Hlavní obsah
Internet a technologie

Blog, na kterém bloguje bloger

Foto: Vytvořeno Al/Copilot/Designer

Nevíte, jak vytvořit blog na webu? Přemítáte o zbytečnosti psaného slova? Říkáte si, že moderní doba upřednostňuje jiné formáty? Nebylo by lepší zvolit podcast (mluvené audio)?

Článek

K vnímání obsahu máme nadělený zraksluch. Čteme knihy, noviny, časopisy, blogy, návody, sms zprávy… Díváme se na programy v televizi, YouTube, film v kině… Posloucháme rádio, podcasty… Podotýkám, že čteme, díváme se a posloucháme mnoho let. Změny predikuji pouze v pořadí oblíbenosti, stejně jako doteď.

Ožilo audio, aby vystřídalo video, kterému se předvídala velká budoucnost. Blogeři se přetlačují s influencery, ale někteří netuší, kým vlastně jsou. Vede Netflix. Kdo ještě sleduje HBO, už nyní rozšiřuje programy. Nebrouzdat na YouTube je společenské faux pas. Knihy čteme několik století a stále mají miliony příznivců. Je otázkou času, kdy zase zavládne text a upozadí podcast.

Psaní článků a umělecký foto blog je těžší než umístění fotografie na Instagram. Já píšu pro radost, ačkoliv si spousta lidí kolem myslí, že jsem divná, protože „jede“ něco jiného a údajně nikdo nečte. Kdo vymyslel blogování, nevím, ale je báječné, že existuje. S klidem v duši jsem staromódní a držím se hesla: „čti, naslouchej, rozhodni.“

Kdysi mi jeden člověk řekl: „Byl bych rád, kdyby vás vyhodili z práce a vy psala a konkurovala Halině Pawlowské.“ Nápad se mi líbil, způsob ukončení zaměstnání „ne“ (pozn. "herečka a spisovatelka nejsem a konkurovat bych si nedovolila"). Mnohokrát jsem si větu vybavila, ale zůstávala snem. Uplynulo pár let a zdravotní důvody ukončily mou pracovní kariéru. Asi zázrak snění přivedl přátele s nabídkou. Úkol zněl: vypracovat potřebné firemní dokumenty a napsat články o Dominikánské republice a investicích   pro připravovaný web. První část jsem splnila a nadšeně se pustila do psaní. Pro radost a vyslyšení oné věty jsem sepsala první příběhy. Stavba firemního webu trvala s ohledem na mé zanícení příliš dlouho a důrazné zapovězení publikování příběhů mě přivedlo k vlastnímu blogu. Nejdřív „blog“ evokoval „blok,“ ale přes prvotní zbrklé nesnáze jsem se dopracovala k vlastní webové stránce s blogem. Rozhodně nejsem IT specialista a patřím spíš k nemožným. Když můj blog na webu spatřil světlo internetového světa, podotkla moje nejlepší úhlavní kamarádka: „nevěřím, čeho jsi schopná.“ V tu chvíli jsem byla pyšná, i kdyby můj blog nikdy nikdo nečetl.

Na své cestě k blogování jsem se neobešla sebevzdělávání. Nabízím odpovědi na některé otázky, které s blogováním souvisí.

Co je blog?

Slovo „blog“ vzniklo z anglického „web log“ a zkrácením slova „weblog.“ Překlad do češtiny znamená asi „webový zápisník.“ Blog je redakční webová stránka, na kterou se přidávají články s nejrozmanitější tematikou, doplněné např. o obrázky a videa. Pokud je hlavní obsah ve formě videí používáme označení video blog nebo spíš vlog. Jsou-li obsahem obrázky říkáme foto blog.

K čemu slouží blog?

Blog je příležitost pro osobní nebo firemní prezentaci názorů, myšlenek a poznatků v daném oboru. Na webových stránkách firem nebo internetových obchodů pomůže s propagací služeb a produktů. Blog může mít podobu jednostranné komunikace, kdy autor/ka píše a ostatní čtou, a rovněž diskusního prostoru, když bloger/ka vytvoří prostor pro komentáře čtenářů.

Kdo je bloger/ka?

Bloger/ka, ale i blogger/ka je člověk – autor/ka, který píše texty a zpravidla provozuje blog a je jeho editorem.

Co je blogování?

Blogování je činnost blogera/ky.

Co je to blogosféra?

Všem blogům a jejich vzájemným vztahům říkáme blogosféra.

Může se stát bloger/blogerka influencerem/influencerkou?

Bloger/ka se stane influencerem/influencerkou ve chvíli, kdy má určitý vliv na okolí, které ovlivňuje prostřednictvím sociálních sítí (YouTuber/ka, TikToker/ka, Instagramer/ka).

Kdo je copywriter?

Slova copywritercopywriting vznikla ze spojení slov copy (zpráva pro tisk) a writer (autor). Copywriting je tvorba marketingových a reklamních textů. Copywriter/reklamní textař/kreativec je člověk, který tvoří kreativní, čtivé a poutavé texty. Píše reklamní texty, inzeráty, tiskové zprávy, PR články, plní obsah webových stránek, katalogů vymýšlí názvy, slogany a motta. Od dobrého copywritera se očekává, že kromě všeobecného přehledu  o světě rozumí základům marketingu a internetové komunikace, má chuť psát, a hlavně perfektně ovládá jazyk.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz