Článek
Tento text píšu zejména kvůli, pro mě nepochopitelným, reakcím v diskusi pod článkem https://www.seznamzpravy.cz/diskuze/domaci-kauzy-ucitel-psal-studentkam-jen-zpravy-skolu-vsak-na-nej-upozornila-policie-268896. Když čtu věci jako: Já zažil něco podobného a žádné následky to na mně nezanechalo, obíhá mě mráz.
Učitel evidentně přesahoval hranice. Osobnost pracovníka v pomáhajících profesích je jedním z nástrojů výkonu jeho povolání. Vzniká zde specifický vztah mezi pracovníkem a klientem. Ten je z principu nerovný, asymetrický. Je jasné, kdo je slabší stranou. Ta musí být chráněna.
Samozřejmě, že i klient může svého postavení a ochrany zneužít, ale tomu by měl sociální pracovník, pracovník v sociálních službách i pedagog umět předcházet. Například nezůstávat sám s jedním žákem, žákyní, v kabinetě. Když nelze jinak, nechávat dveře na chodbu otevřeny…
Běžnou praxí by, podle mého názoru, měla být školení pracovníků na úskalí jejich profese. A samozřejmě vymahatelný etický kodex jako nedílná součást smlouvy. Mnozí by si pak lépe rozmysleli nejen různé excesy podléhající trestnímu stíhání, popřípadě vyhazovu z práce, ale i pohyb v jakési šedé zóně.
Fyzikář provozoval pravděpodobně svoje velmi eticky pochybné jednání roky! Tomu, že si byl vědom problematičnosti svého počínání nasvědčuje i posun, změna chování, směrem ke studentkám, které již nenavštěvovaly školu. Tehdy je zval i k osobním setkáním. Zde se mnohem hůře definuje vhodné a nevhodné chování, když již nejde o vztah učitele a žáka.
V článku se píše, že na první hodině učitel prohlásil, že je „šťastně rozvedený“, zpozorněl bych již tady. Součástí puzzle je i otázka, jak byly dívky rodiči poučeny o tom, co si k nim smí učitel, vedoucí kroužku, popřípadě jiný dospělý, dovolit. O tom by mělo být doma kvalitně poučeno každé dítě, samozřejmě adekvátně svému věku. Pečující osoby by zároveň měli mít nějaký přehled o tom, jací jsou lidé, s nimiž se jejich ratolest stýká. I když zvláště v období dospívání je toto těžké.