Článek
Většina světa včetně České republiky má pravostranný provoz (165 zemí), což znamená, že auto jede na pravé straně silnice a volant má na levé. Menšina (75 zemí) má levostranný provoz (auta jezdí na levé straně silnice a volant je umístěn na pravé straně). Z Evropských států se to týká Velké Británie, Irska, Malty či Kypru. Šance, že někdy za svůj život budete řídit na opačné straně, než jste zvyklý, je sice malá, ale určitá pravděpodobnost tu je. Zvláště, pokud jste vášniví cestovatelé.
Poprvé jsem řídil na levé straně silnice před pěti lety v Jihoafrické republice. Před touto první cestou jsem hledal informace, které by mi pomohly v prvních chvílích, abych nešel za volant bez teoretické průpravy. Avšak český internet zklamal. Jednotlivé články nepodávají stejné množství informací, jiné spíše straší s věcmi, kterými není nutno strašit. Pojďme si shrnout některé zásadní informace, které pomohou každému řidiči při změně z pravostranného na levostranný provoz.
Jak vypadá auto?
Úplně stejně jako pro pravostranný provoz, akorát s tím, že místo řidiče se nachází na pravé straně. Řadící páku máte po své levé straně a řazení levou rukou může být tak prvním problémem. U manuálního řazení je uspořádání stupňů stejné, což znamená, že jednička je tam, kde ji znáte z pravostranného provozu. To může být problém, když při rozjíždění řadíte nejdál od sebe (a ještě levou rukou).
Strach z manuálního řízení lze vyřešit půjčením auta s automatem. Pedály a další propriety jsou na stejném místě, v mnoha případech je prohozená páčka blinkru a stěračů. V případě levostranného provozu bývá ve většině případů (ověřeno Jihoafrická republika a Kypr) blinkr vpravo a stěrače vlevo. Je úplně normální, že první den při odbočování stíráte. To stejné platí i při návratu zpět do vlasti.
Základní poučka?
V levostranném provozu je odbočování doleva sranda. Stačí mrknout doprava a když je volno, tak jedu. Naopak odbočování doprava, to je potřeba koukat do všech stran a uvědomit si, že auta jezdí jinak, než je člověk zvyklý z pravostranného provozu. Poučka o ničem? Vzpomeňte si na ni za tím volantem, protože zvyk je železná košile.
Je kruhový objezd tím největším strašákem?
Když se zeptáte náhodného řidiče, co ho vyděsí při změně strany provozu, pak s největší pravděpodobností odpoví, že kruhový objezd. Důvody k tomuto kroku nechápu, protože by mě nikdy v životě nenapadlo kroužit tak, jak jsem zvyklý. Kruhový objezd je ta nejednoduší situace. Mrknu jednoduše doprava a pokud nic nejede, kroužím doleva a kruhový objezd opouštím.
To už je potřeba si větší pozor dávat na křižovatkách a první dny si připomínat, že při odbočování doprava musím jet až do toho dalšího pruhu. Jestli je něco nejzáludnějšího při změně z pravostranného na levostranný provoz, pak jsou to parkoviště. Místa, kde nejsou nakreslené čáry, protože si ani neuvědomíte, jak některé věci děláme automaticky.
Co když řídit nebudu…
Ale budete chodcem a budete potřebovat třeba přejít silnici. Už malé děti se učí, že se nejprve musí rozhlédnout, když chtějí přejít na druhou stranu silnice. Tedy u nás se nejprve podíváme doleva, a pak doprava. V levostranném provozu to musíte udělat naopak. Tedy nejprve kouknete doprava, a pak doleva.
Co je divné, ale nemusí vás trápit?
Když před vámi zastaví auto, vystoupí „řidič“ a auto odjede. Nebo když si člověk na místě „řidiče“ hraje s telefonem. Nekoukáte na místo řidiče, ale na místo spolujezdce. To jen mozek ještě nezpracoval změnu z pravostranného provozu na levý.
Závěrem mohu všechny ujistit, že na levostranný provoz se snadno zvyká, a nakonec mnohem horší může být návrat do vlasti k provozu, který člověk tak dobře zná. Navíc, kdo jednou zkusí, tomu už se pak bude na případnou další změnu rychleji zvykat a bude se o to dříve cítit „jako doma“.
Zdroje:
Anketa