Hlavní obsah

Jan Palach: Proč se student upálil na Václavském náměstí? Šokující protest, který otřásl národem

Foto: Chmee2, CC BY 3.0 skrze Wikimedia Commons

Lednové odpoledne roku 1969 se nesmazatelně vrylo do paměti československého národa.

Článek

Dne 16. ledna, v atmosféře tuhnoucí normalizace a pět měsíců po invazi vojsk Varšavské smlouvy, která brutálně ukončila naděje Pražského jara, se na Václavském náměstí v Praze odehrál čin, který šokoval a zároveň probudil společnost z letargie. Dvacetiletý student Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Jan Palach, se u rampy Národního muzea polil hořlavinou a zapálil. Jeho hořící postava, běžící přes náměstí, se stala děsivým symbolem zoufalství, ale i odhodlání a nejvyšší oběti za svobodu a pravdu.

Cesta k Radikálnímu Činu: Od Naděje k Zoufalství

Kdo byl Jan Palach a co ho vedlo k takto krajnímu protestu? Narodil se 11. srpna 1948 ve Všetatech. Jeho dětství a dospívání nebyly nijak radikálně odlišné od jeho vrstevníků. Byl vnímán jako tichý, přemýšlivý a sečtělý mladík se zájmem o přírodu, techniku a historii. Studoval na gymnáziu v Mělníku, kde vynikal zejména v humanitních předmětech. Po maturitě v roce 1966 se neúspěšně hlásil na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, a tak nejprve studoval na Vysoké škole ekonomické. Na vytouženou filozofickou fakultu, obor historie a politická ekonomie, byl přijat až v roce 1968.

Palach nebyl pasivním pozorovatelem dění. V létě 1967 se během studentské brigády v Sovětském svazu podílel na stávce za lepší pracovní podmínky. Aktivně se účastnil studentských protestů na podzim 1968, které reagovaly na srpnovou okupaci. Zlomovým bodem pro něj pravděpodobně bylo listopadové zasedání Ústředního výboru Komunistické strany Československa v roce 1968, které definitivně pohřbilo naděje Pražského jara a signalizovalo nástup tvrdé normalizace. Viděl, jak společnost upadá do pasivity a rezignace tváří v tvář sovětskému diktátu. Právě tato apatie a pocit, že je třeba národ vyburcovat, ho vedly k jeho zoufalému činu.

"Pochodeň číslo 1": Poselství a Požadavky

Jan Palach svůj čin pečlivě promyslel. Nebyl to akt pomatení mysli, jak se později snažila naznačovat komunistická propaganda. Krátce před svým činem napsal několik dopisů, ve kterých vysvětlil své motivy a formuloval požadavky. V jednom z nich, adresovaném vedení Svazu československých spisovatelů, se označil za „Pochodeň číslo 1“ a varoval, že pokud nebudou splněny jeho požadavky – především zrušení cenzury a zákaz rozšiřování okupačního tisku „Zprávy“ – vzplanou další pochodně. Zvažoval různé formy protestu, včetně obsazení budovy Československého rozhlasu a výzvy ke generální stávce, ale nakonec zvolil tu nejradikálnější.

Dne 16. ledna 1969 kolem čtvrté hodiny odpoledne se na Václavském náměstí polil pravděpodobně éterem a benzínem a škrtl zápalkou. S popáleninami na 85 % těla byl převezen do nemocnice v Legerově ulici. I přes nesmírné utrpení se snažil komunikovat a zopakovat své poselství. Jeho čin měl podle jeho slov „probudit lidi této země“. Zemřel o tři dny později, 19. ledna 1969.

Reakce Národa a Režimu: Smutek, Protesty a Represe

Palachův čin okamžitě vyvolal obrovskou vlnu solidarity a smutku. Jeho pohřeb 25. ledna 1969 na Olšanských hřbitovech se stal masovou tichou demonstrací proti okupaci a nastupující normalizaci. Kázání pronesl evangelický farář Jakub S. Trojan, který zdůraznil význam Palachovy oběti.

Komunistický režim se snažil Palachův čin bagatelizovat, dehonestovat a zabránit šíření jeho odkazu. Státní bezpečnost (StB) sledovala jeho rodinu, zejména matku Libuši Palachovou, která statečně nesla svůj úděl a snažila se uchovat památku svého syna. V roce 1973 StB tajně exhumovala Palachovy ostatky z Olšanských hřbitovů, zpopelnila je a urnu donutila matku uložit na hřbitově ve Všetatech, aby zabránila pouti k jeho hrobu.

Následovníci a Odkaz „Živých Pochodní“

Jan Palach nebyl jedinou „živou pochodní“. Před ním se v září 1968 v Polsku na protest proti okupaci Československa upálil Ryszard Siwiec. Palachův čin inspiroval další zoufalé protesty. Nejznámějším z nich byl Jan Zajíc, student ze Šumperka, který se upálil na Václavském náměstí 25. února 1969 jako „Pochodeň číslo 2“. V dubnu 1969 následoval Evžen Plocek v Jihlavě. Celkově se v Československu do dubna 1969 pokusilo o sebeupálení 29 osob, ačkoliv ne u všech lze prokázat čistě politický motiv. Tyto činy, ačkoliv nezvrátily nástup normalizace, se staly silným morálním apelem a symbolem odporu.

Palachův Týden a Cesta ke Svobodě

Odkaz Jana Palacha přežíval v paměti národa i přes snahy režimu jej vymazat. V lednu 1989, u příležitosti 20. výročí jeho smrti, se v Praze konaly masivní demonstrace, známé jako Palachův týden. Tyto protesty, brutálně potlačované Veřejnou bezpečností, ukázaly rostoucí nespokojenost a odhodlání lidí postavit se režimu. Palachův týden se stal jedním z předznamenání Sametové revoluce v listopadu 1989.

Symbol, Který Nehasne

Po pádu komunistického režimu se Janu Palachovi dostalo plného uznání. V roce 1991 mu prezident Václav Havel udělil in memoriam Řád Tomáše Garrigua Masaryka I. třídy. Jeho jméno nesou náměstí, ulice a instituce. Na místě jeho činu na Václavském náměstí je umístěn památník a jeho posmrtná maska, kterou sejmul sochař Olbram Zoubek, je na budově Filozofické fakulty.

Jan Palach se stal symbolem odporu proti totalitě, útlaku a lhostejnosti. Jeho čin, ačkoliv extrémní a tragický, připomíná hodnotu svobody a nutnost za ni bojovat. Jeho odkaz zůstává varováním a inspirací i pro současné generace, aby nezapomínaly na křehkost demokracie a na sílu jednotlivce, který je ochoten obětovat vše pro vyšší ideály.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz