Hlavní obsah
Politika

Čáslavské referendum: když marketing rozhoduje místo občanů

Foto: Autor: Ben Skála, Benfoto – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0 / Commons Wikimedia

Kauza rozšíření skládky ve středočeském městě Čáslav odhaluje, jak snadno může být v demokratických procesech zneužit vliv profesionálního marketingu a zájmových skupin.

Článek

Když se před časem objevila myšlenka rozšířit skládku nebezpečného odpadu na okraji Čáslavi, většina obyvatel města se zhrozila. Skládka už teď zabírá obrovský kus krajiny, z mnoha míst je přes ni sotva vidět kostelní věž, a navíc jde o místo jen tři sta metrů od obytných zón. Místní obyvatelé tak v Čáslavi zorganizovali sbírku podpisů, která vyústila v referendum — a občané si 4. října odhlasovali, že rozšíření skládky nechtějí.

Vypadá to zdánlivě jednoduše — lidé se postavili proti a vyhráli. Ve skutečnosti se však celý spor odehrává pod rouškou pečlivě řízené komunikace a nátlaku, kde se ukázalo, jak tenká je hranice mezi demokratickým rozhodováním a profesionální kampaní, která má přepsat veřejné mínění. Do hry totiž vstoupila marketingová agentura Ewing, která již léta zajišťuje komunikaci odpadové společnosti AVE CZ. Tedy firmě usilující v Čáslavi o rozšíření skládky.

Občanská iniciativa coby nástroj manipulace

Jako zastánce rozšíření skládky se před časem vyrojila iniciativa Budoucnost Čáslavi je ve Vašich rukou, která se na svých webových stránkách prezentuje jako „skupina občanů Čáslavi, kterým záleží na budoucnosti města“. Na jejich webu se mimo jiné uvádí, že nejsou placeni společností AVE a všechny kampaně si financují ze svých prostředků. Iniciativa varuje před zvýšením poplatků za svoz odpadu, náporem kamiónů v centru města nebo zavřením místní nemocnice z důvodu omezení provozních prostředků, které nemocnici poskytuje firma AVE. A také, že se majitel skládky bude v případě potřeby bránit soudní cestou, což může město vyjít až na miliardy korun.

Součástí aktivit byla také doprovodná kampaň — zastrašující letáky do každé domácnosti, auto s reklamou na rozšíření skládky projíždějící městem, videa „nezávislé“ občanské iniciativy snažící se občany přesvědčit, aby v referendu hlasovali pro rozšíření skládky. Proč je slovo nezávislé v uvozovkách? Deník Referendum totiž těsně před referendem odhalil, že iniciativa je ve skutečnosti lobbistickou platformou prosazující zájmy investora. A že do kampaně je zapojena i samotná radnice.

Tajná koordinace a dlouhodobé vazby

Začátkem září čáslavský zastupitel a člen vedení města Drahomír Blažej (ANO) omylem sdílel na svém soukromém Facebooku pracovní, neveřejnou verzi propagačního videa s názvem „BudoucnostCaslavi_Hlavníschválení“. Tento spot s logem agentury Ewing byl nahrán z YouTube účtu Digital Ewing. Veřejná verze, již bez loga, přišla až o den později z profilu iniciativy.

Už jen fakt, že člen vedení města měl přístup k neveřejnému materiálu nahranému z účtu Ewing, jasně ukazuje koordinaci mezi radnicí, „občanskou“ iniciativou a AVE. Tím ale nekončíme. Ukázalo se, že i čáslavský starosta Jaromír Strnad (ČSSD a nezávislí) a jeho zastupitelský klub využívají v rámci své komunikace totožné profesionálně natočené záběry jako Budoucnost Čáslavi je ve Vašich rukou. Je tedy naprosto zřejmé, že sestříhaný materiál je součástí cílené kampaně, jejímž cílem bylo umožnit rozšíření skládky.

Ačkoliv všechny strany tajnou koordinaci popírají, důkazy ukazují na dlouhodobou spolupráci mezi starostou Strnadem, společností AVE a marketingovou agenturou Ewing. Tato agentura se již v roce 2022 podílela na senátorské kampani Jaromíra Strnada prostřednictvím své dceřiné firmy Luova Publishing, která byla do letoška její součástí. A existuje podezření, že Ewing pomohla Strnadovi vyhrát i komunální volby, z čehož samozřejmě těžila AVE – protože to společnosti otevřelo dveře pro úzkou spolupráci s městem.

Kde končí hranice mocenských zájmů?

Je rozdíl mezi tím, že firma hájí své zájmy, a tím, že komerční marketing maskovaný jako občanská iniciativa zahlcuje město a snaží se ovlivnit výsledek referenda. Když se agentura stará zároveň o klienta, který z rozšíření těží, o radnici, která mu údajně vychází vstříc, a ještě „pomáhá“ iniciativě, jež má vypadat jako spontánní hlas části obyvatel — to už není komunikace, to je hodně špinavá hra poháněna velkými penězi.

Nejde ale jen o etiku. Jde o důvěru v demokratické procesy. Výsledky místního referenda v Čáslavi byly v polovině října napadnuty. Krajský soud v Praze obdržel stížnost, podle níž během hlasování údajně došlo k porušení zákonných postupů, konkrétně zveřejnění informací o průběžné volební účasti. Náhoda? Kdo asi může mít zájem na zneplatnění výsledků referenda?

Firmy mají právo bránit své zájmy. Kritika míří na praktiky, kterými k této „obraně“ dochází. Když stejná firma pomáhá investorům i městským politikům, má k dispozici síť nástrojů, které lze nasměrovat tak, aby změnily veřejné vnímání a oslabily občanský odpor. To, že podobné praktiky nejsou explicitně nezákonné, neznamená, že jsou přijatelné. Hodí se připomenout, že agentura Ewing má na seznamu svých klientů i státního developera SIRS, jehož význam vzbuzuje pochybnosti u odborné i laické veřejnosti.

Čáslavský případ odhalí, jestli hlas občanů stále něco znamená, nebo jestli jsou rozhodující už jen soukromé zájmy a mocenské sítě. Pokud bude osud referenda zpečetěn tlakem profesionální manipulace, bude jasné, že přicházíme o základní pilíř demokracie — právo rozhodovat o vlastní budoucnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám