Hlavní obsah
Finance

Je tohle fér? Můžu pobírat rodičák a vydělat si k tomu, kolik chci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Když jsem otěhotněla, už jsem podnikala. Věnovala jsem se marketingu a sociálním sítím. To jde dělat z domova. Během pandemie se pro mě home office stal standardem.

Článek

Překvapilo mě, jak to u nás vlastně funguje s rodičovským příspěvkem. Když jsem během těhotenství pátrala, jaké mám možnosti, překvapilo mě hned několik věcí.

Mateřskou jsem neměla

Ještě před otěhotněním jsem si přestala platit nemocenské pojištění. Jako OSVČ jsem totiž měla nárok na peněžitou pomoc v mateřství jenom tehdy, pokud jsem určitou dobu danou částku platila. To jsem však nevěděla, že „mateřská“ bude zhruba čtyři tisíce a ještě nesmím vykonávat činnost.

Byly tam nějaké možnosti, že to může vykonávat jiná osoba, ale přiznám se, že jsem to tehdy neřešila, protože jsem vydělávala akorát tolik, aby to uživilo mě. A jsou živnosti, které se někomu předají jen sotva. To využije spíše drobný živnostník pro svůj malý obchůdek.

Rodičák byl slušné kapesné

A tak jsem si hned po narození dcery šla pro rodičovský příspěvek. Nebyl to vůbec problém, už pár dní po narození dcery jsem to na úřadu vyřídila, dokonce jsem mohla uvést pro výpočet příjem partnera, abych nemusela složitě prokazovat ten můj. Dala jsem si to zhruba na rok a půl a za pár dní mi ještě vyplatili částku za měsíc, kdy se dcera narodila, ačkoliv to bylo na konci měsíce.

Pojišťovna mi snížila zálohy, ČSSZ taky. Překvapilo mě, že si vlastně můžu vydělat, kolik chci. Byla jsem za to ráda, rodičovský příspěvek bylo pěkné kapesné navíc a stále jsem vlastně pracovala ve stejném režimu. Není to vlastně nefér?

Vyhazování peněz z okna

Že na takový příspěvek úplně každý bez ohledu na to, jaká je jeho finanční situace? Ano, také jsem ho vyčerpala, vybrala. Ale stále tu řešíme zvyšování, délku pro ty maminky, které opravdu do práce nemohou. Neměla by částka pokrývat ztrátu příjmů, pokud je opravdu nelze nahradit? Nebo příjmů těch, kteří je nahrazovat nechtějí a touží být doma s dítětem?

Jenže nebylo by to pak vlastně diskriminační vůči těm, kteří pracovat chtějí? Ale pokud je člověk schopný uživit rodinu sám svou aktivitou, není to vyhazování peněz z okna? Taková „platba za dítě“?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz