Hlavní obsah
Nakupování

Nakupovat na Temu? Děkuji, raději ne

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Temu, jeden z dalších Marketplace, které stále nabírají na oblibě. Seženete na něm vše, co potřebujete a ještě více věcí, které nepotřebujete. Jsou však nákupy na Temu taková výhra?

Článek

Před Vánoci byly odkazy na Temu úplně všude. Influenceři se předháněli v tom, kdo předvede co nejvíce věcí za minimální cenu. Je pravda, že českým influencerům se Temu vyhnulo. Ale v Německu, to byla jiná. Čím větší nesmysl na Temu uviděli, tím více ho propagovali. A za propagaci dostávali nemalé odměny.

Sama jsem si po mnoha nabídkách aplikaci stáhla a udělala první dva nákupy. Byla jsem hodně zvědavá, jak Temu funguje. A nestačila jsem se divit. U prvního nákupu mne překvapilo, že cokoli, co vložím do košíku, mi před placením vyběhne ještě za nižší cenu, než za jakou mám zboží v košíku vložené. Byla bych sama proti sobě, kdybych položky v košíku nevyměnila za ty samé, levnější. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že uběhla hodina a já stále klikám a klikám a z pár korunové objednávky už mám v košíku zboží za tisíce.

Byť jsem dražší položky nahrazovala levnějšími a z košíku je odebírala, najednou jsem měla košík plný věcí, které doplňovaly to, co jsem chtěla. Byly to věci, které jsem vlastně vůbec nepotřebovala. Ale nekup to, když věc stojí 10 - 20 korun.

Naštěstí nemusím moc přemýšlet nad tím, kolik utratím. To ale neznamená, že neřeším, za co utrácím. Protože utrácím jen za to, co opravdu chci nebo potřebuji, košík jsem hodně rychle vyprázdnila a má objednávka nestála ani 200,-Kč. Jenže ne všichni dokážeme zboží vložené do košíku zase efektivně vyložit. Vždyť všechno, co do košíku jednou vložíme, určitě chceme. A pokud nechceme, tak to bezpodmínečně potřebujeme. Odolat pokušení a nekoupit vše, co už jsme jednou do košíku vložili, nezvládne každý. A proto než se nadějeme, máme průvan na účtu a když nám objednávka přijde nestačíme se divit, co za nesmysly jsme to zase pořídili.

Jsem v zásadě proti jakémukoli omezování svobodného podnikání, ale to, co vymyslelo Temu, to už je pro mne za hranou. Z nakupujících dělá hráče. S lidmi si hraje a vnucuje jim myšlenku, že vše, na co se podívali, nutně potřebují. Objevují se slevy na posledních 10 minut. Nekoupíš teď? Pak to máš i za čtyřnásobek ceny. Tak neblbni, člověče a nakupuj teď a tady. A to je přesně to, co je špatně. Nakupování je pro určitou skupinu lidí návykové. S přístupem Temu je riziko vzniku závislosti ještě větší.

Kromě vzniku závislosti na nakupování na Temu jsou tu ještě další rizika. Než se nadějete, peníze vám z účtu zmizí za nesmysly nevalné kvality. Některé výrobky opravdu vypadají jako odpad, jiné jsou lepší. Možná si říkáte, co bych za těch pár korun, které jsem na Temu utratila, chtěla. Rozhodně nechci kupovat odpad. Nejsem spalovna ani skládka a myslím na naši planetu. To, že něco nemáme, není ostuda. Ostuda je kupovat věci zbytné a nevalné kvality pouze proto, abychom mohli říct, koupil jsem to za pár korun.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz