Hlavní obsah

Zvýší zavedení institutu národní občanské služby odolnost společnosti?

Foto: AI chatGPT Image

Institutem národní občanské služby se rozumí několikaměsíční zapojení mladých lidí po ukončení vzdělání do dobrovolnictví v oblasti, která je jim blízká: Armáda, IZS, zdravotnictví, sociální péče.

Článek

Absolvent SŠ: práce x výška

Student po ukončení úplného středoškolského vzdělání v ČR většinou hledá práci, nebo míří na vysokou školu. Někteří odjíždějí za poznáním a zkušenostmi do zahraničí, například jako au pair, málokdo vyhledává dobrovolnictví jako smysluplnou cestu k lepšímu poznání sebe sama a navázání kontaktů, které mohou být užitečné i v profesní oblasti.

Všichni bez rozdílu. Povinně.

Absolventi, muži i ženy, by podle vize Michaela Žantovského museli povinně věnovat několik měsíců, až rok, života dobrovolnictví tam, kde budou prospěšní občanské společnosti. Měli by možnost vybrat si oblast, která je jim blízká. Šlo by podle něj o armádu, IZS, zdravotnictví či sociální sféru. Já bych přidal jako možnost volby také školství.

Co dál?

I nejlepší škola je pouze akváriem běžného života. Její ukončení bývá většinou spojeno se stresem ze složení maturity i přemýšlení, co v životě budu dál dělat. Půjdu na výšku? Pracovat? Skloubím obojí, jelikož financí se nedostává?

Samá pozitiva?

„Povinné dobrovolnictví“ zní jako oxymóron, ale může poskytnout prostor k lepšímu poznání sebe sama i druhých, navázání cenných kontaktů i ujištění o tom, co ne/chci dělat. Složím-li maturitu a mám za to, že chci pracovat například ve zdravotnictví, pak tam strávím několik měsíců a někdy zjistím, že šlo o omyl, že bych se ve zdravotnictví třeba trápil. Nebo naopak: I po zkušenosti jsem přesvědčen, že zde budu spokojený, že do této sféry patřím. K tomu všemu ještě nějaký čas věnuji službě, pomoci ostatním, dobru. Negativa by se jistě našla, pozitiva však podle mého názoru převažují.

Vyrovnání sociálních rozdílů, lepší využití lidského kapitálu

V poslední době se poměrně často mluví o tom, že vzdělání a společenská úspěšnost dětí a mladých úzce souvisí s finančním zajištěním a úspěšností rodičů. Navzdory veřejně dostupnému školství. Dotáhne-li to nadaný student až k maturitě, vzdá své úsilí často před vysokou školou právě kvůli financím. ČR poskytuje minimum finanční podpory potřebným vysokoškolákům. Face to face nutnosti kombinovat denní studium s plným/částečným pracovním úvazkem mnozí svou snahu vzdávají. V nižších ročnících, zejména prvních, denního studia je totiž kombinace práce a studia často výkon hodný Superhrdiny, nikoliv „pouze“ snaživého smrtelníka. Také proto by povinnost absolvovat dobrovolnictví/stáž mohla pomoci zmenšit rozdíly a navázat kontakty těm, kteří jsou znevýhodněni. Ne každý má „matinku“ či „papínka“, popřípadě jiné příbuzné a známé, na místech, která umožní prokázání schopností, slušné výdělky a kontakty. Někteří mají konexe, bohužel však ne intelekt a schopnosti. Také podle toho náš stát vypadá, jak jsem přesvědčen.

Zvýší zavedení institutu „národní občanské služby“ odolnost společnosti?

Podle mého názoru rozhodně ano. A nejen to, přinese s sebou i další pozitiva. To není překvapením, jestliže se s častým zapojením absolventů do dobrovolnictví setkáváme v Německu, Francii i dalších zemích.

Zdroje: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/vize-ceska-volebni-programy-vyvolavaji-ocekavani-nasleduje-z/r~3315f55a93aa11f0801c0cc47ab5f122/?utm_source=centrumHP&utm_medium=leadbox&utm_campaign=zpravy.aktualne.cz&utm_content=leadbox

https://byznys.hn.cz/c1-63038010-studie-nuzky-mezi-bohatymi-a-chudymi-se-rozeviraji-uz-od-detstvi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz