Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Legendární Mrija má konečně náhradu, brzy začne brázdit obří WindRunner

Foto: Myroslav Kaplun / Wikipedia Commons / Attribution-Share Alike 4.0 International

Antonov Mrija už nevzlétne, potřebuje tedy náhradu

Pokud máte pocit, že už jste ve světě velkých letadel viděli kdeco, připoutejte se. Americká firma Radia totiž pracuje na stroji, který má být největším letadlem v dějinách – a ne jen o kousek.

Článek

WindRunner bude létající mamut, a to doslova. Bude totiž přepravovat opravdu kolosální náklady. Nebyl totiž navržen k ničemu menšímu než k přepravě obřích listů větrných turbín, které se jinak vozí po silnici či železnici jen s vypětím všech sil a nervů. A až vzlétne, nejspíš přepíše pravidla nejen pro energetiku, ale i pro samotné letectví.

Proč vůbec takový kolos vzniká

Onshore větrné elektrárny jsou jedním z pilířů přechodu na čistou energii – o tom asi není třeba polemizovat, valí se to na nás z médií doslova ze všech stran. Jenže tady se opravdu nevyplatí přemýšlet v malém měřítku, protože čím větší turbína, tím více elektřiny umí vyrobit. Ovšem čím větší turbína, tím také větší logistické peklo – to je bohužel třeba si přiznat.

Dnešní listy mají běžně kolem 70–80 metrů a už to je docela slušný přepravní oříšek. Jenže ty z nové generace mají mít i přes stovku. Kdo někdy viděl, jak se podobné monstrum vine přes zatáčky a podjezdy, ví své.

A právě proto vznikla společnost Radia, založená inženýrem Markem Lundstromem z MIT. Právě ta chce totiž tenhle zdánlivě nerozluštitelný gordický uzel přetnout – a to vzduchem. A protože na světě zatím neexistuje letadlo, které by takové listy bezpečně odvezlo, nezbylo než ho vymyslet.

Gigant, který zastíní i Mriju

WindRunner má být dlouhý přes 108 metrů, mít rozpětí 80 metrů a všem zájemcům nabídne nákladový prostor o objemu 8 200 kubíků. To je dvanáctkrát víc než Boeing 747F a několikanásobně víc než legendární Antonov An-225 Mrija, který byl dlouhou dobu považován v téhle oblasti za nepřekonatelného rekordmana (a proto byl doteď problém ho nahradit, když jediný funkční model zničila ruská invazní vojska na letišti v Hostomelu).

Kabina pro piloty bude umístěna nahoře, pod ní pak najdeme obrovskou nosnou „trubku“ sloužící čistě nákladu. Ten se bude nakládat podobně jako u cargové verze Boeingu 747 – tedy vysunutím celé přídě nahoru.

A teď jeden detail, který překvapí i letecké nadšence: tenhle gigant si totiž díky své obdivuhodné technické vyspělosti vystačí s ranvejí dlouhou zhruba 1,8 kilometru. A to je míň, než potřebuje řada velkých dopravních letadel dnes. A myslelo se i na emise – WindRunner by tak měl okolí zatěžovat emisemi CO₂ o 30 % méně než běžná dopravní letadla. Ani ekologové by tak proti němu nemuseli nic namítat.

Zdroje info: Autorský text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz