Hlavní obsah
Zdraví

Když vám vypadne zubní plomba. Můžete ji reklamovat, nebo musíte vše uhradit znovu?

Foto: Zdroj: pxhere.com, licence CCO 1.0 Universal

Nová plomba je zásahem do rodinného rozpočtu. Máte-li štěstí, pořídíte ji těsně pod hranicí 1 000 Kč, v horším případě však nestačí ani 2 000 Kč. Očekávali byste tedy, že vám nějaký ten rok vydrží. Jenže co když opustí vaši ústní dutinu poměrně záhy?

Článek

S reklamací plomby to není úplně jednoduché

Vypadnutá plomba není nic příjemného. Podobně to často bývá i s její reklamací. Pokud vám po roce a půl vypadne plomba a vy budete po svém zubaři požadovat v rámci dvouleté záruky její opětovné vyhotovení zdarma, pravděpodobně odejdete s nepořízenou. Její reklamace má totiž jeden háček.

Zhotovení plomby (odborně zubní výplně) není zhotovením stomatologického výrobku, ale je stomatologickým výkonem. A u něj pojem „záruka“ neexistuje. Nemáte tedy nárok na spotřebitelskou dvouletou záruku jako u klasického výrobku.

Za co lékař odpovídá u plomby

Na druhou stranu to neznamená, že by lékař byl „z obliga“. Na zubní výplň vám sice neposkytne dvouletou záruku, ale ručí za správné provedení výkonu. Jestliže se ukáže, že vám plomba vypadla, protože byla nekvalitně provedena či byl zvolen nesprávný postup nebo materiál, pak by měl provést nápravu na své vlastní náklady.

Na čí straně je vina

Je zde však opět háček. Lékař může namítnout, že zubní výplň zhotovil správně a že za její vypadnutí nemůže, jelikož ani plomba nemá neomezenou životnost, což je samozřejmě pravda také. Pacient jako laik jen stěží posoudí odbornou stránku provedeného lékařského výkonu, tudíž se bez odborného posudku pravdy nedopátrá.

Pokud by vám však plomba vypadla opravdu brzy, např. ještě týž den či týden po zhotovení, lze předpokládat, že problémem bylo její nesprávné provedení. Na druhou stranu za vypadnutím plomby si někdy může i sám pacient, a tehdy je lékař bez odpovědnosti. Například pacient nedbá pokynů lékaře a nedodrží doporučovanou dobu, po kterou nesmí jíst. Případně dobu dodrží (u bílých fotokompozitních výplní se doporučuje cca 30 minut, někdy ani to ne), ale následně zuby louská buráky nebo drtí týden starý chleba. Pak je možné, že daná zátěž byla pro čerstvě zhotovenou výplň příliš náročná. Ostatně je třeba brát v úvahu, že opravené zuby již zpravidla nikdy nebudou tak odolné jako zuby zdravé a takto k nim i přistupovat.

Kdy máte nárok na záruku

Již zmíněnou záruku lze uplatnit, na rozdíl od zubní výplně, pouze u zhotovených stomatologických výrobků. Mezi ně patří např. rovnátka, korunka, můstek, zubní protéza. Jelikož se jedná o výrobky, resp. zboží, vztahuje se na ně také spotřebitelská záruka v délce 24 měsíců. Pokud váš stomatologický výrobek vykazuje vady (např. po roce užívání se v zubní protéze objeví prasklina), máte nárok uplatnit u svého zubaře reklamaci. A lékař je ze zákona povinen ji vyřídit do 30 dnů.

Dle sdělení VZP je zubní lékař, který práci provedl, povinen se „reklamací zabývat a zjednat nápravu, tedy ji i případně projednat s laboratoří, pokud je chyba na její straně. Zubní lékař je povinen pacientovi vydat písemné potvrzení obsahující informace, co je obsahem reklamace, datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. Tím může být požadavek na odstranění vady nebo odstoupení od smlouvy a vrácení vynaložených peněz. A následně pak také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.“

Jak a kde si stěžovat

Jestliže nejste s vyřízením reklamace spokojení, můžete se rovněž obrátit na Českou stomatologickou komoru, která se zabývá řešením těchto sporů. Oslovíte příslušného pracovníka, a to nikoli dle svého místa bydliště, ale dle místa pracoviště lékaře.

Další možností je podat stížnost. Dle zákona o zdravotních službách se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje (tj. proti samotnému lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení). To vyjádří své stanovisko a navrhne řešení. Pokud s ním opět nesouhlasíte, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. To bývá obvykle krajský úřad. Je ale potřeba vždy uvést důvody nesouhlasu s tím, jak byla vaše stížnost vyřízena.

Charakterní lékař či pacient uzná svou chybu

Inspirací k napsání tohoto článku byla má osobní zkušenost. Asi tři hodiny po zhotovení nové plomby jsem poobědvala, přičemž jsem najednou při skusu měla pocit, že mi mezi zuby něco tvrdého zaskřípalo. Řekla jsem si, že to bylo nedovařené zrnko rýže nebo něco podobného. Jenže večer jsem zjistila, že to byla nejspíš nová plomba, protože opravený zub zel prázdnotou. Můj zubní lékař se zachoval skvěle. Řekl mi, že to nebyla má vina, a bezplatně mi zhotovil novou plombu, aniž bych se musela výslovně něčeho dožadovat. Nezbývá než si přát, aby se jak lékaři, tak pacienti k sobě chovali takto férově a vstřícně.

Zdroje:

https://nasezdravotnictvi.cz/aktualita/vypadla-vam-zubni-plomba-muzete-to-reklamovat-hodne-spatne

https://www.vzp.cz/o-nas/tiskove-centrum/otazky-tydne/reklamace-plomby

https://dent.cz/kontakty

Zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz