Článek
Jste natěšení, máte koupené lístky, ale bum – akce se nekoná. Pořadatelé často přesouvají termíny nebo se rovnou zašijí a dělají mrtvého brouka. O vrácení peněz s vámi leckdy odmítají vůbec diskutovat. Možná si říkáte: „A co teď? Mám smůlu?“ Ale ne! Existuje způsob, jak získat své peníze zpět, a to naprosto legálně – přes banku a tzv. chargeback. Věřte mi, sama jsem to nedávno vyzkoušela.
Zážitek na ledě prostě nebude
Představte si, že máte doma sportovní fanoušky a chcete jim udělat radost. To byl i můj případ. Lístky na Winter Hockey Games měly být skvělým dárkem. Těšila jsem se, jak si rodina užije atmosféru hokejových zápasů z Tipsport extraligy, Maxa ligy a dalších událostí. Přiznám se, že o hokeji moc nevím, ale rodinné nadšení bylo nakažlivé.
První termín? Nic. Akce byla odložena. Rodina to brala sportovně. Ale bohužel ani tento prosinec není štěstěna na naší straně. Pořádající agentura to znovu nezvládla. Nový termín? Kdepak. Peníze? Taky nikde. Místo toho jen věčné vymlouvání – až bude nový termín, tak prý můžeme požádat o vrácení peněz.
To byl moment, kdy mi prostě a jednoduše došla trpělivost. Pořadatel porušil své vlastní obchodní podmínky, protože nový termín měl být sdělen do 10 dní od zrušení akce. A to se nestalo, jak všichni, kdo aktuálně řeší stejný problém jako já, moc dobře vědí. Prý je to organizačně náročné a máme vytrvat.
Co je to chargeback a jak ho využít?
Jenže to neznamená, že nemůžete nic dělat. Naopak. Když narazíte na takovou situaci a pořadatel se k vrácení peněz nemá, můžete se obrátit na svou banku a požádat o chargeback. Chargeback je proces, kterým banka částečně chrání držitele karet před neférovým jednáním obchodníků. Zjednodušeně: když jste za službu zaplatili kartou, ale služba nebyla poskytnuta (a pořadatel nekomunikuje), banka může peníze stornovat a vrátit vám je zpět.
Jak postupovat?
1. Spojte se se svou bankou – nejlépe telefonicky nebo přes online bankovnictví.
2. Doložte podklady – v mém případě to byly:
- potvrzení o koupi lístků,
- komunikace s pořadatelem, kde se vymlouvá nebo neodpovídá,
- obchodní podmínky pořadatele, které jasně dokládají jejich porušení.
3. Komunikujte s bankou – čeká vás možná několik emailů a telefonátů, ale pokud máte podklady v pořádku, vítězství je na dosah.
4. Buďte trpěliví – proces může trvat několik dní a banka bude záležitost ověřovat. Ale stojí to za to!
Jak to dopadlo u nás
Po dvou dnech přepinkávání mailů, telefonátů a dokládání podmínek jsem peníze dostala zpět. Ano, chtělo to trochu snahy a trpělivosti, ale nelituju toho. Vymyslím místo toho nějaký jiný pěkný dárek – ale určitě už nebude mít nic společného s žádnou pořadatelskou agenturou.
A co si z toho vzít? Když pořadatel akci zruší nebo poruší obchodní podmínky, nemusíte jen sedět se založenýma rukama. Chargeback je elegantní cesta, jak získat své peníze zpět. Stačí bance dokázat, že vám služba nebyla poskytnuta, a ona se už o všechno postará.
Takže příště, až vám někdo řekne: „Peníze nevracíme,“ vězte, že máte eso v rukávu. A nemusíte být ani právník či expert na spotřebitelská práva. Stačí vědět, na koho se obrátit. Příště ale nejspíš svým nejbližším koupím knížku nebo ponožky. U těch mám jistotu, že mi je nikdo na jiný termín nepřesune.