Hlavní obsah
Nakupování

Prý je tu řetězec, který je jednička v čerstvosti. Čerstvé jsem tam hledal marně

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Aljona83 / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 Unported

Saláty, šunka, paštika, chlebíčky, zákusky a samozřejmě pečivo. To vše může být synonymem čerstvosti, pokud je to samozřejmě opravdu čerstvé. A nebo máte všechno vakuované, mražené a dopékané a na čerstvost si jenom hrajete …

Článek

Sotva vstoupíte do prodejny, už to na vás útočí. Pečivo je hned na kraji, krásně voní, leskne se až oči přecházejí a je ho spousta. Zřejmě hodně z nás chodí nakupovat více či méně hladová a při té vůni se lze nákupu jen těžko ubránit. A pokud by nás přece jen napadlo vzdorovat, promyšleně umístěné cedulky se sloganem „Jednička v čerstvosti“ nás nenechávají na pochybách, že nic lepšího si koupit nemůžeme. Ostatně, pečivo je základ.

Čerstvě rozpečeno a dopečeno

Jenomže ono to s tou čerstvostí není zase tak žhavé. Převážná většina pekařského sortimentu je totiž ze zmrazeného polotovaru, rozpečeného a dopečeného v důmyslných dopékacích skříních. Zákon říká, že pečivo ze zmrazeného polotovaru nelze označovat za čerstvé a pokud je ze zmrazeného polotovaru, pak je třeba to řádně označit. Ano, je to u každého jednotlivého výrobku velmi malým písmem, které málokdo čte a někdo nepřečte vůbec. Ale jistota je jistota, a tak se tam či onde umístí velká cedulka s poněkud zavánějícím sloganem o čerstvosti.

Je to velmi chytrý trik, jak ostatní přesvědčit o své pravdě. Podobně se v jiných řetězcích nezřídka objevuje kouzelná formulace „čerstvě dopečeno“, která zákon rovněž neporušuje, přesto nás ale tahá za nos. Ono se totiž čerstvé pečivo dělá a peče v pekárně z nezmražených surovin, nikoliv v dopékacích a rozpékacích skříních, ukrytých za regály, dmoucími se rozmanitými druhy dopékaných dobrot. A není to jen o pečivu.

Foto: Jan Hrdina

Lahůdky z kelímku

Všiml si někdy někdo obslužného úseku s čerstvou uzeninou, lahůdkami či zákusky? Pochopitelně, že ne. Tento řetězec je diskont a nic takového tam nikdy nebylo. Tak kde je ta čerstvost? Skrývá se v chladících regálech, v baleních, krabičkách, fóliích a kdo ví v čem ještě. Že byste si poručili 20 dkg vlašáku nebo třeba tři koňakové špičky, to ani omylem. Stejně tak vám tu nenakrájí požadované množství čerstvé šunky nebo salámu.

Foto: Jan Hrdina

A tak vlastně jediné, co si tu může říkat čerstvé, je ovoce a zelenina. Nechci v tomto případě hodnotit míru čerstvosti. V tomto řetězci nenakupuji a když už tam jednou za uherský rok musím, koukám být rychle pryč. Když jsem tam byl naposledy pro rajčata, nabídka mě zrovna nenadchla, neb na mě z horní přepravky čučelo chlupaté rajče, připomínající svým vzhledem zeleného urzona. A tak jsem radši změnil plány na večeři.

Nejde tady ani o kvalitu, ani o chuť. Jde prostě o to, že někdo nás tu tahá za nos a svým tvrzením, že je „jednička v čerstvosti“ se v nás snaží vzbudit dojem, že nic lepšího pro svůj žaludek i zdraví nemůžeme udělat než si jít nakoupit do tohoto řetězce. Je to všechno o marketingu a dobře nastražené návnadě. A popravdě, spousta lidí tuto návnadu spolkla i s navijákem …

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz