Článek
Konkrétně jedna mě ale opravdu překvapila. Nebudu říkat, na jaký alkohol lákala, pravděpodobně na to navíc narazíte taky, pokud budete dostatečně dlouho bloumat po internetu, nebo si daná videa o sebeobraně najdete sami. A jen rychlý disclaimer - videa pro lepší sebeobranu, o kterých je řeč, jsou velice hodnotná a jejich moderátor velmi schopný. A je jasné, že nemá za inzerci probíhající skrze daná videa odpovědnost.
Zpět ale k této konkrétní reklamě.
Ta reklama měla tenhle claim:
Skutečné přátele nemusíte přemlouvat, stačí naznačit a každý ví, že večer bude jedinečný.
Nechte to chvíli proplout vaší hlavou. Divné, že? U reklamy na alkohol. Za mě má v sobě tohle zvolání hned několik problematických bodů a v podstatě předpokladů:
Premisa 1.: Skutečný přítel pije alkohol
A skutečný přítel vám vyhoví. Proč by odporoval? Pokud alkohol nepije, nebo se nechá přemlouvat, je to falešný přítel. Nebo nepřítel. Nebo někdo, s kým se nechcete bavit. Jinými slovy, reklama evokuje situaci, ve které prostě ten pravý přítel nikdy neodmítne pozvání na skleničku, okamžitě odsouhlasí, pokud mu naznačíte, že chcete jít popít, stačí mu dokonce jen naznačit, a on vše chápe. Je to prostě správný člověk. A zároveň…
Premisa 2.: Skutečného přítele nemusím přemlouvat
Skutečný přítel se s vámi napije a nemusíte ho přemlouvat. Ten, kdo okamžitě nevyhoví, ten tedy rozhodně není skutečný přítel. Je spíš naopak trochu problémový, trochu neideální, trochu mimo a k naštvání. Rozhodně prostě není pravý přítel, který se chce bavit.
Proto bychom měli všichni vyhovět a okamžitě si jít koupit rum! Akorát, že vůbec…
Premisa 3.: Člověk, který není přítel, může být přemlouván
Proč mám tak trochu pocit, že se tady blížíme k nějakému zvláštnímu přemlouvání těch, kteří na alkohol nemají chuť? Ach ta naše nesympatická opilá kultura. Naštěstí se to postupně zlepšuje a na agresivní a dotěrné pijany narážíme méně, ale i tak. Co tedy z reklamy vyplývá dál? Skutečného přítele nemusíte přemlouvat, ostatní přemlouvat musíte a můžete. Prostě jen není přítel, ale nakonec se taky napije. Však ho zkuste přesvědčit. Vše povoleno.
Nerespektování hranic ostatních
A teď už jen pár vět k samotné reklamě. Kromě toho, že ukazuje alkohol jako lifestylový doplněk, který je estetický, luxusní a získáte si díky němu přátele, maximalizuje také pocit, že alkohol je něco, co do naší společnosti patří přirozeně. A přirozeně proto můžete překračovat hranice těch, kteří by si to snad nemysleli.
Takže teď už vážně - proč proboha máme někoho přemlouvat, aby s námi pil? Ve státě, který má nejvyšší konzumaci piva na osobu a domácí násilí zde za zavřenými dveřmi bují jako nějaká neviditelná epidemie? Protože alkohol samozřejmě je na celou tuhle problematiku navázaný…
Alkohol? Česko na špici
Česká republika, tedy její občané patří dlouhodobě mezi největšími pijany alkoholu. Průměrně se u nás vypije na hlavu 11-12 litrů. Kolik že? Prý to odpovídá přibližně jednomu a půl pivu denně. Proč je tedy nutné mít reklamy na alkohol na každém kroku, a ještě u videí, které řeší, jak se bránit, pokud nás někdo napadne? Tím spíš, že tohle jedno konkrétní se jmenovalo Alkoholem posilněný mladík tvrdě narazil.
Mimochodem, jedna reklama s jinou tématikou, než je ta v alkoholovém opojení, tam přece jen byla.
Jedna z reklam totiž byla na Sportku, tedy na hazard.
A s tím se, přátelé, dnes rozloučím.
Zdroje: