Článek
Fortuna liga zatím táhne. Na první dvě kola nejvyšší fotbalové ligy přišly nečekaně vysoké návštěvy. Na první dvě kola, tedy celkem 16 zápasů, přišlo dohromady oficiálně 105 828 diváků. Tedy průměr na zápas 6 614 diváků.
Co je příčinou tohoto zlepšení? Důvodů je více.
Především Slavia a Sparta hrají opět o titul. Očekává se zase jejich vzájemný souboj. To dává lize správný náboj. Diváci jsou nažhavení. Bylo to vidět už před ligou na prodeji permanentek. Oba kluby bez problémů vyčerpaly plánovanou kapacitu pro permanentkáře! Návštěvy utkání v Edenu a na Letné táhnou ligový průměr nahoru.
Dlouho se říkalo, že liga se nemá hrát v létě, o prázdninách, že jsou lidi na dovolené, děti na prázdninách, že se nemá hrát v Praze v sobotu, uprostřed víkendu atd. Opak se ukazuje pravdou. Je léto, prázdniny, bylo horko, a na Slavii přišlo v sobotu večer, tedy v Praze uprostřed víkendu, přes 17 tisíc diváků! Tedy skoro vyprodáno. Přitom soupeř nebyl nijak mimořádně atraktivní, při vší úctě k Hradci Králové. Druhý den stejné při utkání Sparty, také na Letné přes 17 tisíc diváků. Skoro vyprodáno, „pouze“ na Olomouc.
Je vidět, že když se diváci těší na fotbal, termín není až tak důležitý. A teplo je určitě lepší, než když je na nule. Také je třeba zmínit fakt, že obě pražská „S“ se snaží vytvořit pro své diváky co nejlepší prostředí. Při domácích utkáních pořádají různé doprovodné akce. Zejména Slavia, která má díky novějšímu stadionu více možností. Je v tomto směru hodně aktivní a organizuje před každým zápasem v Edenu fanouškovskou zónu s řadou aktivit.
Tradičně vysoké návštěvy na české poměry jsou také v Plzni. I když se Viktorii zatím nedaří dle představ, diváckou podporu na zmodernizovaném stadionu dlouhodobě má. Její návštěvy nejspíš budou atakovat průměr přes 9 tisíc diváků.
Po letech by se také mohli probudit diváci v Teplicích, které mají po dvou kolech nevídaných 6 bodů. Tedy jako Slavia a Sparta. Pak už nikdo. Na Viktorii Plzeň přišlo v prvním kole v Teplicích přes 8 tisíc diváků. V příštím kole mají Teplice doma Jablonec, jedou do Olomouce a hostí Spartu. Na tu by měl být „plný dům“. Snad Teplicím forma a nadšení vydrží.
Každopádně nejlepší pozvánkou vždy jsou výborné výkony. Ale je potřeba dělat více i v propagaci utkání a kultuře prostředí na samotných stadionech, aby se staly místy vhodnými pro slušné fandy, pro rodinné návštěvy.
Velké návštěvy, srovnatelné minimálně s Plzní, ale spíše vyšší, bych rozhodně čekal ve Vítkovicích. Ale je to vše hodně závislé na výkonech Baníku Ostrava. V prvním kole na remízové utkání se Slováckem přišlo slušných více než 9 tisíc diváků. Bude-li hrát Baník nahoře, budou návštěvy při atraktivnějších zápasech atakovat kapacitu stadionu, která je přes 15 tisíc diváků. To by lize hodně pomohlo.
Pozitivem v tomto směru jsou nové stadiony Pardubic a Hradce Králové. Pardubický je skromnější, kapacita omezená, ale cca 4 tisíce diváků by mělo chodit. Od nové hradecké arény se čeká více. Má kapacitu přes 9 tisíc diváků. Moderní aréna by měla být slavnostně otevřena už tuto sobotu ligovým utkáním od 18:00 s Českými Budějovicemi. Připravuje se řada doprovodných akcí, včetně koncertu kapely Monkey Business. Nový stadion v Hradci by měl rozhodně přispět ke zvýšení ligové návštěvnosti. Na tomto příkladu bude velmi zajímavé sledovat, co (snad) udělá v příštích týdnech a měsících s návštěvností nová aréna, výrazně kulturnější prostředí pro návštěvu ligového fotbalu.
Samozřejmě jsou kluby a města, kde to je dlouhodobě „oříšek“. Jsou to někdy historicky spíše hokejové bašty, jako Mladá Boleslav, Liberec, České Budějovice, Zlín. Také v Jablonci je to „bída“. Tam chodí podobný počet věrných diváků, ať jsou domácí v tabulce zrovna čtvrtí či naopak třináctí. V těchto městech jsou vyšší návštěvy obvykle jen, když přijede Sparta či Slavia. Více bych také čekal od Olomouce.
Doufejme, že pozitivní trend bude pokračovat. Samozřejmě lze trochu počítat s tím, že s klesající venkovní teplotou a přicházející zimou bude diváků spíše ubývat. Na druhou stranu na příkladech některých klubů, jako Slavie, Sparty či Plzně, je z poslední doby vidět, že když tým hraje dobře, prostředí na stadionu má slušnou kulturu a klub dělá pro propagaci utkání a fanoušky při něm něco víc, zájem o ligový fotbal je.
Zdroj: Fortunaliga.cz