Článek
Důvodem pro zahalení bylo veřejné pobouření eroticky působícího portrétu svlečené nádherné ženy jak v tehdejší společnosti, tak pochopitelně hlavně katolické církvi. Ta s devětašedesátiletým malířem dokonce zahájila inkviziční řízení.
Na ně musel jít 16. března 1815, aby potvrdil autorství, vysvětlil původ a zadavatele obrazu. Co tribunálu sdělil, není známo, v každém případě potrestán nebyl, možná hrál roli jeho pokročilý věk, nebo církev nechtěla raději na aféru přitahovat pozornost.
Už od dob Adama dobře věděla, že zakázané ovoce chutná nejlépe. Původně po malíři ale hodnostáři chtěli, aby odvážnou pózu zakryl oblečením, ten to odmítl. Místo toho vytvořil zcela nový, až na šaty úplně stejný (i rozměrově) obraz.
Proč to pracně udělal, zůstává jednou ze záhad a asi i navždy tajemstvím nevšedního díla. Tím dalším je, kdo byla dívka na obrazech. Bezpečně víme, že Nahá i Oblečená Maja patřily do malířské sbírky politicky nejmocnějšího muže Španělska Manuela Godoye.
Tento vyhlášený proutník byl milenec královny Marie Louisy a spolu s ní vládl skoro 20 let místo slabého Karla IV. Španělského, než ho sesadil jeho syn Ferdinand. Ten vyhnal nejen Godoye, ale i matku a otce ze země, žili jeden čas v Římě spolu (na způsob „švédské trojky?“) a nechal jeho celý majetek včetně paláců zkonfiskovat.
Nový majitel v jednom objevil tajnou místnost s ukrytou sbírku ženských aktů. Podle archiváře mezi nimi byl obraz nahé cikánky, se signaturou Francisco de Goya. Mohla to být Maja, ale ne cikánka, ty žily na okraji společnosti a nemohly si dovolit pobyt v luxusním pokoji, kde je zvěčněna. Kdo tedy byla ona krasavice?
Dlouho tradovaná teorie, že nemohlo jít o veřejně známou osobnost vzala za své poté, co se při pozdějším zkoumáním zjistilo, že tvář byla přemalována! To pochopitelně svádí k domněnce, že by její identifikace mohla vyvolat skandál.
Dá se asi vyloučit milenka Godoye královna Marie Luisa, ta byla všechno jen ne krásná. Na druhou stranu se slovo Maja (doslova kráska) používalo pro dívku volných mravů z nižších vrstev, provokující chováním i eroticky zdůrazněným výstřihem.
Je fakt, že některé dámy vyšší společnosti se nechaly inspirovat a rády se stylizovaly do této podoby, ovšem to už bylo dávno po namalování obou obrazů. S teorií, proč Goya stvořil nový obraz, když stačilo pár tahy štětcem přikrýt nahotu, přišel historik umění Nagel. Objevil totiž v jedné obrazárně speciální závěsné ústrojí. S jeho pomocí se před lidmi střídaly obrazy, na jednom byla krajina, na druhém nahá žena. Podobně mohla fungovat i nahá a oblečená Maja v Godoyově tajné sbírce.
Zdroj: https://www.paintingmania.com/naked-maja-227_38986.html
https://www.wikiart.org/en/francisco-goya/the-clothed-maja-1800
https://www.artlovingitaly.com/goya-maja-clothed-nude-spanish-court-painter/