Hlavní obsah
Víra a náboženství

Nastav svou duhou tvář, ale tvář svého bližního ochraňuj

Foto: Autor: Carl Heinrich Bloch – https://freechristimages.com/bible-stories/sermon-on-the-mount.html a Carl Bloch

Carl Heinrich Bloch: Kázání na hoře

Zbabělost se často skrývá za masku duchovní ctnosti. Nastavit svou tvář je oběť, ale nechat trpět druhé je selhání. Křesťanská pokora znamená milovat, ale také chránit bližního.

Článek

Křesťanství učí věřící pokornému odpuštění a ochotě nastavit druhou tvář, jak to vyjádřil sám Ježíš v evangeliích: „Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do [tvé] pravé tváře, nastav mu i druhou tvář. A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. Tomu, kdo tě žádá, dej a od toho, kdo si od tebe chce vypůjčit, se neodvrať.“ (Matouš 5:39-42). Toto učení se nezřídka vykládá jako absolutní výzva k pasivnímu přijímání křivdy, a to i v některých kostelích.

Pokud zůstaneme jen u tohoto verše bez hlubší reflexe celkového biblického poselství, můžeme se dostat do paradoxní situace – křesťan by se mohl stát spoluviníkem nespravedlnosti tím, že by dovolil, aby byli poškozováni ti, které má chránit.

Biblický kontext odpovědnosti za rodinu

Biblická tradice důsledně zdůrazňuje nejen osobní pokoru a odpuštění, ale také odpovědnost za druhé, především za členy vlastní rodiny a své blízké. Apoštol Pavel ve svém Prvním listu Timoteovi varuje: „Jestliže se někdo nestará o své vlastní a hlavně o členy své rodiny, zapřel víru a je horší než nevěřící.“ (1. Timoteovi 5:8). Tato slova ukazují, že láska k Bohu se nemůže projevit odděleně od lásky k bližním – a že v konkrétní rovině zahrnuje praktickou péči o své nejbližší.

Křesťanská víra tedy není voláním ke zřeknutí se odpovědnosti ve prospěch „vyšší duchovní čistoty“, ale naopak k rovnováze mezi obětavostí a péčí o svěřené osoby. Pokora a odpuštění nejsou synonymem slabosti nebo lhostejnosti k nespravedlnosti. Pokud by někdo uplatňoval princip „nastavení druhé tváře“ bez jakýchkoli hranic, mohl by tím umožnit nespravedlnost nejen sobě, ale i těm, kteří jsou na něm závislí.

Augustinův pohled

Augustin ve své Řeholi píše: „Především, drazí bratři a drahé sestry, milujte Boha a pak bližního, neboť tato přikázání jsou nám dána jako nejdůležitější.“ Augustin chápe lásku jako sílu, která vede člověka k Bohu, ale také k jeho povinnostem ve světě. Pokud se člověk vzdává odpovědnosti za druhé pod záminkou pokory, jedná nejen proti přirozenému řádu vztahů, ale i proti Božímu záměru.

Nastavit druhou tvář, ale ne tvář svého bližního

Když Ježíš vyzývá k nastavení druhé tváře, obrací se k jednotlivci v jeho osobní morální odpovědnosti. Neříká: „Nech svého bratra, aby byl zasažen,“ ale vybízí křesťana, aby sám přijal křivdu bez odplaty. Zneužití tohoto principu by však mohlo vést k tomu, že místo vlastní tváře nastavujeme tvář svého bližního – což je v přímém rozporu s křesťanskou láskou a spravedlností.

Příklad: Pokud by otec rodiny, místo aby chránil svou ženu a děti, nastavil „druhou tvář“ agresorovi a dovolil mu je napadnout, nejednal by jako křesťanský mučedník, ale jako ten, kdo selhává ve své povinnosti. To je jasný rozpor s biblickým učením, které zavazuje každého k odpovědnosti za blízké osoby.

Vyváženost mezi odpuštěním a spravedlností

Křesťanská etika není voláním k pasivní rezignaci na spravedlnost. Naopak, Ježíš učil, že láska k bližnímu zahrnuje péči a ochranu těch, kteří jsou nám svěřeni. To znamená, že křesťan může nastavit svou druhou tvář, pokud jde o osobní urážky, ale nemůže být lhostejný k bezpráví páchanému na druhých.

Právě proto křesťanská tradice nevidí pacifismus jako absolutní normu. Už ve Starém zákoně nacházíme důraz na spravedlnost: „Následuj spravedlnost, a jen spravedlnost, abys zůstal naživu a obsadil zemi, kterou ti Hospodin, tvůj Bůh, dává.“ (Deuteronomium 16:20).

Závěr: Křesťanská odpovědnost v lásce i spravedlnosti

Nastavení druhé tváře je zásadním prvkem křesťanské etiky, ale musí být aplikováno s rozvahou a odpovědností. Křesťan je povolán k tomu, aby byl svědkem Kristovy lásky, ale také k tomu, aby chránil své blízké a usiloval o spravedlnost. Augustinovo (biblicky podložené) učení o lásce nám připomíná, že máme milovat Boha nade vše, ale naší povinností je starat se o ty, kteří jsou nám svěřeni.

Křesťan, který zapomíná na svou odpovědnost za druhé, nenaplňuje skutečný význam evangelia. Ježíš nás učí odpouštět, ale nikdy nevybízí k nečinnosti vůči nespravedlnosti. Láska k bližnímu není jen o pokoře a odpuštění, ale i o ochraně těch, kdo se sami chránit nemohou.

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz