Článek
Kořeny značky Favorit sahají už do doby před druhou světovou válkou a jsou spjaty s rokycanským podnikatelem Františkem Heringem. Ten založil v roce 1901 firmu Hering Velo. Později navázal spolupráci s chebskou Eskou. Její majitelé Ambros Swetlik a Heinrich Kastrup vytvořili v roce 1922 společně s Heringem firmu Kola Tripol Hering. V roce 1934 se Hering s Eskou rozešel a vyráběl kola už pod svou vlastní značkou Tudor. Po druhé světové válce o podnik přišel. Došlo ke znárodnění a oba podniky Tripol a Tudor byly sloučeny do jednoho. Po následné reorganizaci v roce 1950 spadaly rokycanské závody pod nový samostatný národní podnik Eska – Cheb.
Ke zrodu legendární značky Favorit přispěl slavný cyklistický Závod míru, jehož první ročník se uskutečnil roku 1948. V zemích socialistického bloku získal podobnou pověst, jakou měla na Západě Tour de France. Zároveň to ovšem byla pro komunisty akce s velkým politickým významem.

Závod míru v roce 1961
Aby byli naši závodníci konkurenceschopní, vznikla roku 1950 v Rokycanech speciální dílna. Se závodními silničními koly tam ale tehdy neměl nikdo zkušenosti. Přivedli si tedy Zdeňka Štantejského, jenž s otcem stavěl závodní kola už před válkou. Společně s ním přišli dva mechanici vyškolení u Antonína Periče, experta na stavbu závodních kol. Následně spatřilo světlo světa prvních 15 kol s označením F1S určených pro československou reprezentaci. Od roku 1951 už se v Rokycanech zaměřili výhradně na sportovní kola a českoslovenští cyklističtí reprezentanti na nich jezdili až do pádu režimu v roce 1989.

Kola Favorit měla různé podoby
Favorit jako jediný v Československu vyráběl speciální kola - silniční, dráhová i kola pro krasojízdu a sálovou cyklistiku. A samozřejmě produkoval i bicykly pro širokou veřejnost. Vlastnit Favorita byl sen téměř každého kluka. Avšak splnit si jej nemohl každý. Tato kola se totiž dala sehnat obvykle jen takzvaně pod pultem -díky známostem či protekci. Favority sice ničím nepředčily jiná sportovní kola vyráběná v Evropě, ale v socialistickém Československu se nic jiného koupit nedalo a státem řízená továrna měla omezenou výrobní kapacitu. Tím se z nich stalo nedostatkové zboží.
Mnozí na svůj Favorit s láskou vzpomínají. Ovšem z hlediska dnešních standardů na něho nahlížíme kritičtěji. Majitel kola se totiž nezřídka potýkal s technickými potížemi a musel být schopný si jej v případě různých závad sám opravit. Chyběla ale možnost volby, a tak se Favorit zařadil k dalším ikonickým výrobkům socialismu a naši cyklisté za něj byli vděční.
Po revoluci Favorit měnil majitele a v podstatě téměř zanikl. Tato značka však stále existuje. V roce 2011 kupuje originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. Firma pak v letech 2012 až 2014 vyvíjí ve spolupráci s odborníky a původními zaměstnanci Favoritu originální řadu jízdních kol. Záhy představuje veřejnosti tuto novou kolekci navazující na původní tradici ruční výroby. V současnosti si můžete svého Favorita nechat na míru sestavit a objednat přes webové stránky.
Favorit není obyčejné kolo, je to kus naší historie a jako takový nikdy neupadne v zapomnění.
Anketa
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1vod_m%C3%ADru






