Článek
Než se vydáme na české dálnice, zabrusme trochu do světa. Při své cestě do Spojených států amerických jsem se obával, jak zvládnu šest pruhů v jednom směru, ale ukázalo se, že nebylo se čeho bát. Všech šest pruhů se pohybovalo stejnou rychlostí a pokud bylo potřeba přejet z pruhu do pruhu, nebylo nic snazšího. V Kapském Městě a jeho okolí sice ze začátku znesnadňovalo jízdu řízení na opačné straně, ale takhle ohleduplné řidiče jsem nikde jinde neviděl. To mnohem horší doprava byla v bolivijském La Pazu, kde červená na semaforu je moc pěkná barva, ale to je tak všechno. O peklu na kruhových objezdech, kde si každý myslel, že má přednost a kdy se ze dvou namalovaných pruhů stane šest řad aut nerespektující nic a nikoho. Nicméně, pojďme se podívat na jednotlivé kategorie řidičů brázdících české dálnice. Zdrojem je vlastní pozorování na dálnici D8, ale se stoprocentní pravděpodobností to bude platit na všech českých dálnicích.
Spořič
Jede 80 km/h v těsném závěsu za kamionem. Pokud předjíždí, udržuje stále stejnou rychlost. Pokud se za něj dostane kamion, pak dochází k bizarní situaci, kdy nákladní auto jede za osobním autem. Nezřídka dochází i k předjíždění osobního auta kamionem. Takto jezdí jak starší, tak i velmi moderní vozy.
Rychlý borec
Pravý pruh využívá pouze k nájezdu na dálnici nebo k jeho sjezdu. Jinak se po celou dobu drží v levém jízdním pruhu. Nezajímá ho, co se děje kolem, jeho zájmem je on sám. Rychlost je více jak 150 km/h. Pokud není vyhověno jeho zájmům, bliká na ostatní řidiče světly. I na řidiče, kteří předjíždí kamion a jedou nejvyšší dovolenou rychlostí. Jsou to řidiči s velmi moderními auty (mohou, ale nemusí být sportovní), zatmavenými skly (nemusí být) a často mají poznávací značku na přání (taktéž nemusí být).
Brzda–plyn
Znáte ten pocit? Dojedete pomalejší auto, předjedete ho, aby vás za 5 minut to pomalé auto předjelo. Tento cyklus střídání rychlosti mezi 100 km/h a 150 km/h se může opakovat. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, co je důvodem takového chování. S jistotou by se dalo tvrdit, že v té nižší rychlosti může řidič psát esemesku nebo řešit něco „jistě neodkladného“ v autě.
Pilot na dálnici
Nemyslím tím pilota dopravních letadel a jeho řidičské schopnosti. „Pilot na dálnici“ je řidič, který se drží podélné čáry přerušované (mezi pruhy) a často se mu stane, že ji přejede, a drží tak vodorovné dopravní značení nad střední částí svého vozu (letadla pojíždí předním podvozkem po čáře a jsou tak uprostřed – to je důvod toho pojmenování). Opět to souvisí s telefonováním, psaním esemesek, zpráv nebo „neodkladnou“ činností uvnitř auta.
Hráč kulečníku
Řidiče hrajícího kulečník poznáte snadno. Jeho auto se pohybuje mezi pruhy jako kulečníková koule. Příčinou jsou bílé čáry, které při přejetí drnčí a řidiče to zaktivuje se vrátit zpátky do svého jízdního pruhu. Pomalu se začne blížit prostřední čáře, kde ho může vytroubit řidič „rychlý borec“. Zároveň se tento typ řidiče může stát kategorií (alespoň na chvíli) „pilot na dálnici“ (viz výše).
V minulém životě Brit
Řidič, který byl v minulém životě Brit, Japonec, nebo obyvatel Nového Zélandu. Jeho místem je levý pruh a neuhne z něho, ani kdyby ten pravý pruh byl nejprázdnější na celém světě. Protože ve světě, kde je volant na pravé straně, levý pruh je ten nejpomalejší.
Předjíždět je potřeba pomalu
Tyto řidiče nechápu. Předjíždění je něco rizikového, co je potřeba vykonat co nejrychleji a vrátit se do svého pruhu. Vím, na dálnicích můžete předjíždět kolonu kamionů třeba tři kilometry, ale pravý pruh je pravý pruh. Tento typ řidiče jede nejvyšší dovolenou rychlostí, dá blinkr doleva, přejede do levého pruhu a zpomalí na 120 km/h (nebo méně). Jakmile dokončí předjíždění, vrátí se do svého pruhu a opět zrychlí na nejvyšší dovolenou rychlost.
Nyní si probereme kategorie řidičů na základě dodržování rychlosti.
- První kategorie dodržuje ustanovené rychlosti. Jede 130 km/h a v případě upravené rychlosti (tunel, oprava dálnice) sníží rychlost podle dopravní značky (příklady si budeme uvádět na 80 km/h).
- Druhý typ řidiče jede po celou dobu 100 km/h včetně toho avizovaného tunelu. Tím pádem předjíždí řidiče dodržujícího pravidla. Jakmile skončí omezení rychlosti, řidič dodržující pravidla předjíždí vozidlo jedoucí konstantní rychlostí.
- Třetí typ řidiče si neláme hlavu a tunel projede stejnou rychlostí jako jede po celé dálnici.
- Čtvrtý typ řidiče zpomalí o 10 až 20 km/h níže, než je nejvyšší dovolená rychlost. V tunelu, kde je nejvyšší dovolená rychlost 80 km/h, jede tento řidič mezi 65 a 70 km/h.
Na závěr si probereme ještě dvě kategorie řidičů s ohledem na přejetí do levého pruhu.
- První kategorie řidičů přejíždí do levého pruhu velmi brzo, třeba kilometr před pomalu jedoucím kamionem. Řidič může jet nejvyšší dovolenou rychlostí, ale spíše se jedná o umírněného řidiče typu Spořič.
- Druhá kategorie řidičů dojede pomalu jedoucí kamion, pomalu se ho dotknou (jako kdyby to bylo nějaké předání štafetového kolíku) a prudce uhnou do levého pruhu.
Nejen v životě, ale i při řízení rozdělujeme řidiče na nekuřáky a kuřáky. Ten druhý typ, který si cigaretu neodpustí ani za volantem, je snadno poznatelný zejména v noci. Kolikrát už se vám stalo, že jste viděli odhozený nedopalek a jeho červené jiskřičky válející se po silnici před vámi? Zimní období s věčnou tmou je pro sledování počtu kuřáků/nekuřáku za volantem ideální.
Co si přát na úplný závěr? Třeba kdyby na našich dálnicích bylo více ohleduplných řidičů, co patří do kategorie, která jede plynule, bezpečně a předvídatelně. Hned by se u nás jezdilo zase o něco lépe a pomohlo by to i řidičům-nováčkům, kteří by se nebáli a říkali by, jak hned chtějí vyjet a zkusit jízdu po dálnici.