Článek
Není divu, když kupní síla českých občanů je docela slabá. Nevadí ani to, že výrobky v těchto obchodech mají na svém obalu nejčastěji napsáno Made in China. Český trh v příštím roce obohatí další levný řetězec. Německý Woolworth. Copak asi přinese?
Hlavně stále spotřebovávat
Moderní západní společnost je založená na spotřebě. Výrobci nepotřebují, aby jejich produkty vydržely dlouhé roky, tak jak tomu bývalo dříve. Když se něco pokazilo, tak se to dalo opravit, a bylo to.
Nyní je třeba prodávat neustále nové a nové zboží. A tak se nám do obchodů dostala mimo jiné rychlá móda. Ta sice zatěžuje životní prostředí nebývalým způsobem, ale to nevadí. Hlavně, že jde na odbyt. Lidé ji kupují, protože alternativa k ní moc neexistuje a protože je levná a jejich rodinný rozpočet často hodně napnutý. Konkurence je snad jen v podobě second handů, kamenných či v online podobě. Ti zkušení již vědí, že v nich často koupí podobné zboží, ale ještě levněji. A v zánovním, ne-li v novém stavu.
Bytové doplňky na jedno použití
Tak, jak existuje rychlá móda, je k dispozici také něco jako „rychlé bytové doplňky“. Je přece třeba si domácnost přizpůsobit ročnímu období atraktivní výzdobou. A tak se v obchodech řetězců Pepco či Kik pravidelně obměňuje sortiment podle toho, co je zrovna za svátek. Aktuálně v nich nakoupíte produkty zaměřené na Vánoce. Samozřejmě, že opět pocházejí ze země, která dala světu hedvábí. Z Číny.
Výrobky to jsou na pohled zajímavé, ale často v nečeském stylu. Ale to nevadí, protože u českého zákazníka rozhoduje cena. Čím nižší, tím lepší. Proto se u nás diskontním řetězcům daří. A že kvalita produktů pokulhává? Taky nevadí, stejně je to jen na chvíli a příště se koupí zase něco jiného.
Konkurence v podobě německého diskontního řetězce
Ve druhé polovině roku 2025 by na český trh měla vstoupit konkurence řetězců Pepco a Kik. Jmenuje se Woolworth a pochází z Německa, kde úspěšně provozuje na 700 obchodů. Navíc expanduje do okolních zemí a je jedním z nejrychleji rostoucích řetězců v Německu. Záměrem společnosti Woolworth GmBh je po Evropě otevřít na 5 000 obchodů. Tuto značku najdete už v Polsku (Krakow, Poznaň a Varšava) a v Rakousku.
Zákazníkům Woolworth nabízí na 10 000 produktů každodenní potřeby, dekorace, elektro, drogerie, dárkové předměty včetně oblečení pro celou rodinu. Takže něco podobného, co lze koupit už v u nás zavedených diskontech.
Je možné předpokládat vypuknutí konkurenčního boje mezi jednotlivými řetězci? Nebo to spíš dopadne tak, že budou nabízet podobné zboží za podobné ceny? Necháme se překvapit.
A všimli jste si, že českých obchodů s ryze českým zbožím podobným tomu, co se prodává ve zmíněných řetězcích, nějak ubývá?
Zdroj: Webové stránky WoolWorth, eprehledne.cz