Článek
Říká se, že když jedete v létě k moři, vystačíte s platební kartou a plavkami. Pokud se ovšem v této situaci skutečně ocitnete, zpravidla zjistíte, že to je žalostně málo. Děti po dlouhé cestě zlobí, a chtějí své oblíbené plyšáky. Babičku šíleně bolí nohy, takže se potřebuje rychle přezout. Manžela pro změnu bolí hlava a je mu zima, ale prášek má v opožděném kufru a svetr taky. Všichni jste zpocení a unavení a toužíte po jediném – co nejrychleji se osprchovat a převléct se do čistého oblečení, které ovšem nemáte. Nemáte ani pyžamo, ani kartáček na zuby – a o zdravotní dezinfekci v podobě pečlivě zabalené slivovice radši ani nemluvit.
Situaci řešte IHNED
Jakmile po příletu na letiště zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo (ačkoli mělo), raději tuto situaci okamžitě řešte. Určitě se vám bude hodit alespoň pasivní znalost angličtiny, abyste věděli, kam jít. Pátrejte po přepážce pro reklamaci zavazadel, nejčastěji označené jako Baggage Service, Baggage Claim Desk nebo Baggage Handling Desk. Důležité je pro vás slovíčko Baggage (zavazadlo). Baggage Claim (Výdej zavazadel) na letištích často označuje celý prostor, kde zavazadla jezdí na pásu a přepážka pro reklamace je jeho součástí. Někdy narazíte také na přepážku označenou Lost and Found (Ztráty a nálezy).
Vyplňte PIR
Na přepážce nahlaste, co se stalo. Personál s vámi vyplní tzv. PIR protokol. Zkratka je odvozena z anglického Property Irregularity Report, což lze přeložit jako Protokol o nesrovnalostech se zavazadly nebo Protokol o ztrátě/poškození zavazadla. Pro vás se jedná o klíčový dokument, takže si ho pořádně uschovejte. Uveďte do něj kontaktní údaje a adresu, kam vám má být zavazadlo doručeno, až se najde. Pokud plánujete na dovolené dále cestovat, vypište postupně všechny adresy s daty, kdy na nich budete k zastižení.
Uvedené kroky jsou důležité proto, aby se zavazadlo i se svým obsahem jednoho krásného dne (nejlépe ještě před koncem dovolené) dostalo k vám. Nicméně máte nárok nejen na vrácení svého zavazadla, ale také na určitou finanční kompenzaci.
Na co máte nárok a kdy
Vaše práva jsou chráněna mezinárodními úmluvami, především Montrealskou úmluvou. Pokud cestujete v rámci EU, pak také nařízením ES 261/2004, které se sice primárně týká zpoždění a zrušení letů, ale často se s Montrealskou úmluvou doplňuje. V případě zpoždění zavazadla máte nárok na náhradu škody za těchto okolností:
- Jedná se o úhradu nezbytných výdajů, tj. pořízení nezbytných věcí, které jste si museli koupit kvůli zpoždění zavazadla (např. hygienické potřeby, kosmetika, plavky a další základní oblečení, léky). Z tohoto důvodu si schovávejte všechny účtenky za tyto nákupy! Budete je totiž potřebovat jako důkaz pro leteckou společnost. Nakupujte však s rozumem – luxusní oblečení nebo drahá elektronika vám proplaceny rozhodně nebudou.
- Ačkoli Montrealská úmluva nestanovuje konkrétní časový limit, po kterém by vám automaticky vznikl nárok na kompenzaci, důležité je prokázat skutečnou nutnost, resp. také časovou naléhavost těchto nákupů. (Například nutnost urychleně si koupit náhradní oblek, protože krátce po příletu jste vystupovali na konferenci.) Aerolinky však mohou mít také svá vnitřní pravidla, kde se zavážou nad rámec zákona k časovému limitu (např. 6 nebo 12 hodin zpoždění zavazadla), po jehož uplynutí vám automaticky vzniká nárok na kompenzaci nezbytných nákladů.
Při návratu domů platí něco jiného
Na kompenzaci však nemáte (až na výjimky) nárok u zpoždění zavazadla při příletu do své domovské země. Montrealská úmluva totiž kompenzuje jen skutečně nezbytné výdaje. U návratu domů se předpokládá, že nezbytné věci (hygienické potřeby, oblečení atd.) není potřeba kupovat, protože je máte k dispozici ve svém bydlišti. Váš nárok na sepsání PIR protokolu a doručení zavazadla domů ovšem samozřejmě platí.
Zpožděné vs. ztracené zavazadlo
Jestliže se zavazadlo nenajde do 21 dnů, je považováno za ztracené. To mění situaci, protože vám tímto vzniká právo požadovat po dopravci (tj. letecké společnosti) náhradu škody za ztracené zavazadlo a jeho obsah.
Kompenzace ztraceného zavazadla
Maximální výše kompenzace je omezena Montrealskou úmluvou, a to na přibližně 1 288 SDR (Special Drawing Rights – zvláštní práva čerpání, umělá měnová jednotka Mezinárodního měnového fondu). V přepočtu na eura se jedná dle aktuálního kurzu přibližně o 1 400–1 600 EUR. Horní hranice kompenzace tak zpravidla nepřesáhne 40 000 Kč.
Pro uplatnění tohoto nároku budete pravděpodobně potřebovat PIR protokol, palubní vstupenku (Boarding Card), zavazadlový lístek (Baggage Tag) a ideálně soupis obsahu zavazadla s doloženými účtenkami nebo alespoň fotografiemi jeho obsahu a odhadem ceny. Důkazní břemeno spočívá na vás, takže se určitě vyplatí pořídit si fotku zavazadla i s jeho obsahem.
Musíte být pojištění, abyste získali kompenzaci?
Odpovědnost za vaše zavazadla nese přepravní společnost (tj. letecká společnost, s kterou jste letěli, nikoli letiště), a to na základě výše uvedených mezinárodních úmluv. Nárok na dané kompenzace má každý cestující bez ohledu na to, jestli si sjednal cestovní pojištění, nebo ne.
Cestovní pojištění je doplňkové a může nabídnout některé výhody, např. vyšší limity plnění, dřívější plnění (u zpožděných zavazadel např. již po 4 hodinách zpoždění) nebo pokrýt i další specifické situace.
Po přečtení tohoto článku bude pro vás hračkou zjistit, jestli se vám nabízené cestovní pojištění vyplatí (alespoň co se týká problémů se zavazadly), nebo vám nabízí jen základ, který byste měli tak či tak. Pozor, některé pojišťovny nabízejí připojištění zavazadel jen k pravidelným letům, nikoli charter letům.
Zdroje:
https://www.tui.cz/cestujte-s-tui/montrealska-dohoda
https://www.pravopropodnikatele.cz/jak-ziskat-kompenzaci-za-zpozdene-zavazadlo
https://www.pravopropodnikatele.cz/jak-ziskat-kompenzaci-za-zpozdene-zavazadlo
https://www.usetreno.cz/clanky/zpozdena-zavazadla-kompenzace/