Hlavní obsah
Finance

Do konce roku zaplať, jinak bude zle

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Už jste slyšeli, že do Nového roku by se mělo vstupovat bez dluhů? Traduje se z dob minulých, kdy zřejmě po sklizni a prodeji úrody se měly splatit všechny dluhy a nový rok bylo záhodno začít s čistým štítem.

Článek

Toto nepsané pravidlo se předávalo z generace na generaci. Dokonce v některých zemích se stalo nejen nepsaným, ale i důsledně a důrazně vymáhaným.

Vyrůstala jsem v prostředí, kde půjčovat si bylo velmi nepatřičné. I tak jsem se jako mnozí nevyhla hypotéce, která se stala mou nerozlučnou kamarádkou. Vedle ní se snažím nemít žádné další půjčky a vše ostatní mít v pořádku zaplacené. Proto ke konci roku vždy pečlivě kontroluji všechny účty i nejrůznější rozdané sliby a řekněme, že i prohrané sázky. Taková soukromá finanční inventura.

Při ní jsem třeba zjistila, že dlužím pekařce za čerstvý chleba, který mi 2× týdně dodává. Vyčerpala poskytnutou zálohu a nechtěla hned další. Dlužím 100 Kč gynekologovi doplatek za roční kartu. Když jsem k němu šla, netušila jsem, že poplatek zdražil právě o částku, která mi chyběla, a nechtěl platbu na účet. A mám takový pocit, že dlužím kamarádce oběd. Takže žádná pohroma.

Ovšem nezávidím vůbec těm, kteří seznam dluhů mají podstatně delší. A vůbec ne těm, kteří již nyní dluhy neplatí, nebo už teď ví, že na příští splátky nebudou mít. Než si myslet, že vyhozením upomínky do koše vše končí, je lepší být proaktivní a věřitele kontaktovat. Neslibujte nemožné! Vždy je lepší uvést částku, kterou budete moci pravidelně splácet, než nějaký nesmysl. Také se často setkávám se stížnostmi typu „už tři měsíce domlouváme splátkový kalendář, ale oni po mně chtějí vysokou splátku“. Na moji otázku, jestli v průběhu těch tří měsíců dotyčný splácí alespoň tolik, kolik může, obvykle slyším, že ne, že nesplácí nic. Přece nemá ještě domluvený splátkový kalendář.

Většina předvánočních průzkumů uváděla, jak si lidé neplánují půjčovat na vánoční dárky. U nás v inkasních agenturách poznáme zhruba za půl roku jestli to byla pravda, nebo se jen respondenti styděli uvést v průzkumech pravdu.

Doba pokročila a  vězení pro dlužníky či fyzické tresty v našich končinách byly zrušeny. Nikdo tedy nemůže dlužníkům vyhrožovat, že když do konce roku nezaplatí, usekne jim třeba prst na ruce. V naší civilizované společnosti může věřitel pohledávku vymáhat mimosoudně a když neuspěje, maximálně žalovat u soudu a následně předat k vymáhání exekutorovi. I tak není o co stát. Proto přeji dělat uvážlivá finanční rozhodnutí v příštím roce!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz