Hlavní obsah

Která místa v dopravních prostředcích jsou nejvíc bezpečná, a která jsou "sedadla smrti"?

Foto: freepik.com

Cestování je součástí každodenního života a jeho bezpečnost bývá jedním z faktorů při výběru dopravního prostředku. Ale věděli jste, že stejnou pozornost si zaslouží i výběr konkrétního místa, na které se v něm usadíte?

Článek

Výběr místa bývá možností, na kterou se často zapomíná. Ve vlaku si sednete na první volné místo, v letadle se necháte překvapit, jaké sedadlo vám bylo přiděleno, maximálně požádáte prodejce o místo „u okénka“. Přitom správné sedadlo může v případě, že by došlo k dopravní nehodě, zásadně zvýšit vaše šance na přežití. Podle odborných studií se totiž riziko vážného zranění nebo smrti liší nejen mezi různými druhy dopravních prostředků, ale i mezi jednotlivými místy.

Auto a známé místo spolujezdce

V autě je podle statistik nejbezpečnější střední sedadlo na zadní řadě - za předpokladu, že se připoutáte. Je totiž nejdále od přední části vozidla, která bývá nejčastěji zasažena při čelním nárazu, a také poskytuje určitou ochranu při bočních kolizích. Studie z roku 2008 ukázala, že cestující na tomto místě mají až o 25 % vyšší šanci na přežití než ostatní na zadní řadě. Naopak nejrizikovější je přední sedadlo spolujezdce – při čelním nárazu bývá zranění často fatální.

Kam v autobuse

Trochu komplikovanější je výběr místa v autobusu. I u autobusů je ale nejbezpečnější sedadlo umístěné zhruba někde uprostřed vozu, ideálně na pravé straně. Studie ukazují, že převážná většina nehod vede k pádu na levou stranu. Sedadla v přední části autobusu jsou naopak nejrizikovější – při čelní kolizi cestující často utrpí vážná zranění.

Perlička - Dvoupatrový autobus

Dvoupatrové autobusy, oblíbené pro svou kapacitu a pohodlí, přinášejí specifická bezpečnostní rizika. Vyšší těžiště těchto vozidel zvyšuje pravděpodobnost převrácení při prudkém manévrování nebo nehodách. Studie ukázaly, že autobusy s vyšším těžištěm mají vyšší pravděpodobnost vážných nehod při ztrátě kontroly nad vozidlem. Analýza nehod dvoupatrových autobusů pak ukazuje, že tyto nehody mají často závažnější následky než nehody jednopatrových autobusů. Například při převrácení autobusu jsou cestující na horním patře vystaveni vyššímu riziku zranění. Takže v tomto případě platí: Pro vyšší bezpečnost dolů a doprostřed.

Příklady nehod:

  • Nažidla, Česká republika (2003): Dvoupatrový autobus Neoplan Skyliner převážející 53 osob sjel ze silnice a převrátil se. Nehoda si vyžádala 19 mrtvých a 26 těžce zraněných. Mezi oběťmi bylo mnoho mladých lidí. Nejvíce postižená byla horní přední část autobusu, kde cestující utrpěli těžká zranění a mnoho z nich zemřelo. Dolní střední sedadla byla výrazně méně zasažena.
  • Hongkong (2018): Autobus se převrátil na bok při vysoké rychlosti, což vedlo k 19 mrtvým a 65 zraněným. Vyšetřování ukázalo, že příčinou byla nadměrná rychlost a pravděpodobně i únava řidiče. I zde byla většina obětí v horním patře vpředu a u bočních oken, zatímco osoby ze sedadel v dolním patře uprostřed měly vyšší míru přežití.
  • Glasgow, Spojené království (2024): Autobus narazil do nízkého železničního mostu, což vedlo k vážnému zranění jednoho cestujícího a několika dalším zraněním. Řidič pravděpodobně zvolil špatnou trasu, což vedlo k nehodě. Při nárazu do mostu byla pochopitelně nejvíce zasažena přední horní část autobusu, zatímco sedadla v zadní části dolního patra utrpěla jen lehká zranění.

Doporučení odborníků tedy zní: Pokud je to možné, vybírejte jednopatrový autobus, který je celkově méně ohrožen nehodou. Pokud musíte jet dvoupodlažním, vybírejte sedadla v dolním patře uprostřed vozu. Vyhýbejte se hornímu patru, zejména přední části a oknům, kde hrozí vyšší riziko při převrácení nebo nárazu. A samozřejmě, používejte bezpečnostní pásy, pokud je jimi autobus vybaven, a vždy dodržujte pokyny řidiče.

Letadlo - kokpit nebo ocas?

Analýzy desítek havárií ukazují, že co se týká cestování letadlem, nejbezpečnější jsou sedadla ve střední části letadla, zejména v zadní třetině kabiny. Tato oblast je při haváriích méně vystavena přímému nárazu a zátěži, která vzniká při prudkém pádu nebo nárazu na přistávací dráhu. Cestující zde mají podle statistik nižší pravděpodobnost vážného zranění i úmrtí.

Sedadla v přední části letadla jsou naopak nejvíce ohrožena – při čelním nárazu jsou vystavena největší síle nárazu a tlakům vzniklým při deformaci konstrukce. Historické případy ukazují, že cestující v přední části kabiny mají vyšší míru zranění, zejména při haváriích s částečnou destrukcí trupu.

Pokud chcete minimalizovat riziko při letecké havárii, volte zadní část střední sekce letadla a řadu co nejblíže k nouzovému východu. Při delších letech je dobré upevnit bezpečnostní pás po celou dobu letu, i když signál pásů zhasne – statistiky ukazují, že většina zranění při turbulencích se děje právě při nečekaných turbulencích u nepřipoutaných cestujících.

Vlak - první vagon nejvíc na ráně

Statisticky nejbezpečnější místo ve vlaku se nachází ve střední části prostředního vozu, ideálně uprostřed sedadlové řady, tedy co nejdále od oken a dveří. Při vykolejení nebo nárazu bývá tato část vozu nejméně vystavena deformacím a energie se na ni přenáší v menší míře než na okraje.

Nejrizikovější jsou naopak sedadla v čele prvního vozu, protože při čelní srážce nese právě předek vlaku hlavní nárazovou energii, a stejně tak i úplný konec posledního vozu, který je ohrožen při nárazu zezadu.

Nic není stoprocentní

Bezpečnostní experti ale upozorňují, že žádné místo samozřejmě není stoprocentně bezpečné. Kromě volby sedadla je zásadní použití bezpečnostních pásů, dodržování pokynů posádky, rychlost, typ kolize a aktuální technický stav dopravního prostředku. Nicméně i tak statistiky ukazují, že vědomá volba místa k sezení a dodržování bezpečnostních pravidel může výrazně ovlivnit vaše šance v případě nehody.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz