Článek
Patřili jste k těm šťastným, kteří měli motorku Jawa? Dvěstě nebo třistapadinu? Tak jsme jim říkali. Já jsem mezi nimi vyrůstala. Narodila jsem se v Týnci nad Sázavou, městečku, které prakticky díky téhle továrně na motocykly a slévárně Metaz (obě založil Ing. František Janeček) vyrostlo. Klidně bychom mohli rozdělit důležité milníky města na dobu před Jawou, dobu s Jawou a dobu po Jawě. Všechny tři se naprosto liší. Týnec nad Sázavou v době před průmyslovým rozmachem byla spíš vesnice s obecní školou, farou, krásným renesnačním domen U Micků a románskou rotundou s pár zřícenými hradebními zdmi původního hradu. Tomu všemu dominovala výrobna keramiky, kterou si dodnes turisté pletou se zámkem. Stojí přímo proti mostu přes řeku a dnes je z ní kulturní centrum a hotel. Všechny budovy až na pár opuštěných domečků stály na levém břehu řeky Sázavy. Pak přišel pan Ing. Janeček a skoupil pozemky na pravém břehu řeky a vystavil zde továrny. Ing. Janeček nejprve vlastnil zborjovku na ruční granáty s jeho vlastním patentem v Praze. V Janečkově zbrojovce se později začaly vyrábět také těžké kulomety značky Schwarzlose vz. 07/24. Teprve dlouho po 1. světové válce, v roce 1929 zakoupil Ing. Janeček licenci na výrobu motocyků značky Wanderer. Tak vznikl oficiální název Jawa. Janeček + Wanderer.
Jawa Pérák
Málokdo ví, že se v té době vyráběly v Jawě také osobní automobily. Nejprve v roce 1934 vyjel z Janečkovy továrny v Kvasinách první licenční automobil JAWA 700, vyráběl se podle německého automobilu DKW Meisterklasse. Později začali v Jawě vyrábět vlastní automobil značky JAWA Minor. Motocykly pod značkou Jawa spatřily poprvé světlo světa v roce 1929. Nejprve to byl licenční Wanderer. Jednalo se o tehdy novou konstrukci s dvojitým rámem lisovaným z ocelového plechu, motorem v bloku s převodovkou a kardanovým náhonem na zadní kolo. Nejznámější továrna na výrobu motocyklů v Týnci and Sázavou byla postavena až v roce 1931.
první Jawa
Motocykly Jawa dosáhly ještě před druhou světovou válkou světového věhlasu. Po roce 1945 došlo ke znárodnění továrny a z Jawy se stal státní podnik. V té době již dávno fungovala v Týnci i slévárna Metaz, která byla inženýru Janečkovi také zabavena. Na rozdíl od mnoha podniků které díky znárodnění zanikly, oba tyto podniky ještě zvýšily svůj obrat. Pro Týnec nad Sázavou nastala skutečná doba průmyslová. K několika rodinným domům pro zaměstnance, které nechal inženýr Janeček postavil v dnešní Sadové ulici přibylo celé sídliště. Prakticky celý Týnec nad Sázavou, jak ho známe dnes vznikl v padesátých a šedesátých letech na zelené louce pravého břehu Sázavy.
známé logo JAWA
Bohužel si původní architekt moc nelámal hlavu s nějakým náměstím nebo společenským centrem města. Kolem obchodního domu Máj tenkrát vyrosty paneláky, družstevní domy a řadové bytovky. Každá ulice má vchody z jiné světové strany. Vzhledem k tomu, že se v krátké době přistěhovalo kvůli práci v továrnách velké množství lidí, byla za sídlištěm poslavena nová škola s tělocvičnou a mateřská škola. Dodnes se škole v Komenské ulici říká Nová škola a té na levém břehu řeky, která má jen první stupeň základní školy Stará škola. Místní také mluví o Starém a Novém Týnci, přestože oficiálně takový název neexistuje. Z Nového Týnce vede přímo k továrně Jawa pěší lávka přes řeku Sázavu pro zaměstnance. V době největší slávy značky přes ni přecházelo dvakrát denně na tři tisíce zaměstanaců. Pamatuji si, jak jsem stávala u lávky a mezi proudem lidí hledala svého tátu, který pracoval jako stavební dozor na nové skladové hale. V osmdesátých letech byla nová hala nutně potřeba. Motorky byly prostě všude. Na kopci nad Jawou byly vyskládány v bednách. Nebylo to oficiální skladiště, byl to šikmý, travnatý svah. Tenkrát se motorky vyvážely především do Sovětského svazu. Každý měsíc sjelo z fabriky několik tisícovek nových motorek. Kluci z Týnce měli o zábavu postaráno. Byla to doba socialistická a zaměstnanci si nosili tajně díly motorek domů. Kluci si pak skládali vlastní motorky v garážích u lesa. Když jste se šli projít po lese v osmdesátkách, projela kolem vás kažkou chvíli řada budácejících motorek. Měli tam terén, výmoly, vyježděné cestičky. Ale zpět ke značce. Nejslavnější motocykl značky Jawa byl pravděpodobně poválečný „Pérák“ první lidový motocykl s oběma odpruženými koly.
současná Jawa
Nápad na jeho výrobu vznikl už během války, ale projekt i díly byly pečlivě uschovány, aby pak po prohře Němců byly uvedeny co nejrychleji do výroby. Svůj úspěch zopakovala Jawa ještě jednou, v padesátých letech s modelem „Kývačka“, model byl vyvážen do 120 zemí světa. Žádná firma na výrobu motocyklů nebyla tak daleko jako my. Bohužel do samotné fabriky se za socialismu příliš neinvestovalo, Výrobní stroje postupně zastaraly a svět nás předběhl. Když došlo k převratu v roce 1989, byla výrobna Jawy skoro na stejné úrovni jako v době své největší slávy. Neinvestovalo se nejen do výrobních strojů, ale ani do budov. Pamatujete si Ondřeje Vetchého ve filmu Báječná léta pod psa, jak se dívá z okna vrátnice? To byla vrátnice Jawy, kde film točili. Ve filmu je použito hodně záběrů z Týnce nad Sázavou. Byl ideální kulisou pro socialistické městečko. Na začátku devadesátých let projevili zájem o koupi známé fabriky Japonci. Přijela delegace, prohlédla si fabriku a odjeli. Chtěli koupit funkční fabriku, ne museum. Několik let nebylo o Jawě zcela rozhodnuto, až ji koupila firma Jawa Moto spol. s.r.o. a získala tak ochrannou značku Jawa. Nadále pokračuje ve vývoji a výrobě motocyklů.
Motocykl Jawa
A pan inženýr Janeček? Jeho potomci dnes vlastní velkou část pozemků v Týnci nad Sázavou. Ale nevlastní už ani jednu z továren. V Týnci po něm byla pojmenována ulice. Je to ta nejdelší, ta na které je stále bývalá slévárna Metaz. V dnešní době už přes lávku k Jawě skoro nikdo nechodí. Z Týnce nad Sázavou se po revoluci stalo městečko turistické. I díky půjčovně lodí a krásnému okolí sem jezdí spoustu turistů. V okolí Týnce jsou chatové osady. Týnec každé léto ožívá spoustou kulturních událostí, koncerty, divadlem i letním kinem. V kempu v záhybu řeky, jen kousek pod bývalou Jawou je celé léto živo vodáky. Ze socialistického městečka, které žilo jen továrnami se stalo malebné místo. Město přepracovalo architektonický plán města a vznikla pěší zóna díky které má Týnec konečně centrum. Jestli se do Týnce přijedete podívat, můžete si udělat výlet k Jawě, stará budova už sice nestojí, ale ta, co vznikla během socialismu pořád ano a velký znak JAWA má na střeše pořád. Nad Jawou je krásný jez kam se můžete přebrodit a opalovat se na místě těsně nad bývalou slavnou fabrikou. Udělejte si se výlet třeba stylově na motorce.
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Jawa