Článek
Akce se týká čerstvého ovoce a zeleniny, vajec a nebaleného pečiva. U pokladny senioři slevu oznámí a poté prokážou svůj věk dokladem s fotografií. Slevu je možné kombinovat s dalšími akcemi a v daném termínu ji využít opakovaně.
V týdnu od 9. do 15. října se tedy dá nejspíš očekávat „seniorské šílenství“ v prodejnách Lidlu. Ostatní obyvatelé České republiky udělají lépe, když se prodejnám Lidlu v těchto dnech vyhnou velkým obloukem. Čeští senioři tak budou moct nejspíš zavzpomínat na situace, které pamatují z komunistických dob. Možná opět bude boj o banány a pomeranče. Kdo by to byl po více než třiceti letech od sametové revoluce řekl.
Někteří senioři si možná nařídí budík už v pondělí na brzkou ranní hodinu, aby byli před prodejnou první. Když to „dobře“ dopadne, tak se možná dočkají i nějaké té strkanice a hádky o právě poslední kusy zboží. Jako za starých časů. Samozřejmě záleží na tom, jaké budou finální ceny u konkrétních výrobků. Sleva 10% z běžné prodejní ceny, často dost vysoké, není nic moc zajímavého, co by bylo důvodem ke speciální návštěvě prodejny, ale další zlevnění o 10% u výrobku s již tak atraktivní akční cenou je „jiná káva“. To už posouvá cenu dolů do mimořádně atraktivní úrovně. Otázka je, kolika výrobků, a jakých, se to bude týkat.
Reportéři zejména komerčních televizí budou objíždět prodejny Lidlu a pořizovat z akce reportáže, kterými nás budou „krmit“ v hlavních zpravodajských relacích. Reklama Lidlu je zajištěna.
Lidl se samozřejmě zaštiťuje bohulibými a ušlechtilými důvody:
„Našim zákazníkům se snažíme nabízet nízké ceny každý den, touto akcí jsme chtěli vyjít vstříc seniorům. I proto jsme do nabídky zahrnuli produkty podle kategorií, které nakupují velmi často. Zároveň se jedná o produkty, u nichž vlivem inflace za poslední dobu nejvíce vzrostla cena, a mohly se tak stát pro řadu lidí nedostupnými,“ říká jednatel Lidlu Vít Pravda.
Ale je to tak opravdu? Lidl je německý obchodní řetězec. Žádná charita. Čisté podnikání za účelem zisku. To nemyslím nijak hanlivě. Prostě je to dravá obchodní firma. Běžné slevy už nezabírají, prodeje oproti dřívějšku klesly, tak marketéři Lidlu, či jím najatá agentura, vymysleli cílenou marketingovou kampaň. Na seniory. Určitě to mnoho z nich přivítá. Samozřejmě seniorům přeji výhodné nákupy a možnost ušetřit, ale zároveň je v celé záležitosti také trochu pachutě.
V říjnu, tedy období, kdy začínají respirační choroby, včetně chřipek a covidu, Lidl touto jednotýdenní marketingovou „hurá akcí“ možná nažene vidinou výjimečné slevy často ještě nenaočkované seniory v jeden týden ve větší intenzitě do obchodů. Senioři tam budou opakovaně chodit a obětavě nakupovat „na sebe“ také výhodně pro své děti a vnuky. Vracet se budou šťastní, jak skvěle pro své blízké v Lidlu nakoupili. Doufejme jen, že to nepřinese negativní dopady na jejich zdraví.
Lidl nejspíš kalkuluje s tím, že senioři koupí při návštěvě prodejny, vyvolané touto kampaní, částečně i jiné zboží, které vůbec nebude spadat do této speciální 10% „důchodcovské slevy“, ale bude prostě v tu dobu v běžné akci pro všechny zákazníky, anebo nebude v akci vůbec.
Není pro seniory také poněkud potupné muset prokazovat dokladem s fotografií u pokladny prodejny, že jim je tolik kolik je, aby si mohli koupit o 10% levněji třeba chléb, rohlíky, banány, rajčata nebo papriky? Ale to už si každý musí rozhodnout sám, jestli mu to stojí za to.
Ale jsou tu i jiné otázky. Proč mají mít slevu jenom všichni senioři? Proč ji nemohou mít třeba matky-samoživitelky nebo invalidní důchodci, kteří jsou současnou ekonomickou situací poškozeni mnohem vice než někteří senioři, kteří mají velmi vysoké důchody? Slušně zaopatřený senior s 30 a více tisícovým důchodem si může dojít nakoupit do Lidlu se slevou, ale chudý mladší invalida nebo matka-samoživitelka s dvěma dětmi žádnou takovou slevu navíc nedostane. Dává to logiku?
Lidl poprvé cílí takto otevřeně pouze na jednu skupinu obyvatelstva. Na seniory. Dá se říct, že tak činí po vzoru některých politiků, kteří už dávno pochopili, že senioři jsou nejdisciplinovanějšími a nejvěrnějšími voliči. A voliči, kteří nejvíce slyší na slevy. Proto je potřeba je získat na svou stranu. Nemohu se také ubránit dojmu, že v současné blbé náladě ve společnosti Lidl, stejně jako někteří politici, „přilévá do ohně“. Vytváří mezi skupinami obyvatel další rozdíly.
Lidl si seniory po vzoru některých politiků také tak trochu „kupuje“. Když mu na nich ale tak záleží, proč je sleva pro ně pouze na jeden týden v roce? Proč tedy neposkytne třeba nízkopříjmovým seniorům trvalou slevu? Že je to nereálné? Asi ano. K čemu je však dobrá sleva pro seniory na jeden týden? Pomůže jim reálně? Neutratí takový senior nakonec více, když nakoupí výhodně se slevou i pro děti či vnuky a peníze si od nich nevezme? Jistě, je to jeho věc.
Není celá akce realizována Lidlem jen proto, aby se vytvořil „humbuk“ na prodejnách, levná reklama oslovila seniory, kteří do Lidlu běžně nechodí a zvedl se prodej? Není to celé od Lidlu diskriminace ostatních skupin obyvatel? To asi ne. Je to přece jen týden a je to jen velmi malá část výrobků. Ale není to od Lidlu populismus preferovat a oslovovat takto seniory? Možná. Ale on je vlastně marketing populistický asi vždycky. Hlavně, když zafunguje. Je to přece ze strany Lidlu především obchod.
Zdroj:
https://www.penize.cz/slevy/446264-lidl-chysta-tyden-pro-seniory-zlevni-co-casto-nakupuji