Článek
GESICHT jako ENTER
Mám za to, že obecně lidé ve společnosti zaregistrovali problematiku inkluze. Jedni ji vítají, pro druhé jde o rudý hadr hozený býkovi. Navzdory rozdílným názorům by se tyto neměly promítat do běžného fungování pedagogů, do výchovy a vzdělávání. Pedagog by měl ctít každé dítě jako člověka v jeho lidství. Jako osobnost. Ne tak, že se před ním nekriticky sklání, ale že jej respektuje, uznává, v nejlepším případě i chápe. Barva pleti ani národnost a občanství by v tom nemělo hrát zásadní roli, stejně tak i hendikep. Přání otcem myšlenky?
Ať žije nevědomí! Freude, Freude…
To však naráží mimo jiné na to, co je něčí superego, ego a id podle Freuda. Učitel může upozaďovat a šikanovat jedince například kvůli barvě pleti či národnosti, ale nemusí si toho být vědom, jelikož je pro něj morálně/eticky nepřijatelné to dělat, zároveň si však jaksi nemůže pomoci. Na jeho chování někdy upozorní až kolegové, kteří si všimnou opakovaného vzorce chování. Problémů s určitým typem žáků. Ostatním pedagogickým pracovníkům totiž tak problematičtí nepřijdou.
Pedagog jako inkvizitor či selekce (do plynu? sociálního vyloučení?)
Lze se však setkat i s těmi, kteří žáky na základě barvy pleti, národnosti, popřípadě speciálních vzdělávacích potřeb, vyčleňují, ostrakizují, vědomě. Jde o variaci na selekci do plynu v 21. století?
Politické a marketingové hry
Tyto tendence podporují, podle mého názoru, vědomě i politické strany, typu Stačilo!, SPD i Motoristé. Zhnědlé fašoidní strany, které si hrají na jakéhosi udržovatele pořádku, konzervativce, kteří jsou zastánci tradičních hodnot, dokonce i křesťanství, respektive církví. Tedy krom Stačilo! Tito pohrobci komunistů s ČSSD v terminálním stádiu o hlasy lidí, kteří se považují za věřící, neusilují, alespoň jsem si toho tedy nevšiml.
ANO fakt NE
O hnutí ANO snad ani nemluvím, jelikož jediné pravdivé na ANO je to, že jde o hnutí, které vzniklo od slovesa hnout. Podle toho se i chová, (po)hne se vždy dle veřejného mínění. Jestliže se dnes kdekdo staví proti inkluzi, je proti ní, kdyby došlo k události, která zamíchá kartami, bude opět „s lidmi, na jejich straně, pro inkluzi“, přesně v souladu s převažujícím veřejným míněním. Zázrak! a „Světedivse!“
Třídní učitel jako věštec?
Někdy se stane, že třídní na základě svých zkušeností dokáže identifikovat potenciálně problematického žáka, na něhož se posléze více soustředí a zabrání tomu, aby se potíže hromadily, popřípadě přesáhly únosnou mez, podle typu školy. Dovede předejít ostrakizaci i šikaně. I to by měli vzít v potaz ti, kteří brblají proti jakémukoli přidání platu pedagogickým pracovníkům. Pedagogova práce totiž někdy léta nebývá vidět, až čas ukáže…
Pedagog x Vietnamec, Číňan, Ukrajinec, Afričan, LGBTQ+…
Pedagogický pracovník by měl být nestraníkem, jeho snaha by měla směřovat k rozvinutí potenciálu všeho žactva jako jednotlivců, stejně i známkování. Ať už si ohledně nastavení školství myslí cokoliv. To je ideál, ideální a bezproblémový však nejsme nikdo. Každý máme své slabé i silné stránky a nerozvinutý potenciál. Jestliže se však například třídní učitel opakovaně setkává s tím, že ne/šikovní cizinci i „menšinoví žáci“ mají horší známky než „normální“ neschopní Češi bez jazykové bariéry, kteří by objektivně zasloužili vyloučení, popřípadě kázeňské opatření vyššího stupně, pak něco není o. k. Smrdí to. Zavání.
Fašismus až nacismus v českém školství?
Mám za to, že v rámci českého školství se setkáváme, krom schizofrenie českého učitelstva mezi obsahem učiva (memorováním) a vedení ke kompetencím, také s ostrakizací žáků, kteří jsou cizinci i těmi, kteří jsou osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Snad budou tyto příkopy zasypány co nejdříve. Včera bylo pozdě.
P. S. Co klima ve třídě?
A to úplně pomíjím to, že ostrakizační až šikanózní přístupy k žákům cizincům a těm s hendikepem a speciálními vzdělávacími potřebami ovlivňují i třídní kolektiv jako celek. Jestliže žák pochytí, že pro pedagoga jsou žáci s jinou barvou pleti či odlišným mateřským jazykem méněcenní, velmi pravděpodobně tuto informaci převezme a nadále bude fungovat v souladu s ní. To by se stranám i občanům s totalitními tendencemi asi líbilo, mně však nikoliv.