Hlavní obsah
Cestování

Rady letušky: Několik druhů turbulencí. Které jsou nebezpečné a jak se chovat?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay

letní bouřky způsobují nejvíc turbulencí

Jsou turbulence nebezpečné? Kdy je jich nejvíce? Jak vlastně vznikají a jaké jsou pokyny během turbulencí pro letecký personál?

Článek

Ti, kteří mají respekt nebo přímo strach z létání se často bojí právě během turbulencí nejvíc. Ono to není nic příjemného. Letadlo nestojí na zemi, o nic pevného se neopírá. Natož, když se začne najednou třást a poskakovat na všechny strany. Občas se dokonce o pár desítek metrů propadne. Nic moc.

Nejvíc turbulencí můžeme zažívat právě teď, v letních měsících. A pak paradoxně zase až v zimě, kdy se nad zemí kumulují nízké sněhové mraky. Jak turbulence vznikají, jestli jsou letadlu nebezpečné a jak při nich chovají cestující a letušky, vám zkusím vysvětlit v následujícím článku.

Foto: pixabay

teplý vzduch stoupá vzhůru

Letadlo letí díky tomu, že se v určité rychlosti (tah) opírá trupem a křídly o vzduch (vztlak). Vzduch není úplně dokonalá opora. Nejen, že může proudit coby vítr, bývá místy hustší a místy řidší. Záleží na tom, jak je ohřátý. Teplý vzduch stoupá vzhůru. Tam se smísí se studenějším vzduchem a opět klesá dolů. Nad vodní plochou bude vzduch studenější než nad pevninou, neřkuli pouští. I když tedy nevidíme konkrétní mraky, může vzduch, o který se letadlo opírá, tvořit vzdušné kapsy řidšího vzduchu. Dnešní technika dost přesně předpovídá rizika možných nestabilních ploch a na radaru pilota se takové nebezpečí zobrazuje.

Foto: jana vesela

kokpit letadla

Samozřejmě bouřky, kterých je v létě díky horkému vzduchu hodně, prudce ochlazují vzduch a k turbulentnímu ovzduší přispívají snad nejvíce. Do samotné bouřky se nikdy nelétá. To je pravidlo, které musí piloti dodržovat. Je to příliš nebezpečné. Může se stát, že je letadlo zasaženo bleskem, i když se jen bouřce vyhýbá. Nic zvláštního to není, nikomu uvnitř se nic stát nemůže. V takovém případě sepíší piloti hlášení o zásahu bleskem a letadlo pro jistotu pečlivě prohlédne mechanik. Vraťme se zpět k turbulencím. Pokud se letadlo dostane do turbulentní oblasti během letu v hladině (když dosáhne letové výšky a letí rovně), je to nepříjemné, ale pokud se připoutáte, nic se vám stát nemůže. Letadlo se může propadnout, ale je natolik vysoko, že piloti vyrovnají let například přidáním rychlosti.

Foto: pixabay

Klidný let nebo turbulence? V létě často to druhé.

Ono to v tu chvíli pro cestující vypadá strašidelně, když se letadlo otřásá a do toho začnou ještě hlasitě hučet motory. Ale nebezpečné to opravdu není. Často se setkáváme s turbulencí během klesání. Letadlo má narušenou stabilitu změnou letu. S tím ovšem piloti počítají. Během klesání mají být cestující již připoutaní a opět se nic zvláštního neděje. Obtížněji zvládnutelná je takzvaná turbulence v úplavu. To je turbulence, která vznikne tím, že se letadlo po startu dostane do prudkého vzdušného proudu po letadle, které vzlétlo před ním. Na tyto situace jsou piloti zvlášť školeni. Cestující jsou během startu stále připoutáni a nemělo by se jim opět nic stát. Pořád se bohužel setkáváme s články o vážných zraněních po silných turbulencích. Jak je to možné?

Foto: jana vesela

výhled z kokpitu

Jednoduše. Letadlo se propadlo do vzdušné kapsy, někdy i několik desítek metrů, a cestující nebyli připoutání, případně měli zavazadla nebo laptopy, která vyletěla prudce vzhůru, aby jim potom opět spadla na hlavy. Zranění bývají především nepřipoutaní cestující. Jelikož vyletí velkou rychlostí vzhůru, jedná se bohužel hlavně o zranění hlavy a krční páteře. Smutné je, když rodiče nepřipoutají ležící dítě v domnění, že turbulence jsou jen jemné klepání, které zažili mnohokrát a dítě pak letí během propadu nechráněné ke stropu.

Jak se tedy chovat? Kdykoliv sedíte, připoutejte se. Připoutejte sebe nebo své dítě i když leží. Během turbulencí nemusíte sedět jako při startu a přistání, důležitý je pás, který vás drží v sedadle. Pokud máte laptop, zajistěte jej. A jaké jsou v případě turbulencí instrukce pro letušky a stevardy? Řídíme se doporučením kapitána, ale i vlastním úsudkem. Pokud kapitán zapne pásy, hlásíme cestujícím, že prolétáváme turbulencemi. Poté jdeme zkontrolovat, že jsou připoutaní.

Foto: pixabay

připoutejte se, prosím

Pokud se jedná o lehčí turbulence a kapitán nás předem neupozorní, že máme raději sedět i my, pokračujeme ve své práci. Jakmile nám ovšem kapitán zavolá nebo zahlásí „cabin crew, be seated,“ jdeme si okamžitě sednout a připoutat se. V tu chvíli již nekontrolujeme cestující, hlášení dostali, a i my musíme být v bezpečí. Samozřejmě můžeme i sami vyhodnotit situaci a jít si sednout a připoutat se. Po turbulenci opět projdeme kabinou a zkontrolujeme cestující.

Foto: shuttersock

přeji všem bezpečné přistání

Stává se, že nám během turbulencí, kdy i my jsme připoutaní, někdo zmáčkne výzvu. Když pak k němu přijdeme, zjistíme, že si chce jen něco objednat. Nedělejte to prosím, nejen cestující, i letecký personál by měl být v bezpečí.

Přeji všem cestujícím klidné a neturbulentní lety!

Vaše letuška

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz