Článek
Možná někoho napadne, to by se mi tak chtělo, o dovolené psát o cenách v obchodech. Na vysvětlenou, když nejsem zrovna turista, jsem zaměstnancem jedné potravinářské firmy. O to, jaký je sortiment a jaké jsou ceny v obchodech v jiných zemích se zajímám vždy, když někam jedeme. Je to jistá „profesní deformace“, kterou nemám jen já. Od toho je pak už kousek k tomu, podělit se o informace touto cestou s těmi, které to může zajímat.
V Chorvatsku v minulosti bývalo v obchodech vždy trochu dráž než v Česku. Jak vypadá cenová situace potravin v chorvatských obchodech nyní? A jaké jsou vůbec chorvatské prodejny v současnosti? Kdo nebyl v Chorvatsku deset, patnáct nebo dokonce dvacet let, možná by se divil.
Slevové letákové akce vládnou i v Chorvatsku
Také v Chorvatsku jsou hitem slevové akce. Na větších prodejnách obchodních řetězců, které mají širší sortiment, je v každé kategorii výrobků jedna či více značek v akci se sníženou cenou. Prakticky vždy si lze vybrat v dané kategorii akční výrobek. V menších řetězových prodejnách je pochopitelně výrobků méně, a tím pádem také méně těch s akčními cenami.
Rozhodně se vyplatí jednou či dvakrát za dovolenou zajet pár kilometrů po ránu či večer do supermarketu, nakoupit levněji a více zboží, a mít to „z krku“, než chodit denně do malého obchůdku, kde jsou ceny výrazně vyšší a výběr malý. Denně či obden je pak potřeba kupovat pouze pečivo v pekárně, chcete-li ho čerstvé. Někdo i to vyřeší nákupem v supermarketu a zmrazením.
Malinké prodejny v letoviscích a centrech měst a městeček, kde se sotva otočíte, mají pochopitelně ceny nejvyšší a nabídku velmi omezenou. Také garance hygieny a kvality skladování není leckde úplně vysoká. Pokud bychom odhlédli od cen, tak plusem nákupu ve větších obchodech je zejména výrazně širší výběr výrobků a také možnost dovézt si vše autem rychle z parkoviště prodejny až do apartmánového domu či kempu. Nemusíte se s tím tahat v horku pěšky. A také rychleji dostanete výrobky do chladničky. Velké obchody mají často otevřeno od 7 do 22 hodin, po celý týden.
Nástup velkých hráčů
V Chorvatsku se za poslední roky situace velmi změnila. Na okrajích měst a větších letovisek vznikla nová nákupní centra a supermarkety. Do většího obchodu to tak už není patnáct či dvacet kilometrů, ale je často vzdálen jen jednotky kilometrů, takřka „za rohem“. Má to zároveň i negativa pro místní obchodníky. Tak jako v Česku. Zmizely některé malé obchůdky, které se prostě už neuživí. Nedokážou obchodním řetězcům konkurovat.
Chorvatsku vládne několik velkých hráčů, z nichž některé známe i z Česka. Jsou tu prodejny německého diskontního řetězce Lidl, který tradičně nabízí užší sortiment s důrazem na levné „no name“ výrobky, vlastní značky. Pokud vám jde především o co nejnižší cenu, je Lidl asi také v Chorvatsku první volbou k nákupu.
V Chorvatsku je zastoupen i další řetězec Kaufland, ze stejné německé skupiny, který provozuje větší prodejny se širším sortimentem, než zmíněný Lidl. Za nimi je tedy potřeba také často zajet do větších měst. V Chorvatsku měla dříve prodejny také původně rakouská Billa, patřící do německé skupiny Rewe, jako třeba v Česku známý Penny Market. Ta už však působení v Chorvatsku v roce 2017 ukončila.
Jiný řetězec naopak před pár lety odešel z Česka, ale v Chorvatsku stále pokračuje. Je jím rakouský Spar. Jeho prodejny jsou také větší velikosti. Jsou obvykle na okrajích větších měst či v nákupních centrech.
Silné místní řetězce
Pak jsou tu však také silné místní obchodní řetězce. Patří mezi ně kupříkladu Tommy, chorvatský maloobchodní řetězec ze Splitu, který má více formátů prodejen od hypermarketů až po menší obchody.
Početně velmi silné zastoupení obchodů má Konzum, největší chorvatský řetězec se sídlem v Záhřebu, má přes 700 prodejen různých velikostí. Od těch opravdu velkých, většinou novějších, na okrajích měst. Přes střední až po malé, často v historickém centru měst a městeček. Konzum má prodejny také v Bosně a Hercegovině, Černé Hoře a Srbsku. Kromě značkových výrobků má na prodejnách výrazně zastoupeny výrobky pod vlastní značkou „K Plus“.
Známým chorvatským řetězcem je Plodine se sídlem v Rijece, které v posledních letech, obdobně jako Konzum, expanduje a staví nové prodejny na okrajích větších letovisek. Plodine má trochu vyšší ceny, ale slušnou kulturu prodeje a široký výběr kvalitních značek.
Posledním „do party“ je pak řetězec Studenac se sídlem v Omiši, který má však spíše menší prodejny, zejména na pobřeží. Nicméně jejich počtem je významný. Těchto, vesměs malých, prodejen je přes tisíc. Studenac však už není chorvatský, je vlastněn polskou finanční skupinou.
Zákaz nákupů v neděli turista často ani nezaznamená
Od 1. července minulého roku nastala jedna změna. Začal platit nový zákon, podle kterého musí mít většina obchodů zavřeno v neděli a o státních svátcích. Počítat s tím tak musí i turisté. Může se totiž stát, že si nenakoupí. V praxi je to ale trochu jinak. Prodejci si mohou vybrat 16 nedělí v roce, kdy mají možnost mít otevřeno. A to samozřejmě využívají o letní turistické sezoně, kdy mají největší kšefty.
Turistů se tedy, až na výjimky, nový zákon, a omezení z něho vyplývající, prakticky nedotkne. Výjimku mají také obchody na vlakových či autobusových nádražích, na letištích, v přístavech a na lodích, na čerpacích stanicích, v kempech, nemocnicích, hotelech nebo v kulturních institucích. Tyto obchody mohou mít otevřeno každou neděli, bez omezení.
Jak už bylo řečeno, nejvýhodnější je nakupovat ve velkých marketech, protože jejich ceny jsou nejnižší a nabídka nejširší. A samozřejmě zejména výrobky, které jsou v letákové akci. Navíc se v těchto obchodech dá platit bez problémů platební kartou, což pro všechny malé neřetězcové obchůdky zdaleka pořád ještě neplatí. I když i v tomto směru se situace lepší a v Chorvatsku přibývá míst, kde lze platit bezhotovostně.
Pojďme se podívat na některé známé značky a ceny, za kolik se dají v Chorvatsku momentálně koupit. Protože i v Chorvatsku „světu vládnou“ akce, budeme se zajímat zejména o ně.
Pivo
Většina Čechů si nějaké to pivko veze do Chorvatska z domova. Je to už taková tradice. Chorvatské „euro-pivo“ každému také nechutná. I když nejsem pravda velký pivař, osobně si ho dám také jen výjimečně, na žízeň. V akční nabídce chorvatských řetězců bývají nejvíce zastoupena piva v plechu 0,5 l. Výhodnější jsou multipacky, tedy nejčastěji 4× 0,5 l. Na velkých prodejnách jsou v prodeji také česká piva. Nejčastěji to bývá Pilsner Urquell, Kozel a Staropramen, občas také Krušovice.
Pár příkladů aktuálních akčních cen tohoto týdne:
Pilsner Urquell 4× 05 l = 5,39 eur, Pan 4× 0,5 l = 3,99 eur, Staropramen 4× 0,5 l = 4,89 eur, Karlovačko 4× 0,5 l = 4,35 eur, Heineken 4× 0,5 l = 5,39 eur.
Plzeňské 0,5 l v plechu je tedy k mání v chorvatských obchodech v akci za zhruba 33,70 Kč, Staropramen za 30,60 Kč. Mimo akci je Pilsner Urquell v prodejnách Konzumu za 1,69 eur (42,30 Kč) a Kozel Premium za 1,59 eur (39,80 Kč)
Ostatní alkohol
Aperol 0,7 l = 13,19 eur
V Česku v poslední době velmi oblíbený a v akcích častý hit: Aperol, je v Chorvatsku v přepočtu za necelých 330 korun. V Česku se v akcích pohybuje od 229 do 269 Kč. Jeho běžná česká cena je však zhruba 390 korun.
Káva, čaj
Tchibo Gold Selection 200g = 6,99 eur, Nescafé Gold 200g = 6,99 eur.
Nescafe Gold bývá v českých akcích za 159 Kč. V Chorvatsku vyjde v akci na necelých 175 Kč.
Nealkoholické nápoje
Pepsi plech 0,33 l = 0,79 eur, Stolní či minerální minerál. voda 1,5 l = od 0,49 eur, Coca Cola 2 l = 1,99 eur, Red Bull 0,25 l = 1,69 eur.
Dvoulitrová Coca Cola je tedy k dostání v akci za zhruba 49,80 Kč, což je na úrovni běžné ceny v Česku (pokud není akce).
Stolní a minerální vody v 1,5 l plastových lahvích se v chorvatských obchodech pohybují už od 0,49 eur do 0,69 eur, tedy zhruba od 12,30 Kč do 17,30 Kč. Vozit balené vody z Česka se tedy rozhodně nevyplatí. Navíc jsou velmi těžké a zaberou v autě hodně místa.
Mléčné výrobky, tuky
Jogobella 150g ovocný polotučný jogurt = 0,45 eur, mléko tučné 2,8% 1l = 0,65-0,73 eur, máslo 82% 250g = 1,48 eur, ABC sýry 100g (typ "Lučina") = 1,05 eur, Monte Maxi 4× 100g = 2,09 eur, Rama 400g = 1,39 eur, Müller mix jogurt 130g = 0,69 eur , Monte Zott 150g = 1,30 eur.
Značkové mléčné výrobky bývaly v Chorvatsku vždy dražší než u nás. Ovocný jogurt Jogobella 150g, častý šlágr českých letákových akcí s obvyklou akční cenou 9,90 Kč, je v Chorvatsku k dostání za zhruba 11,30 Kč. Müller mix 130g bývá v českých letácích za 12,90 Kč, v Chorvatsku je v přepočtu za 17,30 Kč. Monte 150g je v Česku v akcích za 19,90 Kč. V Chorvatsku v přepočtu za 32 korun.
Kvalitní plátkové sýry se pohybují v akci už od 1,49 do 1,89 eura za 150g, tedy od 37,30 do 47,30 Kč. Výběr je velký.
V Chorvatsku se moc neprodává u nás nejběžnější 1,5% mléko v krabici. Pokud ano, je většinou z dovozu. Nejčastěji je v prodeji vyšší tučnost mléka, tedy zejména 2,8%, které se dá koupit v akcích v přepočtu za zhruba 15,80-18,30 Kč. Tedy poměrně příznivé ceny.
Klasické značkové máslo pak vyjde v akci v přepočtu od 38 korun a více. Mimo akci jsou ceny však mnohem vyšší, v přepočtu kolem 85 korun za 250g balení kvalitního másla. Pokud tedy trefíte akci, což je velmi pravděpodobné, neboť jsou na tyto výrobky velmi časté, jsou ceny másla a mléka aktuálně podobné těm v českých supermarketech.
Cukrovinky, zmrzlina, slané
Milka čokoláda 100g = 1,15 eur, Nesquik kakao 400g = 2,99 eur, Milka čokoláda 27g-300g různé druhy 2,79 eur, Nutella 825g = 5,19 eur, Kinder vajíčko 20g = 1,09 eur, Oreo oplatky 154g-176g různé druhy 1,39 eur, Ben & Jerry's zmrzlina = 5,99 eur, Tuc krekry 100g = 0,85 eur, Lays chipsy 200g = 2,49 eur, Bonboniéra Rafaello 150g = 2,99 eur.
100g čokoláda Milka bývá v akci v Česku nejčastěji za 24,90 Kč. V Chorvatsku se dá koupit momentálně v přepočtu za 28,80 korun. Bonboniéra Raffaello mívá českou akční cenovku 79,90 Kč. V Chorvatsku je v přepočtu po 75 korunami. Tedy levnější.
Konzervy, těstoviny
Příklady některých cen: Ajvar Podravka 690g = 2,69 eur, Džem Podravka 360g = 1,99 eur, Med 900g = 3,59 eur, těstoviny Divella 1 kg = 1,59 eur, olivový olej Speroni 1 l = 5,59 eur.
Ovoce
Příklady některých cen: Meruňky 1 kg = 1,79 eur, Brambory 1 kg = 0,69 eur, Broskve 1 kg = 1,39 eur, Meloun 1 kg = 0,99 eur, Jablka 1 kg = 0,99 eur, Banány 1,44 eur.
Šunky a salámy
Výrobků je mnoho, nabídka je široká. Akce časté. Kvalitní čerstvá pultová šunka se dá koupit už od 1,1 eur, tedy za zhruba 27,50 Kč/100g. Existují i levnější. Samozřejmě horší kvality. Cena balené trvanlivé šunky 125g se pohybuje od 1,95 eur, tedy zhruba 48,80 Kč.
Osobně se domnívám, že se ceny potravin se v Chorvatsku oproti minulému roku příliš nezměnily. Potvrzují to také místní obyvatelé, s kterými jsem mluvil. Rozdíl je samozřejmě v tom, jestli nakupujete za běžnou cenu, nebo zda je výrobek zrovna v akci se sníženou cenou. A také, zda chcete globální značku, nebo se spokojíte s méně známou značkou či „no name“ výrobkem pod vlastní značkou obchodního řetězce. Z mé zkušenosti je v Chorvatsku nejlevněji v Lidlu, ale nabídka je tam také jednoznačně nejchudší. Převládají Lidl značky.
Naopak velmi slušný výběr je zejména ve velkých prodejnách Plodine a Konzumu, které v posledních letech vyrostly na pobřeží na okraji měst a městeček. Tam jsou ceny sice o něco vyšší, ale šíře a kvalita nabídky je velmi dobrá. Kdo na dovolené nekouká na nějakou tu korunu, nakoupí tam velice dobře.
Fotky v článku jsou z nového supermarketu Plodine, který je na okraji města Tribunj u Vodice, nedaleko Šibeniku. V prodejně tohoto typu a velikosti seženete z potravin a drogerie prakticky všechno.
Ve srovnání s Českem jsou ceny v Chorvatsku v průměru stále o něco vyšší. V některých případech více, jiných méně. Jsou i položky, které jsou v Chorvatsku cenově obdobné nebo dokonce levnější. V Česku máme více trh rozkolísaný. Tedy poměrně dost vysoké běžné ceny značkových výrobků, avšak velké slevy v akcích, tudíž nízké akční ceny, na kterých jsou Češi už tak trochu závislí, takže za běžné ceny se prodává jen velmi málo zboží.
Ceny potravin jsou v Chorvatsku pro české turisty rozhodně dostupné. Nevyplatí se vozit z naší vlasti nějaké obrovské zásoby jídla. Úspora v takovém případě není nijak dramatická. Pokud jedete do trochu většího letoviska, vše potřebné se dá koupit až na místě. Bude to sice trochu dražší, ale volný prostor ve vozidle můžete využít vhodněji. Třeba pro sportovní výbavu. Nebo můžete vzít s sebou, jako my, čtyřnohého mazlíčka.
V řadě jiných evropských zemích a letovisek jsou ceny potravin vyšší než v Chorvatsku. Jistě někdo namítne, že jsou země, kde je levněji. A bude mít pravdu. K návštěvě Chorvatska nikoho nepřemlouvám. Netvrdím, že je to tam lepší než jinde. Každý má samozřejmě možnost se rozhodnou sám, může si jet kam chce, kde se mu líbí, a na jak dlouho chce. Zvolit si způsob cestování, ubytování a stravování dle svého výběru i finančních možností.
Přeji vám krásnou dovolenou, ať už jedete kamkoliv!