Článek
Dle informací z médií Chorvatsko v loňské letní zažilo rekordní příliv turistů, čímž překonalo předpandemická čísla. Celkem přilákalo přes 21 milionů návštěvníků. Podle údajů ze systému eVisitor, který sleduje turistickou aktivitu v komerčním i nekomerčním ubytování a námořních charterech, se jedná o 4% nárůst příjezdů a 1% nárůst přenocování oproti roku 2023. Čeští turisté tvořili významnou část návštěvníků, což potvrzuje oblibu Jadranu jako letní destinace. Země navíc získala prestižní ocenění za čistotu pobřežních vod a kvalitu turistických služeb.
Výborné výsledky se očekávají i v tomto roce. Dle Reuters.com Chorvatsko letos zatím zaznamenalo k 20.srpnu 2025 celkem 15,5 milionu příjezdů turistů a 79,2 milionu přenocování, což je o 1 % více než ve stejném období roku 2024. Uvedla to ministryně cestovního ruchu Tonci Glavina a označila rok 2025 za rekordní. Tento úspěch není náhodný. Je výsledkem několika faktorů, které dělají z Chorvatska stále mimořádně atraktivní destinaci pro letní dovolenou.
Proč turisté stále navštěvují Chorvatsko, i když dnes existuje spousta jiných možností a někdy také levnější destinace?
Chorvatsko je v schengenském prostoru. Už dva roky je možné do Chorvatska cestovat bez hraničních kontrol. Odpadly zácpy na hranicích. Z vlastní zkušenosti mohu uvést, že letos jsem pas ani občanku za celou dobu dovolené ani nevytáhl. Na hranicích Česko-Rakousko, Rakousko-Slovinsko a Slovinsko-Chorvatsko žádné kontroly, tedy ani namátkové, v době naší cesty tam i zpět neprobíhaly. Byly jsme ve stejném ubytování jako vloni, takže nás měli v systému a doklady proto znovu ani nechtěli vidět.
Kromě zmíněných kontrol je tu také dostupnost po vlastní ose. Část turistů nechce či nemůže z různých důvodů na dovolenou létat letadlem. Cesta autem jim vyhovuje. Movitější zase někdy volí Chorvatsko jako druhou či třetí dovolenou v roce. Na leteckou all-inclusive si „odskočí“ na týden jinam a do Chorvatska vyrazí autem i se sportovním vybavením (kola, in-line brusle, paddleboard, člun, apod.), které si do hotelu vzít nemohou.
Chorvatsko je velmi oblíbené mezi jachtaři. Ti čeští v minulém roce vykázali v Chorvatsku 253 tisíc přenocování a kolem 40 tisíc příjezdů, což představuje dle údajů chorvatské centrály cestovního ruchu třetí místo – za Němci a Rakušany.
Chorvatsko je stále více atraktivní mimo hlavní sezonu. Více turistů než v minulosti přijíždí do země mimo hlavní letní sezonu. Letní vedra jsou v posledních letech velká a každý není jich milovníkem. Naopak v květnu či září může být v Chorvatsku velmi příjemně. Všude je poklidno, málo lidí, podnebí příjemné, vhodné i k turistice, zejména cyklo vyjížďkám. Proto je Chorvatsko mezi cyklisty stále více populární. Zvláště pak v kombinaci loď a ostrovy.
Chorvatsko už má euro. Často slýcháme negativa, že euro přineslo v zemích, kde bylo zavedeno, jisté zdražení. Z vlastní zkušenosti mohu konstatovat, že to je asi do určité míry pravda. K zaokrouhlování směrem nahoru došlo, zejména v sektoru služeb. Na druhou stranu, je těžké říct, jak se na tom opravdu podílí euro, na tom se mnohdy neshodnou ani významní ekonomové, ke zdražení přece došlo v pocovidové době i v Česku. Koruna nás zjevně od inflace neochránila.
Navíc v obchodních řetězcích je v Chorvatsku dnes už také velmi konkurenční prostředí a značný podíl prodeje zboží v letákových akcích, které fungují obdobně jako v Česku. Euro přináší také viditelné výhody. Zejména turistům ze zemí, které ho mají jako domovskou měnu. Nemusí v době dovolené měnit peníze, nemusí v hlavě přepočítávat, mají okamžitou představu, kolik co stojí, protože jsou na euro z domova zvyklí. To se bohužel netýká českých turistů, na rozdíl třeba od Slováků.
My Češi stále musíme mít peněženky dvě. Jednu na eura, druhou s korunami. Aspoň jedna oproti dřívějšku ubyla - ta s kunami. Jistým pozitivem je, že v Chorvatsku přibývá míst, kde lze platit bezhotovostně. Karty přijímají samozřejmě všechny obchodní řetězce, čerpací stanice, ale už také většina restaurací či kaváren i některé menší obchůdky.
Chorvatsko je velmi bezpečnou zemí. Velkým benefitem je, že leží v části Evropy, kde je stále velmi bezpečno. Na rozdíl o některých mimoevropských destinací, kde často pořídíte dovolenou levněji, ale nejedná se o země, kde máte předpoklad tak vysoké míry bezpečí. Někdy v nich není možné „vystrčit nos“ z rezortu bez místního ozbrojeného doprovodu.
V Chorvatsku se zvýšila kvalita služeb a nabídka, což láká nejen rodiny, ale i náročnější turisty, kteří utrácejí více peněz. Apartmánové domy, které byly postaveny v posledních letech, ale i ty starší, už rekonstruované, dnes často poskytují vysoký komfort ubytování. Samozřejmostí je wifi, klimatizace, plně vybavená kuchyně, často také myčka, pračka a další spotřebiče a přístroje. Jako třeba smart TV, na kterou si může připojit svůj iPad či mobilní telefon a sledovat své „české“ streamovací služby i na dovolené, neboť v rámci EU už neexistuje žádné omezení. Také telefonovat můžete z Chorvatska domů libovolně a bez obav z vysokého účtu. Jako doma. To vám z asijských či afrických destinací nehrozí.
Individuální turistika. Dovolenou v Chorvatsku si většina turistů „staví“ sama. Chorvatsko neovládají velké hotelové řetězce, které by řídily trh a určovaly cenovou politiku. Proto jsou turisté jen v malém procentu ubytováni v resortech s all inclusive. To má své výhody i nevýhody. Atraktivní je to zejména pro turisty, kteří chtějí pobýt v zemi déle a nechtějí v hotelu konzumovat čtrnáct či více dní stále stejnou stravu.
Samozřejmě chápu, že letecký zájezd s all-inclusive může být v některých destinacích a některých termínech levnější a nikdy nekončící „hrnečku vař“ nesmírně atraktivní. Zvláště pro velké jedlíky či rodiny s dětmi. To se týká zejména destinací typu Egypt. Na druhou stranu cena za all-inclusive pobyt v opravdu kvalitním hotelu v Řecku či Španělsku, to je už v hlavní sezoně finančně zcela „jiná píseň“.
Chorvatsko současnosti je „apartmánovou zemí“, v které si každý z široké kvantitativní i kvalitativní nabídky vybere dle svých finančních možností a představ. Proto také příliš nesouhlasí poplašné zprávy, že „v Chorvatsku se ubytování výrazně zdražilo“. Takto plošně a paušálně se to totiž rozhodně nikdy nedá říct. Ona to může být pravda, ale také nemusí.
Každý majitel apartmánového domu si stanovuje vlastní cenovou politiku. Někdo meziročně zdraží, jiný ceny ještě ponechá. Někdo zvýšení cen „přepálí“ (a může na to doplatit menším zájmem klientů), jiný zdraží jen o nezbytně nutné. Osobní zkušenost: majitel apartmánového domu, jehož jsme byli hosty, plošně oproti roku 2024 nezdražil.
Přátelští lidé. Další důvod, pro který navštívit Chorvatsko. Ač někdy slyším o chování Chorvatů opak, moje osobní zkušenost je veskrze pozitivní. Samozřejmě nemusíte být vždy a všude se vším spokojeni. Vždy je to hlavně o lidech a jejich přístupu. Všude a v každém národě se najdou lidé „takoví i makoví“. Avšak za celou řadu pobytů se mi nestalo, že bych musel řešit nějaký zásadní problém. Vesměs jsme se setkával s pozitivními reakcemi a ochotou. Možná je to také proto, že vyznávám zásadu slušně vychovaného hosta. Je mi to pak v dobrém opláceno.
Je to jen můj subjektivní pohled?
Možná, nicméně například dle předního cestovatelského webu Condé Nast Traveler, který požádal své čtenáře, aby v rámci soutěže Readers' Choice Awards 2024 hlasovali pro nejpřátelštější evropské destinace, se Chorvatsko umístilo v minulém roce na celkovém vynikajícím 3.místě.
V žebříčku pro rok 2024 se na prvním místě umístilo Rakousko, na druhém místě Irsko. Chorvatsko bylo vyhodnoceno jako třetí nejpřátelštější země v Evropě se skóre 92,45, což potvrzuje pověst Chorvatů jako jednoho z nejpřívětivějších národů Evropy.
Pro zajímavost, v žebříčku nejpřátelštějších zemí Evropy je dále na 4.místě Portugalsko, za ním Řecko, pak Island. Na 7.pozici skončilo Švýcarsko, za ním Turecko, Španělsko a první desítku uzavírá Francie.
V jiné anketě TTG (Travel Trade Gazette) hlasovalo letos v březnu více než 1 milion cestovatelů ze 139 zemí o „Nejlepší zemí pro návštěvu Evropy 2025“. Chorvatsko zvítězilo s 118 261 hlasy nad silnou konkurencí a odsunulo Španělsko (2. místo), Rakousko (3. místo), Itálii (4. místo) a Řecko (5. místo) na další příčky. V první desítce se dále umístily Portugalsko, Francie, Turecko, Německo a uzavírá ji Irsko. Prestižní ocenění, udělované „European Best Destinations“, je založeno na výběru cestovatelů a vyzdvihuje nejoblíbenější prázdninové destinace v Evropě.
Jaká jsou lákadla, která také přivádějí turisty do Chorvatska?
Chorvatsko patří mezi nejkrásnější země v Evropě. Tyrkysově průzračné moře či malebné přírodní scenérie, které oslovily například tvůrce filmů o Vinnetouovi a Old Shatterhandovi. Ale také historická města, jež uchvátila tvůrce Hry o trůny. Seriál se točil mimo jiné ve Splitu a Dubrovníku.
Nelze nezmínit přírodní krásy, jedinečné národní parky, jako jsou Plitvická jezera a Krka s krásnými vodopády a Kornati s nesčetnými ostrůvky. Pobřeží Dalmácie a Istrie, stejně jako ostrovy jako Hvar a Brač, zase nabízejí jedny z nejkrásnějších pláží ve Středomoří. Turisty láká také široká škála produktů, které uspokojí každého.
Počet Čechů trávících dovolenou v Chorvatsku klesl. Doby, kdy do Chorvatska přijížděl ročně i přes milion Čechů, jsou pochopitelně pryč. A je to zcela logické a normální. Češi objevili jiné destinace. Mají dnes mnoho jiných možností, jak a kde strávit svoji letní dovolenou. Je jich spousta z celého světa. A je to tak dobře. Každý člověk má o dovolené své představy. Někdo chce cestovat individuálně, poznávat každý rok jiné země a destinace. Jiný chce mít vše „na klíč“ v hotelu s all-inclusive. Další zase něco jiného…
Přes výše uvedené v posledních letech, dle informací z médií, které vloni v říjnu potvrdil Miodrag Mlačić, ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko, tráví kolem 800 tisíc Čechů jednu ze svých dovolených v Chorvatsku.
Když někdy čtu „poplašné“ zprávy v médiích, jak je v Chorvatsku všechno drahé a špatné, jaké tam dělají opatření proti turistům, jak je okrádají, tak si říkám: Jak je to možné? To je mezi námi 800 tisíc „hlupáků“, kteří tam přesto pořád jezdí? Vždyť já tam zase letos žádnou katastrofu nezažil.
Pak na mě „vyskočí“ na netu, kdo všechno z českých, ale i světových celebrit letos opět strávil spokojeně dovolenou u Jadranu, a rázem si říkám, že ono to bude celé trochu jinak.
Jen pro zajímavost. Dle ACCKA bylo léto 2025 na Jadranu ve znamení velkých jmen. Nicole Kidman byla spatřena v historickém centru Dubrovníku a na ostrově Hvar, kde si užívala slunce a středomořské scenérie. Herec Leonardo DiCaprio dorazil do Dubrovníku, kde si užil jízdu na kole a večeři v centru města. Pozadu nezůstal ani Channing Tatum – v doprovodu modelky Inky Williams navštívil ostrov Mljet a také Dubrovník. Působivou podívanou nabídl i příjezd Jeffa Bezose, který se se svou ženou Lauren Sanchez rozhodl strávit líbánky plavbou kolem dubrovnické riviéry na luxusní jachtě.
Říká se, že Chorvatsko už není levnou destinací. Podražilo. To je pravda. Chorvaté ale též investují. Zvedla se také úroveň infrastruktury, ubytování a služeb. Dle zdroje Reuters.com výdaje turistů v Chorvatsku období od ledna do srpna 2025 vyskočily o 10,4 % oproti stejnému období loňského roku. Centrální chorvatská banka v červnu odhadla, že příjmy z příjezdů zahraničních turistů v roce 2025 vzrostou o 3,6 % na 15,5 miliardy eur (18,01 miliardy USD). Chorvaté jsou na cestovním ruchu závislí. Cestovní ruch tvoří 20 % chorvatské ekonomiky.
Kde jinde ale ke zvýšení cen v pocovidové době nedošlo? Z letošní vlastní zkušenosti mohu uvést, že v atraktivních českých dovolenkových destinacích je mnohdy dráž než v Chorvatsku. Ono ale upřímně řečeno v Chorvatsko ani v minulosti úplně levně pro Čechy nebylo. To jen nároky Čechů byly před lety poněkud nižší. Většina z nich si nemohla moc dovolit a byla vůbec ráda, že se aspoň dostala k moři.
Bydlení v chudě vybaveném apartmánu či ve stanu v kempu, vlastní stravování z dovezených potravin z Česka po celou dobu pobytu, maximálně jednou denně zmrzlina. Na konci pobytu možná jedna jediná večeře v restauraci s velmi omezeným rozpočtem. To byl standard takové chorvatské dovolené před lety. Termín „paštikáři“ z této éry je ostatně všeobecně známý. Nelze se divit, že v nás Chorvaté tehdy neviděli ty, kteří to „vytrhnou“ a točili se kolem Němců.
To už je ale dávno pryč. Dnes je situace úplně jiná. Každodenní návštěvy restaurací, pravda, něco stojí. Na rozdíl od hotelových all-inclusive pobytů nemají přesně stanovený limit. Mnozí Češi tak utratí v Chorvatsku poměrně „velké peníze“. Novodobí „paštikáři“ jezdí jinam. Třeba na levné all-inclusive pobyty do některých rizikovějších zemí.