Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak se stát letuškou? Jak probíhá konkurz, výcvik a zkoušky? Rady letušky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay

Letušky musí mít osobnost, krása je bonus navíc.

Práce letušky je náročná, ale krásná. Už dávno neplatí, že musíte znát mnoho jazyků a vypadat jako supermodelka. Jaké jsou současné požadavky a jak probíhá výcvik nových letušek a stevardů?

Článek

Jaké to je pracovat v oblacích? Je těžké stát se letuškou/stevardem? Okolo našeho zaměstnání panuje mnoho mýtů. Často vycházejících ze skutečnosti, jenže té před několika desetiletími. Doba a s ní i letecká doprava je dnes úplně jiná. A s dobou se změnily i požadavky na naše zaměstnání.

Často se setkávám s představou, že letuška musí umět alespoň čtyři jazyky, musí být mladá, štíhlá, krásná. Nesmí mít na těle žádné tetování a podobně. To dříve skutečně platilo. Proč by také ne? Být letuškou bylo velmi prestižní zaměstnání s vysokým platem. Letušky měly zařízený servis jako nikdo jiný.

Foto: depositphotos

Dokonalé křivky dnes již nejsou podmínkou

Měly například vlastní kadeřnici, která je před nástupem do služby učesala. O takové zaměstnání byl obrovský zájem. Byla to navíc jedna z mála možností, jak se vůbec podívat za hranice republiky. Kdo se tehdy mohl podívat do New Yorku, do Číny, Mexika? Hustým výběrovým sítem prošlo jen pár vyvolených. I letů bylo málo. Letušek/stevardů bylo v celé zemi jen pár desítek. Dnes naše jediná soukromá společnost Smartwings zaměstnává každou sezónu téměř 2000 letušek a každým rokem se toto číslo navyšuje.

Foto: pixabay

Tahle fotka není pravá, až takovou legraci za letu nezažíváme

Z letušky/stevarda se stalo běžné zaměstnání. Trochu exotiky a vůně dálek v něm ale přeci jen zůstalo. Jak to tedy s tímto zaměstnáním je? Nejprve se podívejme, co je k přijetí na pozici cabin crew (oficiální jméno pro pozici letušky/stevarda) zapotřebí.

O tom, kde se přihlásit na konkurz, se dozvíte na webových stránkách letecké společnosti. Většinou nábor na další sezónu začíná už na podzim předchozí rok.

V některých drobnostech se požadavky leteckých společností liší, základ zůstává stejný. Uchazeči musí být nejméně 18 let, musí mít čistý trestní rejstřík a musí být fyzicky zdravý a zdatný. Musí umět výborně anglicky a samozřejmě musí mít kultivované chování a přehled základních obecných znalostí. Stále platí, že by neměl/a mít viditelné tetování, když si oblékne uniformu.

Foto: pixabay

Takhle prosím na konkurz nechoďte

Také piercingy a více náušnic se k uniformě nehodí. Stejně jako podivné účesy různých střihů a barev. Určitá uniformová kázeň je daná a patří k ní i upravený vzhled. Pokud půjdete na konkurz, rovnou si odlakujte zelené nebo černé nehty. Letuška používá k uniformě lak decentní.

Konkurz probíhá nejprve písemně. Skládá se ze dvou zkoušek, jedné z angličtiny a jedné z obecných znalostí. Na tu druhou je těžké se připravit. Otázky jsou skutečně ze všech směrů. Pamatuji si, že kdysi byla jedna otázka na to, jaké číslo dresu má Jaromír Jágr. K testům patří také osobní dotazník. Pokud dopadnete dobře u písemných zkoušek, čeká vás zkouška ústní. V angličtině. Nelekejte se toho, že byste museli znát perfektně letecké termíny. Počítá se s tím, že se budete leteckou angličtinu učit v zaškolovacím kurzu. Zkoušející chce znát vaše vyjadřování, to, jestli se domluvíte plynule. Pokud vás po ústním pohovoru vyberou, čeká vás měsíc školení a zkoušek. Mezitím je prověřena i vaše minulost.

Foto: pixabay

Vidět svět a dostávat za to plat? Většinou sice vidíte jen letiště, ale občas se dostanete na místa, která by vás ani ve snu nenapadla

Potřebujete osvědčení o spolehlivosti, které vám vystaví Ústav pro civilní letectví a dostanete ID kartu pro vstup na letiště. Váš zdravotní stav prověří Ústav leteckého zdravotnictví, tam budete mít založenou zdravotní kartu a také tam budete docházet na pravidelné kontroly pro obnovování vaší zdravotní licence. Vaši fyzičku prověří instruktoři v bazénu. Budete muset splnit několik úkolů. Plavání na určitou vzdálenost a čas, plavání pod vodou a vylovení předmětu z hloubky. Nejsou to kvóty pro profesionální vojáky. Průměrně zdatný člověk by neměl mít problém vše splnit.

Foto: jana vesela

Polibek na čumák českému letadlu v Palm Springs

Výcvik probíhá v učebnách výcvikového střediska. Získat leteckou licenci není tak jednoduché. Zkoušky musí budoucí stevard zvládnout ze znalosti nouzových prostředků a postupů, z hašení požáru v letadle, z evakuačních povelů, z angličtiny, z technických znalostí o letounu a v neposlední řadě i z první pomoci, která na palubě zahrnuje dokonce i porod. Kdo jiný by se o rodičku postaral, když bude jedenáct kilometrů nad zemí a na palubě nebude lékař? Musí to zvládnout letuška! K výcviku samozřejmě patří i znalost palubního servisu, kterou bude cabin crew v letadle využívat nejvíc.

Foto: pixabay

Nejprve měsíc učení, pak teprve letadlo

Každý rok pak letušku čeká opakovací zkouška ze všech předmětů. Písemná i ústní. Vstupní trénink končí po měsíci nejen zkouškami v učebně, ale i seznamovacím letem a nakonec letem se závěrečnou zkouškou. Seznamovací let je jen taková „koukanda“, tam už sice letí v uniformě, ale ještě není platným členem posádky. Vše si prohlíží, ptá se. Tady se poprvé seznamuje s celým procesem své budoucí práce v praxi. Let se zkouškou už je „naostro“. Tady je naopak pozorován/a ona/on instruktorem. Dělá vše správně podle pozice, na kterou byl/a v letadle přidělen/a? Instruktor si vezme nováčka stranou a ptá se. Z každé oblasti tréninku jednu nebo více otázek. Po této zkoušce dostává konečně nováček licenci a může začít svou nebeskou kariéru.

Foto: pixabay

Takhle to za letu opravdu nevypadá

A jaká je naše práce? Krásná! Ano, máme rozhozený spánkový režim, ano, býváme unavení. Ale letadlo a prostředí letiště je jednoduše droga. Kdo má letectví v krvi, těžko unikne. A není to jen létáním samotným. Jsou to i kolegové a dobrodružství, místa, kam bychom se jinak nepodívali. Vždy, když spíme na hotelu, máme každý svůj pokoj, doprava mezi hotelem a letištěm je zajištěna. Občas se mezi městy přepravujeme i vlaky. Nejen v Česku, jela jsem třeba vlakem odletět linku do Budapešti, přespala jsem, podívala se večer do města a druhý den jsem letěla zpět. Jezdili jsme slavným TGV po celé Francii. Spali jsme během několika dní na různých Kanárských ostrovech. Stevardů je tolik, že se málokdy sejdou v posádce lidé, kteří se už všichni dobře znají. Neustále poznávám nové lidi.

Foto: pixabay

S lidmi stejného ražení do celého světa

Na nejvyšší horu Madeiry jsem šla například s kolegyní, se kterou jsem se poznala jen jeden den předtím. A byl to nezapomenutelný zážitek! Na některé pobyty s úžasnými kolegy budu vzpomínat do konce života. Jestli vás láká život cestovatele, zkuste to! Když jsem nastupovala já, některé kolegyně v našem kurzu nadšeně tvrdily, že se jim právě plní sen. Skončily bohužel po první sezóně. Být letuškou není módní přehlídka, je to práce a patří k ní být občas unavený, občas naštvaný na některého kolegu. Dokonalost neexistuje. Možná jste ale právě vy někdo, kdo nevydrží chvíli na jednom místě a hlavně – má rád lidi! Bez toho to totiž dělat nejde!

Přeji všem krásné lety a těším se na nové kolegy/kolegyně.

Vaše letuška

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz