Článek
Na začátek chci zmínit jednu důležitou věc. Tesla patří mezi dražší auta a my jsme dlouho zvažovali, jestli si ji pořídíme. Její cena však zároveň nijak zásadně nevybočuje z cen nových vozů jiných značek v podobné konfiguraci, a to například i těch s dieselovým motorem. Je tedy na každém, pro jaký pohon se rozhodne. Osobně proti spalovacím motorům nic nemám a na Teslu jsme přesedlali z dieslové Škody Superb 3.
Ovšem pozor, nemám nic proti udržovanému spalováku. A rozumím tomu, že český vozový park je tristní a pro mnoho lidí je levnější a jednodušší před technickou takzvaně „projet“ svůj postarší diesel, aby potom prošel emisemi. Na otázku, jestli je to ale správně, odpovíme myslím všichni jasně - není.
Nicméně, zpět k Tesle.
Za stejnou cenu čisté auto
Lidé s vyšším příjmem mají velkou možnost volby. Nastavují tak nějak kulturu v celé kotlině a mně by se velice líbilo, kdyby ta volba byla co nejodpovědnější k celé společnosti i k jejich vlastnímu zdraví. Ale jasně, je to každého věc. Nicméně naše rozhodnutí bylo nakonec jednoduché - pokud nechceme dále znečišťovat už tak dost znečištěný vzduch v českých městech a máme peníze na to koupit si čisté auto, není důvod to neudělat.
Mimochodem - zkusili jste někdy dýchat v garáži ve chvíli, kdy tam parkuje auto s „vybrakovaným“ filtrem pevných částic? Je to nejen pocitově štiplavé, ale také otřesně nezdravé. A pozor - zdaleka neplatí to, že čím starší auto, tím horší stav výfuku.
Opět zpět k Tesle.
Cesty po Česku fungují skvěle - a po Evropě taky
V Čechách funguje poměrně hustá síť nabíjecích stanic. Vedle velké trojky - EON, ČEZ a PRE nabízí nabíjení i spousta menších či větších poskytovatelů. S Teslou nejčastěji míříme k Tesla Superchargeru, kde nabijete nejpohodlněji, a kde dokonce majitelé úplně původní Tesly X a S mají nabíjení zdarma. Nabíječky se prostě nacházejí všude tam, kde je třeba. A tím to rozhodně nekončí. Stále vznikají další nabíjecí stanice a člověk cestou opravdu nemá problém, že by zůstal bez energie.
Co hodnotím také jako nečekaně příjemnou věc (a vím, že to někomu možná bude připadat úsměvné), je čas pro sebe, který získám, když zrovna nabíjím. Normálně by se člověk snažil stíhat vše co (má pocit) stíhat musí. Takto ale pravidelně zastaví, dá si kafe, projde se, koupí si něco k snědku… A je tak trochu donucen zaměřit svou pozornost chvíli na něco jiného než nekonečný křeččí závod.
S autem jsme během roku také hodně jezdili za hranicemi České republiky - od západní Evropy po Skandinávii. V zahraničí je síť nabíjecích stanic poněkud dospělejší a jediné, na co je potřeba se připravit, je více různých poskytovatelů nabíjení. To neznalého elektromobilistu zvyklého na tradiční čerpací stanice může zpočátku zaskočit. Není to ovšem nic, co by se nedalo vyřešit buďto lokální aplikací, nebo univerzální nabíjecí kartou. Navíc v budoucnu budou všechny nabíjecí stanice v EU muset mít možnost přijímat platby kartou - a mnohé to umí již dnes.
Čistý vzduch a bezpečí v kabině
Věc, kterou na našem elektroautě oceňuji snad nejvíc, je bezpečnost. Konkrétně Tesla Model Y dosáhla v hodnocení bezpečnosti automobilů nejlepšího skóre a získala post rekordně bezpečného auta. Kromě skvělé ochrany dospělých a dětí ve voze se také pyšní velmi vysokým skóre, co se dalších zranitelných účastníků silničního provozu týče. To, že cestující v Tesle dýchají profiltrovaný čistý vzduch a při nějakém větším problému mohou zapnout dokonce tzv. biohazard mód považuji za skvělou funkci a obraznou třešničku na dortu. Prý se tento mód například velmi osvědčil během extrémních požárů v Los Angeles.
Spaní v autě, režim pes a kempování
Při našich cestách po Česku i po Evropě, kdy jsme auto pořizovali i s tím záměrem, že v něm někdy budeme moci i přespat, jsme čas od času využili režim pes a režim kemp. Režim kemp je fajn v tom, že vám udržuje celou noc v autě příjemnou teplotu, díky pokročilé vzduchotechnice se navíc nikdy nestane, že by se na okně srážela voda. Zároveň jsme se nikdy nebáli nějakého zásadního poklesu baterie, jelikož auto při 20% klimatizaci při odstaveném autě vypne. Člověk se tedy opravdu nemusí bát toho, že by díky zapnutému nočnímu topení ráno neodjel.
Mimochodem - režim předtopení kabiny v zimě nebo předchlazení v létě je taky skvělá funkce.
Jak to bude dál?
Díky našemu rozhodnutí (a v danou chvíli samozřejmě i penězům) si už skoro rok užíváme jízdu, kterou by člověk přál každému. Je to příjemné, tiché a extrémně bezpečné.
Jednou by bylo skvělé, kdyby bylo možné pořídit takové auto i našim rodičům a všem milým lidem. A věřím, že jednou se všichni dočkáme, protože je jasné, že elektroauta jsou budoucnost. Chvilku se ještě budou ladit detaily, ale bojovat proti elektromobilitě je zbytečné.
Stačí se jenom těšit.
Zdroje: