Hlavní obsah
Automobily a doprava

Perla našich železnic Zubačka po rozsáhlé opravě postupně ožívá a je na co se těšit

Foto: Jindřich Berounský

Ozubnicová lokomotiva 715.003 u nájezdu na dvoupásovou Abtovu ozubnici v železniční stanici Tanvald při sunutí zvláštního vlaku 98298  do Dolního Polubného 16.10.2025

Oprava nejstrmější české železnice s obnovenou dvoupásovou Abtovou ozubnicí se blíží do finále. Je obdivuhodným stavebně-technickým dílem, skvělou vizitkou jeho realizátorů a Správy železnic zdařilým skloubením technického pokroku s historií.

Článek

15. 10. 2025 v 16 hodin ukončil hlavní stavbyvedoucí opravy Zubačky Martin Hůlka ze závodu kolejových staveb litoměřické firmy Chládek & Tintěra, a.s. výluku mezi Tanvaldem a Dolním Polubným, ve stejný čas skončila i výluka v úseku trati Jablonecké Paseky - Smržovka kvůli stavebním pracím na Dolnolučanskému tunelu, a tak 16. října vyjely přesně po půl roce náhradní autobusové dopravy pravidelné osobní vlaky z Liberce a Jablonce nad Nisou do Tanvaldu a některé až do zastávky Desná Riedlova vila.

Foto: Jindřich Berounský

Motorový vůz 840.013 co by vlak Sv 2696 Českých drah při příjezdu na zastávku Desná Riedelova vila před nájezdem na 2. část ozubnicového úseku trati do Kořenova 16.10.2025

Mezi Tanvaldem, Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou ještě probíhá náhradní autobusová doprava kvůli opravě kolejí a výhybek v dopravně Kořenov. Na celou Zubačku a zároveň mezistátní linku L1 Českých drah Liberec - Szklarska Poreba Górna se pravidelná doprava vrátí 31. října a následně 1. listopadu 2025 bude veřejnosti poprvé představen ozubnicový provoz s vlaky, vedenými ozubnicovými lokomotivami.

Foto: Jindřich Berounský

Motorový vůz 840.013 ve výchozí zastávce Desná Riedlova vila co by osobní vlak 2625 Českých drah do Liberce 16. 10. 2025

Hned první den po výluce 16. října nezahálela ani ozubnicová lokomotiva 715.003 Železniční společnosti Tanvald, která si nově opravenou trať a novou ozubnici vyzkoušela na zvláštních vlacích 98928 Tanvald - Dolní Polubný, 834172 z Dolního Polubného na trať mezi kořenovskou zastávku, dopravnu Kořenov a zpět, následně vlaku 98137 Dolní Polubný - Tanvald.

Foto: Jindřich Berounský

Zvláštní vlak 98298 s lokomotivou 715.003 Železniční společnosti Tanvald v dopravně Dolní Polubný 16.10.2025

Ukončení výluky předcházely zkušební jízdy ozubnicové lokomotivy 715.003 za účelem zjištění interakce ozubnicové lokomotivy s novým železničním svrškem s novou Abtovou ozubnicí. Stěžejní a úspěšné testování proběhlo 2. 10. 2025. Nejzajímavější a pro mnohé nejnapínavější bylo prověřování ozubnicových výhybek, jejichž funkčnost a zabezpečení se oproti původním významně zlepšily. Ozubnicové lamely se při přestavování výhybky posouvají příčně po pražcích a umožňují nepřetržitý záběr ozubnicového pohonu lokomotivy. Ochranné kolejnice o profilu přídržnice při případném rozřezu výhybky mají potenciál přidržet drážní vozidlo a minimalizovat škody na pohyblivých ozubnicových lamelách. Ty byly původně do roku 1991 při předčasném přestavení výhybky důvodem častých vykolejení při posunu a spouštěčem zájmu doslovné likvidace ozubnicových výhybek jako zdroje mimořádných událostí.

Foto: Petr Klaban se svolením autora

Zkušební jízda ozubnicové lokomotivy 715.003 Železniční společnosti Tanvald a testování výhybek v dopravně Dolní Polubný 2. 10. 2025

7. 10. 2025 došlo následně i k úspěšnému testování průchodnosti motorových vozů řady 840 mezi Tanvaldem a Dolním Polubným včetně ozubnicových výhybek. Zatímco poslední rekonstrukce trati v letech 1958 - 1962 řešila ryze ozubnicový provoz, kde byly parní ozubnicové lokomotivy řady 404.0 postupně vystřídány tehdy novými rakouskými ozubnicovými lokomotivami T 426.0, vyrobenými v roce 1961, od roku 1988 přečíslovanými na řadu 715, současnost představuje unikátní propojení pravidelného adhezního provozu s nostalgickým ozubnicovým. To si oproti dřívějšímu stavu vyžaduje kompromis v podobě nastavení výšky ozubnicového stroje ozubnicové lokomotivy tak, aby se vrchol zubu na vnějším obvodu ozubeného kola mírně přiblížil temenu kolejnice, resp. ozubnici. Z důvodu nutné regulace výšky ozubnicového stroje musí zůstat součástí infrastruktury ozubnicové železnice v Tanvaldu prohlídkový kanál, pro zabezpečení údržby a obnovy trati i točna pro speciální vozidla.

Foto: Jindřich Berounský

Zvláštní vlak 834172 s ozubnicovou lokomotivou 715.003 najíždí na nejstrmější úsek železnic České republiky o sklonu 58 promile nad Dolním Polubným

Co všechno unikátní Jizerskohorské železnici, jejím uživatelům a obdivovatelům přinesla proběhnuvší oprava, je na delší pojednání a nedá se krátce vystihnout. Obrovským bonusem na první pohled a doslova senzací je obnova dopravny Dolní Polubný se 3 ozubnicovými výhybkami jako technickým skvostem, který doplňuje už tak pohádkový dojem z celého nádraží, které se nachází mezi tunelem a nejstrmějším úsekem železnice. Perla českých železnic se dočkala po 63 letech kompletní rekonstrukce železničního svršku včetně odvodnění, opravy třinácti mostních objektů, sanace skalních svahů a opravy všech čtyř tunelů v souhrnné délce téměř 1,5 km.

Foto: Jindřich Berounský

Ozubnicová lokomotiva 715.003 v Kořenově a čele vlaku 834172 před nájezdem na ozubnici nad horním portálem 940 m dlouhého Polubenského tunelu 16.10.2025

Zubačka a celá česko-polská železnice Tanvald - Szklarska Poreba Górna z roku 1902 dostala proběhnuvší opravou pěkný dárek ke 123. výročí svojí existence. V roce 1992, před 33 lety přijel do stanice Szklarska Poręba Górna po 47 letech od druhé světové války první vlak z Kořenova a letos uplynulo 15 let od obnovení pravidelného provozu mezi Kořenovem, resp. Harrachovem a Szklarskou Porebou. V prosinci to bude 10 let přímých mezistátních vlaků linky L1 ČD Liberec - Szklarska Poręba Górna, které nejenže svezou po nejstrmější české železnici, ale překonávají také nejvýše položené místo železnic v Polsku v Novosvětském průsmyku v nadmořské výšce 886 m u nové zastávky Polana Jakuszycka, která vznikla před 3 lety s obrovským multifunkčním sportovním areálem.

Foto: Jindřich Berounský

Zvláštní vlak 98137 v čele s lokomotivou 715.003 v dopravě Desná s novým ostrovním nástupištěm 16.10.2025

Kdo se 31. října sveze po Zubačce přímým vlakem až do polské stanice Szklarska Poręba Górna, toto nádraží, zrekonstruované v roce 2021, nedávno získalo ocenění TopRail Mezinárodní železniční unie jako turisticky nejvlídnější a nejpřátelštější regionální nádraží na světě. Ve výpravní budově se nachází kulturní centrum s kinem a výstavištěm, přednádraží se pyšní také vyhlídkovou plošinou s výhledem na Krkonoše.

Zubačka a celá česko-polská horská železnice ukazují, že i cesta vlakem může být jedním z nejkrásnějších cílů a zážitků. Stačí nasednout.

Další zdroje a informace:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz