Hlavní obsah
Jídlo a pití

Záhada jménem Coca-Cola: Od lékárenského sirupu k tajnému receptu za miliardy. Co skutečně pijeme?

Foto: Andrei Krioukov (Künstler), CC BY-SA 4.0 skrze Wikimedia Commons

Coca-Cola. Nápoj, který zná celý svět. Její červeno-bílé logo je ikonou a její příběh, starý přes sto let, je plný lékárenských pokusů, geniálních obchodních strategií a přísně střežených tajemství. Coca-Cola.

Článek

Příběh Coca-Coly začal v roce 1885, kdy atlantský lékárník John Stith Pemberton představil nápoj Pemberton's French Wine Coca. Bylo to alkoholické tonikum z vína a extraktu z kokových listů, inspirované populárním francouzským Vin Mariani. V té době bylo použití kokainu a vína v lécích běžné a měly ulevovat od nervových potíží či bolestí hlavy.

Když však v Atlantě v roce 1886 zavedli prohibici, Pemberton musel svůj recept změnit. Vytvořil nealkoholický sirup, který si zachoval extrakt z kokových listů (tehdy ještě s malým množstvím kokainu) a přidal kofein z kolových ořechů. První Coca-Cola se prodala 8. května 1886 v Jacob's Pharmacy v Atlantě jako „mozkový posilovač“ proti bolestem hlavy a vyčerpání.

Název „Coca-Cola“ a ikonické logo vymyslel Pembertonův účetní Frank Robinson. Původní marketing jako léku byl klíčový. Postupně se ale Coca-Cola proměnila v osvěžující nápoj pro každodenní pití.

Muž, který vybudoval impérium: Asa Candler

Zatímco Pemberton stvořil recept, atlantský podnikatel Asa Griggs Candler z něj udělal fenomén. Po Pembertonově smrti v roce 1888 Candler postupně získal plnou kontrolu nad společností a začal masivně investovat do marketingu. Používal inovativní reklamu, jako kupóny na ochutnávku zdarma – mezi lety 1886 a 1913 takto ochutnal Coca-Colu údajně každý devátý Američan!

Candlerovým geniálním tahem bylo zavedení franšízového systému pro lahvování v roce 1899.  Práva prodal za symbolický dolar, což umožnilo rychlou expanzi bez velkých investic ze strany mateřské firmy. Nezávislé lahvovny kupovaly sirup a staraly se o distribuci. S rostoucí popularitou přišla v roce 1915 i potřeba ikonické konturované lahve, která se stala dalším symbolem značky.

Tajemství za miliardy: Receptura 7X

Srdcem legendy o Coca-Cole je její tajný recept, konkrétně složka známá jako „Merchandise 7X“. Jde o klíčovou směs esenciálních olejů (pravděpodobně pomerančový, citronový, skořicový, muškátový oříšek a další), která dává nápoji jeho unikátní chuť. Společnost tvrdí, že kompletní formuli znají jen dva lidé, kteří nesmějí cestovat společně.

Psaná kopie receptu byla dlouhá léta uložena v bankovním trezoru, od roku 2011 je ve speciálním trezoru v muzeu World of Coca-Cola v Atlantě – viditelná, ale stále nedostupná. Ačkoliv se objevilo několik údajných originálních receptur, Coca-Cola jejich pravost popírá. Síla tajemství se ukázala v roce 1985 při pokusu o změnu receptury ("New Coke"). Veřejnost reagovala tak negativně, že se společnost musela rychle vrátit k původní formuli jako „Coca-Cola Classic“. Ukázalo se, že pro spotřebitele je důležitější tradice a nostalgie spojená s „tajemstvím“ než samotná chuť.

Co tedy skutečně pijeme?

Složení Coca-Coly se během let měnilo. Nejvýznamnější bylo odstranění kokainu. Kolem roku 1903 se jeho množství výrazně snížilo a do roku 1929 byl odstraněn úplně. Společnost začala používat kokové listy, ze kterých byl kokain již extrahován.

Původní třtinový cukr byl v mnoha zemích (např. USA) nahrazen levnějším vysokofruktózovým kukuřičným sirupem (HFCS). Mexická Coca-Cola si však dodnes zachovává recepturu s třtinovým cukrem. Současná Coca-Cola Original v USA obsahuje sycenou vodu, HFCS, karamelové barvivo, kyselinu fosforečnou, přírodní aromata a kofein. Právě pod „přírodními aromaty“ se skrývá odkaz na legendární Merchandise 7X.

Navzdory popularitě čelí Coca-Cola kritice kvůli vysokému obsahu cukru, který je spojován s rizikem obezity a diabetu. Kofein a kyselina fosforečná jsou také diskutovanými složkami. Společnost reaguje nabídkou nízkokalorických variant a filantropickými aktivitami.

Kulturní ikona

Coca-Cola je víc než nápoj, je to kulturní fenomén. Její úspěch je dílem mistrovského marketingu, který ji spojil s pozitivními emocemi a životními okamžiky. Ikonické vánoční kampaně se Santa Clausem (jehož moderní podobu Coca-Cola významně ovlivnila) nebo legendární reklama „Hilltop“ s písní „I'd Like to Buy the World a Coke“ se zapsaly do historie. Značka se stala symbolem amerikanizace, ale dokázala se integrovat i do lokálních kultur.

Skutečným tajemstvím Coca-Coly tak není jen recept, ale její neuvěřitelná schopnost udržet si relevanci a emocionální pouto se spotřebiteli po více než století. Je to příběh o chuti, historii, marketingu a pečlivě budované legendě.

Zdroje:

  1. Pendergrast, M. (2013). For God, Country, and Coca-Cola: The Definitive History of the Great American Soft Drink and the Company That Makes It. Basic Books. (Souhrnné informace o historii a marketingu)
  2. The Coca-Cola Company. The Chronicle of Coca-Cola: The Birth of a Refreshing Idea. (Oficiální historie společnosti)
  3. Wikipedia. Coca-Cola formula. (Informace o receptuře a Merchandise 7X)
  4. Wikipedia. Pemberton's French Wine Coca. (Informace o původním nápoji)
  5. Avenues Recovery. (2024, December 11). Fact Check: Was There Cocaine in Coca Cola? (Časová osa odstranění kokainu)
  6. LoveFood. (2023, November 21). Facts you never knew about Coca-Cola. (Zajímavosti a mýty)
  7. Library of Congress. (2025, April). This Month in Business History: First Coca-Cola Served. (Raná historie a role Asy Candlera)
  8. Embryo. (2024, December 16). The History of Coca-Cola Marketing Campaigns. (Ikonické reklamní kampaně)
  9. The Coca-Cola Company. History of Coca-Cola Advertising Slogans. (Přehled sloganů)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz