvostí není zase tak žhavé. Převážná většina pekařského sortimentu je totiž ze zmrazeného polotovaru, rozpečeného a dopečeného v důmyslných dopékacích skříních. Zákon říká, že pečivo ze zmrazeného polotovaru nelze označovat za čerstvé a pokud je ze zmrazeného polotovaru, pak je třeba to řádně označit. Ano, je to u každého jednotlivého výrobku velmi malým písmem, které málokdo čte a někdo nepřečte vůbec. Ale jistota je jistota, a tak se tam či onde umístí velká cedulka s poněkud zavánějícím sloganem o čerstvosti.
Je to velmi chytrý trik, jak ostatní přesvědčit o své pravdě. Podobně se v jiných řetězcích nezřídka objevuje kouzelná formulace „čerstvě dopečeno“, která zákon rovněž neporušuje, přesto nás ale tahá za nos. Ono se totiž čerstvé pečivo dělá a peče v pekárně z nezmražených surovin, nikoliv v dopékacích a rozpékacích skříních, ukrytých za regály, dmoucími se rozmanitými druhy dopékaných dobrot. A není to jen o pečivu.
Lahůdky z kelímku
Všiml si někdy někdo obslužného úseku s čerstvou uzeninou, lahůdkami či zákusky? Pochopitelně, že ne. Tento řetězec je diskont a nic takového tam nikdy nebylo. Tak kde je ta čerstvost? Skrývá se v chladících regálech, v baleních, krabičkách, fóliích a kdo ví v čem ještě. Že byste si poručili 20 dkg vlašáku nebo třeba tři koňakové špičky, to ani omylem. Stejně tak vám tu nenakrájí požadované množství čerstvé šunky nebo salámu.
A tak vlastně jediné, co si tu může říkat čerstvé, je ovoce a zelenina. Nechci v tomto případě hodnotit míru čerstvosti. V tomto řetězci nenakupuji a když už tam jednou za uherský rok musím, koukám být rychle pryč. Když jsem tam byl naposledy pro rajčata, nabídka mě zrovna nenadchla, neb na mě z horní přepravky čučelo chlupaté rajče, připomínající svým vzhledem zeleného urzona. A tak jsem radši změnil plány na večeři.
Nejde tady ani o kvalitu, ani o chuť. Jde prostě o to, že někdo nás tu tahá za nos a svým tvrzením, že je „jednička v čerstvosti“ se v nás snaží vzbudit dojem, že nic lepšího pro svůj žaludek i zdraví nemůžeme udělat než si jít nakoupit do tohoto řetězce. Je to všechno o marketingu a dobře nastražené návnadě. A popravdě, spousta lidí tuto návnadu spolkla i s navijákem …
Zdroje: