Hlavní obsah
Finance

Tak si to vyvlastněte, vzdávám to

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jana Tatýrková

Slovo „vyvlastnit“ používám poslední dobou víc, než bych chtěla. A zrovna včera jsem jej křičela na úřednici katastrálního úřadu, která nám poslala oznámení, že naše budova na našem pozemku není naše!

Článek

Představte si komplex asi 50 garáží ze sedmdesátých let. Dříve tam byl slušný ruch, fungovala voda, elektrika, sousedé se znali. Jenže při povodních na Moravě se přes tento komplex přehnala voda a taky moc nepomohlo, že hned do sousedství město nastěhovalo naše nepřizpůsobivé spoluobčany. Tento soubor událostí způsobil, že většina majitelů se o garáže přestala starat, často docházelo k vykrádání. Garáže začaly chátrat a jednu dobu byly až neprodejné.

Asi tak pět let zpátky začal být o garáže zase zájem. Několik firem je koupilo ke spekulacím, hezky je opravily a zase prodaly dál. Zůstala jen hrstka původních majitelů, jako je i můj otec. Areálu tyto změny výrazně pomohly, začal zase vypadat lépe, mluví se o zřízení kamerového systému, nové brány apod.

No a aby těch pozitivních zpráv nebylo moc, tak se nám ozvali z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Někdy v půlce loňského roku nám nechali v garážích oznámení, že naše „umývárna,“ tedy místnost o 8 metrech čtverečních, ve stavu viz obrázek, je zapsaná v katastru na neznámého majitele a máme to řešit.

Čekala jsem, že se toho úkolu někdo chytí. Švagr, který v tomto areálu má taky garáž, dokonce platil za tuto „budovu“ vloni daň z nemovitosti ve výši cca 4 koruny. Ale ničeho se nechopil, stejně jako nikdo další. Proto jsem se vydala do archivu stavebního úřadu. Tam jsem našla geometrický plán z doby, kdy se garáže prodávaly jednotlivým majitelům, kde byla umývárna vyznačena. Doložila jsem kolaudaci, potvrzení o existenci a využití a ten geometrický plán. Majiteli by se měli stát svým podílem majitelé jednotlivých garáží a také pozemku pod touto budovou. Zaplatila jsem správní poplatek 2000 korun, respektive můj otec to zaplatil a teď to nechce zpátky a jen mi nadává, že jsem se měla na všechno vykašlat.

Katastrální úřad usoudil, že jsem neprokázala nabytí vlastnictví! Jenže problém je ten, že za tento stav může katastrální úřad. Dříve se totiž budovy takto malých rozměrů do katastru vůbec nezapisovaly. No a když tuto budovu do katastru zapsali, chybně uvedli, že je „majitel neznámý.“ Mnoho let majitelé garáží budovu využívali jako umývárnu a svého času tam byl i záchod. Prošla jsem i prodejní smlouvy, ale tam je také pouze zastavěný pozemek.

O to víc mě rozčílila úřednice katastrálního úřadu, která mi nejprve řekla, že jsme si měli najmout právníka. Nevím tedy, co by udělal lépe, ale určitě bych za něj zaplatila víc, než má celá ta budova cenu a nikdo by mi ho neproplatil. Případně že bychom měli připravit souhlasné prohlášení od všech majitelů, že tuto budovu vlastní/užívají víc, než 10 let. Jenže otázka zní, jak mi to noví majitelé můžou potvrdit, když to není pravda!! Ti původní už ani nežijí.

Je to patová situace. Úřady si mě přehazovaly jako míček u ping pongu. Je taky velmi smutné sledovat, jak nikdo nechce mít zodpovědnost. Snažila jsem se všem úřednicím vysvětlit, že jim pak naúčtuji za přístup takovou částku, že se nebudou stačit divit, protože k umývárně je to od brány docela daleko. Bylo jim to úplně jedno. Cítím se pomalu jako zloděj, který chce někomu něco ukrást. Nevzdávám se často, ale za tu energii už to nestojí. Tak si to VYVLASTNĚTE!!!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz