Hlavní obsah
Cestování

Drama na jizerskohorských kolejích skončilo šťastně a legendární Zubačka po půl roce ožívá

Foto: Jindřich Berounský

Lokomotiva T 426.001 (715.001) Rakušanka s Hektorem T 435.0111 v dopravně Kořenov s novými nástupišti před odjezdem do Tanvaldu 30.10.2025

Obnovu nejstrmější české železnice Tanvald - Kořenov doprovázela oprava kolejí a výhybek bývalé železniční stanice Kořenov. Tu v posledních dnech zkomplikovaly sníh i vytrvalý déšť a výluka se stavebními pracemi byly úspěšně ukončeny 30. 10. 2025.

Článek

Zatímco 15. října skončila půlroční výluka kvůli opravě trati Tanvald - Kořenov spolu s obnovou dvoupásové Abtovy ozubnice, v areálu kořenovského nádraží se v posledních dnech odehrával neuvěřitelný boj s časem a počasím, které přineslo o víkendu 25. - 26. října sněhovou nadílku a následně vytrvalé deště.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Kořenov a budování nových nástupišť ve sněhové vánici 26.10.2025

Ještě o státní svátek v úterý 28. října rozpracovanost nástupišť, vodní lázeň a hory bláta neumožňovaly uvěřit, že ve čtvrtek 30. října bude hotovo a skončí i výluka v Kořenově. Dělníci českotřebovské firmy Pirell CZ s.r.o. spolu s kolegy z polského Budimexu S.A. se obdivuhodně s nepříznivými podmínkami vypořádali a dokázali na první pohled téměř nemožné.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Kořenov a budování nových nástupišť za vytrvalého deště 28. 10. 2025

Železniční stanice Kořenov, dnes dopravna na dispečersky dirigované trati si i po obnově dopravních kolejí a vzniku nových nástupišť uchovala svůj původní ráz. K budově nádraží přiléhá nástupiště o výšce 380 mm nad temenem kolejnice z velkoformátové dlažby, dále do kolejiště následují nástupiště o výškách 200 a 250 mm nad temenem kolejnice s pevnými hranami a drtí.

Bezprostředně po ukončení výluky 30. října v 16 hodin se na svoji první cestu po 2 letech po zákazu provozu ozubnicových lokomotiv ze dne 8. 11. 2023 připravila ozubnicová lokomotiva T 426.001 (715.001) Rakušanka a nejdříve vyzkoušela nájezd na ozubnici v Kořenově spolu s průchodností motorového vozu M 240.056 nad ozubnicí. Následně se Rakušanka T 426.001 vydala spolu s Hektorem T 435.0111 jako posun mezi dopravnami do Dolního Polubného vyzkoušet průchodnost nad ozubnicovými výhybkami a dále jako soupravový vlak Sv 98219 do Tanvaldu.

Foto: Jindřich Berounský

Lokomotiva T 426.001 (715.001) Rakušanka s Hektorem T 435.0111 při posunu mezi dopravnami Kořenov a Dolní Polubný 30. 10. 2025

Zatímco druhá Rakušanka T 426.003 byla využívána v rámci opravy a proběhly s ní i zkušební jízdy, pro „jedničku“ to byla po 2 letech opravdu premiéra.

Rok 2025 přinesl nejstrmější a jediné české ozubnicové železnici po 63 letech doslova znovuzrození. Poslední zásadní obnova výjimečné železnice se odehrála v letech 1958 - 1962. Tehdy přinesla i nové rakouské dieselhydraulické ozubnicové lokomotivy T 426, které jsou dnes hlavní pýchou kořenovské Zubačky. Do Kořenova však putovaly nejdříve lokomotivy 426.002 a T 426.004. Ty se nedochovaly a byly sešrotovány v roce 1990. 

Československé státní dráhy (ČSD) objednaly v Rakousku v roce 1959 4 ozubnicové lokomotivy T 426, a to pro sklonově náročné ozubnicové tratě Tisovec – Pohronská Polhora a Tanvald – Kořenov. U slovenské trati z Tisovce šlo o plánované využití v nákladní dopravě mezi železárnami v Podbrezové a vysokou pecí v Tisovci. Lokomotivy byly pro ČSD vyrobeny v roce 1961 rakouskou firmou SGP AG Florisdorf. Každá za 174 500 dolarů.

Foto: Jindřich Berounský

Lokomotiva T 426.001 (715.001) Rakušanka s Hektorem T 435.0111 v dopravně Dolní Polubný při zkoušce průchodnosti přes ozubnicové výhybky 30.10.2025

Lokomotivy T 426.001 a 003, které dnes mají zázemí v kořenovské výtopně, byly společně dodány 13. 10. 1961 do depa v Tisovci. Jenže záhy došlo v Bánově a následně mezi Bánovem a Tisovcem k opakovanému vykolejení lokomotivy T 426.001 z důvodu překročeného povoleného nápravového tlaku 14 t, zatímco Rakušanky mají 16,5 t. Nákladní doprava mezi Tisovcem a Podbrezovou se musela odehrávat adhezně oklikou přes Rimavskou Sobotu a Jesenské. V červenci 1963 začala generální oprava tisovecké ozubnicové trati včetně výměny ozubnice, jenže ještě předtím byla lokomotiva T 426.003 přesunuta na českou Zubačku Tanvald - Kořenov a 1.10.1964 ji následovala i lokomotiva T 426.001 s tím, že se po ukončení rekonstrukce tisovecké ozubnicové trati vrátí na Slovensko. Jenže 18. 5. 1965 skončila po „roztopení“ Východoslovenských železáren v Košicích vysoká pec v Tisovci, a to téměř před říjnovým dokončením opravy tisovecké ozubnicové železnice. Tím odpadla významná část nákladní dopravy a ozubnicové lokomotivy T 426.001 a 003 se už na Slovensko nevrátily. Jejich domovem se stal střídavě Kořenov nebo Tanvald a po obnově kořenovské výtopny v roce 2016 mají svoje trvalé místo právě tam.

Foto: Jindřich Berounský

Zkušební jízda na ozubnici u horního portálu Polubenského tunelu v Kořenově s motorovým vozem Singrovkou M240.056 a Rakušankou T 426.001 30. 10. 2025

Od historie zajímavých ozubnicových lokomotiv zpět do současnosti. Od 16. 10. 2025 začala jezdit po skončení výluky část vlaků z Liberce do Desné Riedlovy vily a od pátku 31. 10. 2025 byl obnoven pravidelný provoz osobních vlaků na lince L1 Liberec - Szklarska Poreba Górna.

V sobotu 1. 11. 2025 se po 2 leté přestávce představí nostalgické vlaky s oběma ozubnicovými lokomotivami, ještě ke všemu s tématem Halloweenu a nějakým tím vozem strašidelných překvapení. Z Tanvaldu do Kořenova vyjedou v 10.32 a ve 14.32 hodin. Do Kořenova přijede dokonce zvláštní spěšný vlak z Hradce Králové. Další podrobnosti a jízdní řády jsou na webu Zubačky www.zubacka.cz.

Další zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz