Článek
Podobné průtahy totiž sledujeme v debatách o Pražském okruhu, o dostupném bydlení či řešení situace kolem drogově závislých v ulicích. Reálná řešení se tak odkládají a problémy narůstají.
V otázce parkování existuje jediný bod, na kterém se shodnou všichni napříč. Je to nutnost investovat peníze z parkování do zvyšování počtu parkovacích míst. Od této základní shody by se měly odvíjet další kroky. Zatím jsme svědky nekončící debaty o tom, zda a jak dlouho ještě podporovat bezplatné parkování elektromobilů.
Elektromobily jsou nepochybně přínosné pro životní prostředí ve městech. Jejich rostoucí počty v pražských ulicích však vytvářejí nový typ výzvy pro městskou infrastrukturu, včetně rozvoje nabíječek. Plošné bezplatné parkování pro elektromobily, jak je zavedeno dnes, je ekonomicky neudržitelné. Nikdo navíc nepředložil data, která by potvrzovala, že tato výhoda skutečně motivuje řidiče k přechodu na elektromobilitu.
S přibývajícím počtem elektromobilů v ulicích se ukazuje, že plošné zvýhodňování jedné skupiny řidičů vytváří nerovnováhu v již tak napjatém systému parkování. Jako místostarosta Prahy 2 vím, o čem mluvím. S nedostatkem míst se nepotýkáme jen my v centru, ale i vy, kteří bydlíte na sídlištích nebo jinde na okraji města. Město dnes dobrovolně přichází o příjmy z parkovného, které by ale měly být investovány do rozvoje parkovací infrastruktury pro všechny obyvatele.
Pokud chceme vyřešit problém s nedostatkem parkovacích míst, musíme do této oblasti aktivně investovat. Financování nelze získat jinak než úměrným zvyšováním parkovného všem. Klíčové je, aby byl tento výnos cíleně nasměrován do výstavby vysokokapacitních parkovacích stání. Města jako Londýn či Paříž, která čelila podobným výzvám, ukazují, že tento přístup může být úspěšný.
Pro Prahu se nabízí řešení v podobě zavedení odstupňovaných parkovacích poplatků, a to i pro elektromobily. Nemusí jít o drastické zdražení – musí ale reflektovat skutečné náklady na provoz parkovacích zón, zohledňovat potřebnou míru investic a zároveň zachovat určitou míru zvýhodnění pro ekologická vozidla. Získané prostředky by ale měly být transparentně reinvestovány do budování nových parkovacích kapacit pro všechny typy vozidel.
Cesta nekonečných kompromisů a odkládání řešení je cestou do pekla. Praha si zaslouží odvážná rozhodnutí podložená fakty, nikoli další kolo nekonečného mlácení prázdné slámy.
Jan Recman, místostarosta Prahy 2 za ODS
článek původně vyšel v rámci komentářů pro tištěné vydání časopisu Náš region