Hlavní obsah

Učitelka dcery tvrdila, že nemá na gymnázium. Dcera teď učí na její bývalé škole

Když dcera přišla domů s pláčem, myslela jsem, že se pohádala s kamarádkou. Místo toho mi mezi vzlyky řekla: „Paní učitelka říkala, že nemám na to jít na gympl. Že bych to tam nezvládla.“

Článek

Zůstala jsem stát v předsíni s nákupem v ruce a nevěřila vlastním uším. Nešlo o známky – ty měla dobré. Nešlo o chování – to měla výborné. Šlo o něco jiného. Něco, co se těžko vysvětluje. A ještě hůř nese.

Učitelka, která dceři zlomila sebevědomí během jednoho odpoledne, byla respektovaná. Učila už desítky let. Mluvila klidně, bez emocí. A právě proto její slova bolela o to víc.

Na třídních schůzkách nám vysvětlila, že „Veronika není typ na gymnázium. Je pečlivá, snaživá, ale zkrátka… obyčejná. Takových je hodně.“

Zamrzlo mi srdce.
Říkala to nahlas, s úsměvem, přede všemi. Bez hněvu. Bez úmyslu zraňovat.
Ale přesně to udělala.

Doma jsem dceři řekla jen jedno:

„Nikdo jiný nerozhoduje, co zvládneš. Ani učitelka. Ukaž jim, kdo jsi.“

A ona ukázala.

Začala se učit s větší vervou. Ne proto, aby někomu něco dokázala. Ale protože chtěla.
V devítce udělala přijímačky na osmileté gymnázium, kam se přecházelo z páté třídy. Vybojovala si místo ve třídě, kde byly děti z jazykovek a soukromých škol.
Byla tam trochu jako „ta z běžné základky“. Ale jen první měsíc.

Pak si jí všimli učitelé. Vynikala v psaní, literatuře, v dějepisu. Přesně v tom, co její bývalá učitelka považovala za „nepodstatné“.
Začala přispívat do školního časopisu. Dělat školní podcast. Organizovat studentské projekty.
A pak přišlo to nejdůležitější: rozhodnutí, že chce učit.

Chtěla být přesně ten typ učitelky, kterou sama nepotkala. Ta, která místo škatulek nabízí šance. Která nevidí „obyčejné děti“, ale příběhy a potenciál.

Vystudovala pedagogickou fakultu s vyznamenáním. A když hledala místo, netušila, jak symbolický bude návrat.

„Mami, nabídli mi místo na mojí staré škole. Jako učitelce češtiny.“

Ztichla jsem.
A pak jsem se rozesmála.
Ne posměšně. Ne z pomsty.
Z té zvláštní směsi radosti a zadostiučinění, která člověka přepadne, když se kruh uzavře.

Dnes moje dcera učí v té samé budově, kde kdysi plakala, protože jí někdo nevěřil.
V kabinetu, kde sedávala učitelka, která tvrdila, že „na gymnázium nemá“.
A víš co? Nikdy o ní neřekla špatné slovo. Nikdy se nepomstila, nikdy ji nepomluvila.
Jednou jen pronesla:

„Kdyby mi to tehdy neřekla, možná bych nebyla tam, kde jsem dnes.“

Možná má pravdu.

Možná nás někdy posunou dopředu právě ti, kteří v nás nevěří.
Protože pak nezbývá než věřit sami sobě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz