Článek
V tomto nepředstavitelném utrpení, kde se zdálo, že lidskost zcela vymizela pod náporem brutální síly a zoufalství, se zrodil křehký obraz míru a mateřské lásky – Stalingradská madona. Jak mohlo dílo takové něhy a hlubokého duchovního obsahu vzniknout uprostřed apokalyptické zkázy? Je to svědectví o tom, že i v nejhlubší temnotě může lidský duch hledat a nacházet světlo, a že touha po kráse a smyslu není jen privilegiem mírových časů, ale může být i formou tichého odporu proti zmaru.
Autorem tohoto výjimečného díla byl Kurt Reuber, německý vojenský lékař, protestantský pastor a nadaný amatérský umělec. Muž, jehož víra a humanismus byly vystaveny té nejtvrdší zkoušce. Před válkou působil jako farář a jeho umělecké sklony se projevovaly v kresbách a malbách plných citu. Ve stalingradském kotli, tváří v tvář nekonečnému utrpení raněných a umírajících vojáků, se Reuber snažil nejen léčit jejich těla, ale i poskytovat duchovní útěchu. Jeho role lékaře ho konfrontovala s fyzickou zkázou, role pastora s otázkami víry a smyslu v absurdním násilí, a role umělce mu poskytla prostředek k vyjádření toho, co slova jen stěží postihla. Právě z tohoto protnutí jeho identit, z hluboké empatie živené každodenní konfrontací se smrtí a utrpením, vzešla potřeba stvořit obraz, který by mohl nabídnout alespoň jiskřičku naděje.
O Vánocích roku 1942, v provizorním bunkru, obklopeném běsněním bitvy, Reuber nakreslil svou Madonu. Použil přitom to nejprostší – kus uhlu a rub staré sovětské vojenské mapy, vzácný materiál v podmínkách totálního nedostatku. Tento kontrast mezi jednoduchostí prostředků a hloubkou výsledného díla je sám o sobě výmluvný. Mapa, symbol války a dobývání území, se stala plátnem pro poselství míru a univerzální lásky. Když Reuber na Štědrý večer ukázal kresbu svým spolubojovníkům, v zemljance zavládlo dojaté ticho. Pro tyto muže, odříznuté od světa, na pokraji fyzických i psychických sil, představovala Madona s dítětem silný symbol – připomínku domova, rodiny, ztraceného klidu a vánočního poselství. Byl to okamžik sdílené lidskosti, malý zázrak uprostřed pekla, který jim umožnil alespoň na chvíli uniknout drtivé realitě. Tento improvizovaný rituál soustředěný kolem uměleckého díla potvrdil jejich vzájemnost a dodal sílu.
Samotná kresba zobrazuje Pannu Marii, jejíž široký plášť ochranitelsky halí malého Ježíška. Její tvář nese stopy smutku, ale zároveň vyzařuje nesmírnou něhu a odhodlání. Dítě v jejím náručí spočívá v bezpečí a důvěře. Kolem postavy Madony je německy napsáno: „1942 Weihnachten im Kessel – Festung Stalingrad – Licht, Leben, Liebe“ (Vánoce 1942 v kotli – Pevnost Stalingrad – Světlo, Život, Láska). Tato tři slova, pocházející z Janova evangelia, představují základní křesťanské hodnoty, ale zároveň univerzální lidské touhy, které stojí v příkrém protikladu k temnotě, smrti a nenávisti války. Archetyp matky a dítěte, symbol ochrany a pokračování života, zde promlouval s mimořádnou silou, překračoval hranice náboženského vyznání a nabízel útěchu všem, kdo toužili po světle v obklopující temnotě. Umění se stalo neverbálním jazykem, schopným sdělit emoce a poskytnout útěchu tam, kde slova selhávala.
Původní kresba byla z obklíčeného Stalingradu vynesena jedním z posledních letadel, spolu s těžce raněným velitelem Reuberova praporu, Dr. Wilhelmem Grossem. Kurt Reuber sám peklo Stalingradu nepřežil; zemřel počátkem roku 1944 v sovětském zajateckém táboře. Jeho dílo však žilo dál. Po válce se Stalingradská madona stala mocným symbolem. Její originál je dnes uložen v Pamětním kostele císaře Viléma v Berlíně, který sám nese stopy válečné zkázy a stal se místem míru a smíření. Kopie Madony byly umístěny na dalších významných místech spojených s válečným utrpením a následným usilováním o mír, jako je katedrála v anglickém Coventry, zničená německým bombardováním, a katolický kostel ve Volgogradu, někdejším Stalingradu. Z osobního, improvizovaného díla se tak stal globální symbol usmíření, jehož síla je o to větší, oč drsnější byly podmínky jeho vzniku.
Stalingradská madona tak dodnes oslovuje svou tichou, ale naléhavou výpovědí. Je svědectvím o nezlomné síle lidského ducha, který i v nejzazších podmínkách dokáže tvořit, hledat smysl a předávat poselství naděje. Připomíná nám, že hodnoty jako světlo, život a láska mají univerzální platnost a že touha po míru a soucitu je hluboce zakořeněna v lidské podstatě. Prostá kresba uhlem na rubu vojenské mapy se stala nesmrtelným symbolem, který překračuje hranice času, národností i vyznání, a zůstává věčnou připomínkou toho, že i z nejhlubšího pekla může vzejít naděje.
Zdroje
- https://www.researchgate.net/publication/30968736_The_Madonna_of_Stalingrad_Mastering_the_Christmas_Past_and_West_German_National_Identity_after_World_War_II
- https://en.evangelischer-widerstand.de/html/view.php?type=dokument&id=319
- https://en.wikipedia.org/wiki/Stalingrad_Madonna
- https://www.coventry.gov.uk/coventry-blitz/coventrys-stories-peace-reconciliation/13