Článek
Dopravní podnik města České Budějovice zařadil do provozu 14 nových nízkopodlažních klimatizovaných kloubových parciálních trolejbusů. To znamená, že mohou jezdit i na baterie bez trolejí a takto mohou ujet i 12 kilometrů. Pokud jede trolejbus pod trolejemi, zároveň také dobíjí baterie.
Pozoruhodné však je, že všech čtrnáct trolejbusů dostalo jména po lidech, kteří jsou nějak spjati s Českými Budějovicemi. Tak vůz po Martě Kubišové se jmenuje Marta. Dále po městě jezdí například Budivoj, pojmenovaný po šlechtici, po němž se nazývala původní ves Budivojovice stojící na místě současného krajského města, Přemysl, po slavném českém králi Přemyslu Otakaru II., který město založil, Hirzo, po lokátoru Hirzovi z Klingenbergu, který jako stavitel realizoval Přemyslovy plány, Adalbert, po významném českobudějovickém podnikateli Vojtěchu Adalbertu Lannovi, Jan, po vlasteneckém biskupovi Janu Valeriánu Jirsíkovi, Ema, podle světoznámé opěrní pěvkyni Emě Destinnové, která zemřela v Českých Budějovicích a další.
Řekl bych, že to je velmi originální nápad, jak polidštit městskou hromadnou dopravu a více ji přiblížit lidem. Třeba si Budějčáci budou říkat, tak dneska jsem jel Přemyslem, včera Martou, apod. Řekl bych, že je to docela dobrý námět i pro ostatní dopravní podniky v České republice.
Těchto 14 nových trolejbusů je součástí širší zakázky na celkem 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. Z toho většinu této sumy, skoro 400 milionů korun, pokryjí dotace Evropské unie. Po této první dodávce jsou všechny autobusy a trolejbusy českobudějovického městského dopravce bezbariérové, což umožňuje snadnější cestování vozíčkářům, méně pohyblivým lidem nebo cestujícím s kočárky.
Po předání prvních 14 vozů budou minimálně čtyři další zařazeny do provozu v září letošního roku. Kompletní dodávka bude dokončena nejpozději do srpna 2026. Jedná se vůbec o nejrozsáhlejší modernizaci vozového parku v rámci jedné zakázky v historii českobudějovického dopravního podniku.
Trolejbusy Škoda 33Tr jsou moderní kloubová nízkopodlažní vozidla s kapacitou až 115 pasažérů, z nichž 42 si může pohodlně sednout. Vozidla nabízejí moderní technologie, včetně klimatizace, topení a pokročilé diagnostiky s možností vzdáleného přístupu. Jsou rovněž vybavena systémy pro sběr a sdílení dat, včetně moderního odbavovacího systému. O pohon se stará spolehlivý asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. s výkonem 250 kW. Během zimy bude k dispozici automatický systém postřiku troleje proti námraze.