Článek
Nejsme zvyklí poslouchat příkazy bez snahy zjistit, jestli mají logiku. Kritické myšlení je pro nás, především Evropany, typické. A to je dobře! Zajímá nás, proč a jak se věci dějí, jakou mají souvislost. Doporučení, příkazy a nařízení chceme pochopit, teprve potom vykonat.
Proč si máme v autě zapnout bezpečnostní pás dnes není třeba nikomu vysvětlovat. Letecká doprava je velmi specifická a některé věci děláme jednoduše proto, že to po nás chce někdo v hlášení, případně nás na to upozorní letuška. Ale zajímalo vás někdy například, proč při startu a přistání máte mít vytažené okenní clony? Konec spekulacím. Na některé „proč“ se vám pokusím odpovědět.
Vezměme si nejdříve pokyny před startem a přistáním. V hlášení se říká: „Vraťte se prosím na svá místa (při přistání), podle svých palubních vstupenek, připoutejte se, područky sedadel musí být ve vodorovné poloze, zádové opěrky zvednuty, okenní clony vytaženy. Také zazní upozornění o tom, že se na palubě nesmí kouřit (netřeba vysvětlovat) a o tom, abychom nepoužívali sluchátka.
Proč se na přistání máte vrátit na svá místa? Pokud jste si během letu přesedli, vraťte se prosím. Může se vám stát, že zatímco v jedné části letadla sedí cestující namačkáni na sebe, v jiné části letadla je několik řad zcela volných. Má to svůj důvod. Letadlo je vyvážené zavazadly v zavazadlové části letadla, cargu. Piloti přesně vědí, jakou váhu mají v konkrétní části letadla. Cestující sice letecká společnost neváží, ale průměrná váha na osobu existuje. Tím, že si skupina lidí přesedne, se vyvážení letadla změní, a to může mít velký vliv při startu i přistání. Během letu si klidně přesedejte, ale start a přistání jsou na vyvážení velmi choulostivé. Nikdo nechce brousit ocasem letadla po dráze, že?
Proč musí být područky sedadel ve vodorovné poloze? Sledovali jste někdy crash testy s auty a figurínami? Při nárazu vše uvnitř letí prudce vpřed. To je jednoduchá fyzika. Ta síla je taková, že dítě, které držíte v náručí nemáte šanci udržet. Čelním sklem v autě i při nárazu v malé rychlosti dokáže proletět hodně věcí. A teď si představte, že letadlo jen „poskočí“ při turbulenci. Nebo prudce zabrzdí při pojíždění na dráze. Nedej bože narazí nebo se mu ulomí podvozek. Zvednutá područka, která je většinou kovová prudce sklapne dolů. Pokud tam zrovna máte nějakou část těla, lehce ji přerazí. Au.
Proč musí být zádové opěrky ve vzpřímené poloze? Jestli vás napadlo, že proto, abyste se o ně mohli opírat a být tak v bezpečnější poloze, pokud by došlo k prudkému brždění nebo nárazu máte samozřejmě také pravdu. Hlavním důvodem jsou ale cestující sedící za vámi. Sklopeným opěradlem jim zhoršíte možnost útěku při evakuaci. Nechcete přeci nikoho blokovat, že ne?
A teď ty okenní clony. Vím, že je nepříjemné, když vám svítí slunce do očí, ale zase tu jde o vaši bezpečnost. Při případné evakuaci záleží naprosto na každé vteřině. Věděli jste, že letecký personál trénuje evakuaci všech cestujících maximálně do 90 vteřin? Podle statistiky poté prudce klesá možnost katastrofu přežít. Okénka, přes která je vidět ven nám letuškám, i vám cestujícím pomohou rychle zhodnotit vnější podmínky. Řekněme, že na jedné straně letadla vypukne požár nebo u nouzového východu bude zlomený strom, přes který nebude možné dostat lidi ven. Nebude čas vytahovat okenní clony a dívat se, kam utíkat. Potřebujete to vidět hned. Rozhodnutí, kterým směrem utíkat vám může zachránit život.
Proč si máte během startu, přistání a pojíždění sundat z uší sluchátka? Všechny tyto fáze letu jsou považované za takzvané kritické fáze letu. Ano, i pojíždění po dráze. Během této doby se kdykoliv může z palubního rozhlasu ozvat povel „Brace“. Na nic nečekejte a skloňte se co nejvíc můžete. Kryjte si hlavu. Do 20 vteřin od tohoto povelu může dojít k nárazu. Nemusí se stát nic, ale tento povel vyhlásí kapitán jen v krajním nebezpečí. Se sluchátky na uších ho lehce přeslechnete.
Tolik k pokynům, které vám letecký personál dopodrobna nevysvětlí, ale jejich dodržování vám může zachránit zdraví nebo v krajním případě i život.
Co v dnešní době cestující zajímá asi nejvíc? Proč je tolik zpožděným letů a co znamená slovo SLOT.
Vím, není to příjemné. Přijedete na letiště, často unavení, nevyspalí a dozvíte se na poslední chvíli, že váš let bude opožděn. A to není vše. Pořád potřebujete sledovat letištní cedule, protože zpoždění letu se může změnit. Může se prodloužit, ale i zkrátit. Když se spolehnete na to, že máte přijít až za dvě hodiny, může vám letadlo uletět. Nebo se za dvě hodiny dozvíte, že vás čeká ještě další odložení. V letadle pak během hlášení uslyšíte maximálně krátkou větu o tom, že se omlouvají, jelikož byl přeplněný letový prostor, případně se čekalo na toto letadlo a jeho pozdní přílet z jiné destinace. Jako cestující nemáte moc možností zjistit detaily. Pokusím se vám přiblížit situaci z druhé strany. Žádné výmluvy, jen vysvětlení toho, co se děje na zemi a na nebi.
Na nebi je plno. Jestli chcete důkaz, pusťte si on-line stránku Flight radar24. Ten mrak teček jsou letadla. Představte si letové dráhy jako silnice, letadla po nich létají s povinnými rozestupy. Musí dodržovat i rychlost letu. Nemohou letět rychleji, aby dohnali zpoždění, protože by se nebezpečně nalepili na letadlo před nimi. Před několika lety bylo rozhodnuto přidělovat centrálně časy odletů a příletů. Kvůli zajištění bezpečnosti a maximální plynulosti letů na přeplněném nebi. Čas, který dostane letadlo tímto způsobem se jmenuje SLOT. Slot na odlet je časové rozmezí patnácti minut, kdy musí odletět. Pokud to nestihne, žádá o nový slot. Ten může dostat ale klidně až za pár hodin. Během letní sezony jsou takřka všechny odlety řízené slotem. Když budete během nastupování do letadla upozorněni hlášením, abyste se co nejdříve posadili a urychlili nastupování, na nic nečekejte.
Může jít jen o minuty, které rozhodnou o tom, jestli odletíte včas nebo uvíznete čekáním na další přidělený čas odletu. A prošvihnout slot je tak jednoduché! Od čekání na naložení kufrů, které nemůžete jako cestující ovlivnit až po zdržení jen proto, že se pár cestujících rozhodne řešit přesazení v letadle ještě před startem. Na některých letištích není možné tankovat s cestujícími na palubě. Především menší letiště nemohou zajistit bezpečnost, která je k tomu vyžadována. Dohled hasičů, druhé schody apod. Zdržet let může i tankování a pak pomalé nastupování cestujících. Kapitán letadla se bude pokoušet naboardovat lidi na palubu i v případě, že má malou šanci slot stihnout. Má totiž dvě možnosti. Zrušit odlet a požádat o nový slot za několik desítek minut nebo i pár hodin. Nebo vzít lidi na palubu, zavřít dveře a nahlásit středisku „Ready message“. Tím oznámí, že je připraven k odletu s lidmi na palubě a řízení letového provozu se jej bude snažit posouvat co nejvíce dopředu ve frontě na odlet. I tak můžete v plném letadle čekat na dráze poměrně dlouho. To piloti neovlivní.
Zdržením jednoho letu se posouvá odlet dalšího letu, toho navazujícího. Letadla jsou tak vytížená, že na letišti mají plánované pauzy do jedné hodiny. Během této hodiny cestující vystoupí, proběhne úklid letadla, bezpečnostní kontrola letadla, nástup nových cestujících, hlášení, ukázka nouzových prostředků a odlet. Opravdu žádná mezera pro zkrácení zpoždění letu.
Těžko říct, jak z této situace ven. Více letadel? Větší letiště? Méně letů? Letadla létají v sezoně plná, lidé chtějí létat na dovolené čím dál víc. I nebe má ale omezené možnosti. Uvidíme, jak to bude dál. Zatím nám nezbývá než mít k sobě pochopení. Letecký personál by samozřejmě také rád létal na čas a potkával jen spokojené cestující.
Přeji vám klidné lety a krásnou dovolenou!
Vaše letuška