Článek
Jako teenageři možná někteří z vás záviděli americkým náctiletým, že mohou řídit už od svých 16 let. V posledních letech je však i u nás možné řídit auto dříve než v 18 letech. Jedná se o auto od 15 let, jinak také mopedové auto. O co vlastně jde, jestli se vyplatí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody, si představíme v dnešním článku.
Co je vlastně mopedové auto od 15 let?
Jak je možné, že prakticky i děti u nás mohou řídit auto? Jde o to, že tato auta mají velmi slabý motor srovnatelný s mopedy, na které lze řidičské zkoušky složit už v 15 letech. Pro řízení těchto aut tedy stačí složit právě tento typ řidičských zkoušek, tedy AM. Je možné s nimi jet v základu asi 45-50 km/hod.
Cílovou skupinou jsou samozřejmě zejména teenageři, kterým auto může nabídnout obrovskou nezávislost, na kterou v tomto věku každý čeká. Toto auto je však vhodné i pro starší osoby, které jsou nenáročné na výkon vozidla nebo pro osoby s tělesným nebo jiným postižením, které nejsou oprávněny získat řidičský průkaz B1. Snadno se s ním také budete pohybovat po městě, zaparkujete téměř kamkoliv a spotřeba nebude tak velká jako u běžného auta. Zároveň je přece jen o něco bezpečnější a než běžný moped. Oproti mopedu vás navíc ochrání před nepřízní počasí a budete moci pohodlně přepravit i jednoho spolujezdce. Pojďme se však na výhody a nevýhody podívat blíže.
Jaké jsou výhody auta od 15 let?
Bezpečnost oproti mopedu je bezpochyby výhodou. Auto je přece jen robustnější a zejména v horších povětrnostních podmínkách stabilnější. Kabina řidiče i spolujezdce chrání také před deštěm a zimou, případně horkem. V těchto lehkých autech bývá běžně zabudována klimatizace, topení, ale také navigace či autorádio, tak jako v běžných autech. Výhodou je také velmi nízká spotřeba paliva. Mopedové auto spotřebuje v průměru 3 litry paliva na 100 km.
Zajímavostí je, že existují také elektrická auta od 15 let, ty lze dokonce připojit a nabíjet v běžné zásuvce.
Jaké jsou nevýhody?
Přesto, že auto od 15 let se zdá jako skvělá alternativa pro méně náročné řidiče, nesou s sebou také řadu nevýhod. První z nich bude pro většinu potenciálních kupců vysoká pořizovací cena, ta se v průměru pohybuje okolo 400-500 tisíc Kč. Je ovšem pravdou, že se vyšší počáteční investice může poměrně rychle vrátit levnějším provozem a nízkou spotřebou auta.
Další, ovšem předpokládanou, nevýhodou je, že je těmto autům zamezen vjezd na dálnice a rychlostní silnice. Auta nedosahují potřebné rychlosti pro vjezd na tyto typy vozovek, jinak však mají povolen vjezd všude tam, kam mohou běžná vozidla.
Lehká auta od 15 let mají sice bezpečnostní výhody oproti mopedům, ovšem celkově vzato nejde o nijak zvlášť bezpečná vozidla. Zejména kvůli lehké a choulostivé konstrukci z potenciálních střetů s jinými vozidly rozhodně nevycházejí nejlépe. I kvůli tomu, že vypadají jako běžná auta k nim ostatní řidiči na silnici nemají takovou shovívavost jako například k motorkářům nebo cyklistům. Může tak občas docházet k nebezpečným situacím. I ve srovnání auty typu Smart si, co se týče bezpečnosti, nestojí příliš dobře. Crash testy nejsou pro výrobce povinné, vozidla tedy mohou na trh i bez provedení těchto bezpečnostních prověrek.
Těchto rizik by si proto měl být vědom každý, kdo by si tento typ vozidla chtěl pořídit. Ne všechny typy těchto vozidel také obsahují airbagy nebo ABS systém, proto si před koupí, zejména pokud jste začínající řidiči, pečlivě prostudujte, zda auto tyto bezpečnostní systémy obsahuje. Každý se sám musí rozhodnout, zda tyto bezpečnostní kompromisy stojí za svobodu a nezávislost, kterou tato vozidla nabízejí.
Zdroje
1) Ve Švédsku teenageři běžně řídí od 15
2) Nejlepší auta pro teenagery