Článek
To, že je účast ruských a běloruských sportovců na letní olympiádě více než skandální, ani není potřeba připomínat. Je to stejné, jako kdybychom tam pozvali sportovce z dřívějšího hitlerovského Německa. Čeští fanoušci se však s tímto krokem Mezinárodního olympijského výboru musel smířit. Bojkot celé olympiády by totiž vůči naší národní výpravě nebyl fér.
Ne každý chce být spojován s krvavou olympiádou
Kdo však rozhodně olympiádu bojkotovat může, jsou sponzoři. A také to někteří z nich udělali. Je logické, že nechtějí být vidět na události, kterou bude Rusko využívat ke své propagandě. Nejen, že to odporuje dobrému mediálnímu obrazu, ale také zdravé morálce. A tak například společnosti CPI Property Group a pivovar Prazdroj svou podporu české výpravy ukončily. Prazdroj místo toho raději peníze věnuje přímo sportovcům.
Český olympijský výbor si však toto gesto očividně přebral po svém a místo zlatavého moku z Plzně našel náhradu. Oslovil minipivovary, pro které je olympiáda výborným prostorem ke zviditelnění. Šestnáct z nich se této nabídky ujalo. Je však na posouzení každého jednotlivce, zda je tato reklama pozitivní. Pro mě osobně je to spíše informace, které značky piva si už nikdy nekoupit.
Rusko si zaslouží jedině izolaci
Nehodlám totiž podporovat pivovary, kterým nevadí nalévat pivo na akci, kde se zviditelňují sportovci z teroristického státu. Ze státu, který nepřetržitě bombarduje sousední zemi včetně nemocnic a další civilní infrastruktury. Rusko i se svými spojenci si za to zaslouží jedině mezinárodní ignoraci a izolaci. Včetně všech akcí, kterých se účastní. Tato izolace však bude funkční jedině tehdy, pokud v ní budeme jednotní. Olympiáda tedy nemůže být výjimkou.
Vzkaz s prostředníčkem nestačí
Zástupce jednoho z minipivovarů, konkrétně pivovaru Obora, se nechal pro Seznam Zprávy slyšet, že být na olympiádě je pro něj čest. Já v tom tedy moc cti ve chvíli, kdy Rusko bombarduje ukrajinské dětské nemocnice, nevidím. Ten stejný pivovar ale zároveň dodal, že Rusům nenalije. „Naši výčepní dostanou za úkol ukázat sportovcům pod neutrální vlajkou prostředníček,“ ujišťuje jednatel pivovaru Novák.
Tento vzkaz s prostředníčkem je však pouze prázdným gestem. Takové chování by bylo adekvátní v Česku. V Paříži by už výčepní pivovaru Obora ani nemuseli prostředníčky ukazovat, protože by stačilo, kdyby tam prostě nebyli. Je však vidět, že peníze nesmrdí a minipivovary jednoduše zaplnily místo na trhu s vidinou velkého výdělku.
Konečné slovo má zákazník
Je to stejné jako státy, které odebírají levnou ruskou ropu, kterou jinde nikdo nechce. Krátkodobě je to možná výhodné, ale z dlouhodobého hlediska pro obraz firmy zničující. Konečné slovo má totiž zákazník, který neslyší na vzletná a prázdná slova, nýbrž vidí činy. Je tedy možné, že se více lidí zachová jako já a o šestnáct minipivovarů z olympiády už nezavadí. Tak jako o produkty jiných firem, které mají cokoliv společného s Ruskem.