Článek
Nejdřív si ale krátce připomeňme, co to ten systém ABS vlastně je. Systém ABS (anti-lock brake system) je důležitým prvkem aktivní bezpečnosti vozidla. Jeho hlavním úkolem je zabránit zablokování kol při brzdění, a udržovat stálou adhezi mezi kolem a vozovkou. Tím se zvyšuje ovladatelnost vozidla zejména na kluzkých nebo nerovných površích. Systém ABS je od roku 2004 povinným bezpečnostním prvkem pro všechna vozidla vyrobená v EU.
Že je vozidlo vybaveno fungujícím systémem ABS nejlépe poznáme tak, že na mokré vozovce prudce sešlápneme brzdový pedál a vzápětí ucítíme jak nás „kope do chodidla“. (Tento test dělejte vždy až poté, co se ujistíte, že před vámi ani za vámi nejede žádné vozidlo). Jak jsem zmínil v úvodu, přestože systém ABS byl navržen tak, aby zvyšoval bezpečnost při brzdění, existují situace, které mohou zvláště ještě nepříliš zkušené řidiče dost nepříjemně překvapit. Ale pojďme už ke konkrétním situacím, které jsem zažil na našich silnicích v průběhu deseti posledních let.
Situace první: písek v zatáčce. Bylo to při návratu z letní dovolené na Vysočině. Vraceli jsme se do Brna a někde u Sněžného, ještě v kopcovitém terénu, jsem nepříliš rychle, asi 50 km/hod. najížděl po delším sjezdu do prudké pravotočivé zatáčky. Až těsně před ní jsem si uvědomil, že i ta padesátka je příliš moc, a tak jsem „dupnul“ na brzdy. To, co následovalo, mne šokovalo. Automobil se řítil nekontrolovatelně do protisměru ke kraji silnice, po kterém následoval prudký sráz do údolí. Na vině byl písek, který se zřejmě někomu vysypal na silnici. Ještě teď mám při té vzpomínce mrazení v zádech. Prostě situace, kterou byste v létě nečekali! Od té doby mám před zatáčkami, které ukončují dlouhé prudké sjezdy takový respekt, že v takových úsecích občas svou pomalou jízdou brzdím silniční provoz.
Situace druhá: nerovný zvlněný asfalt před kruhovým objezdem. Tentokrát mne systém ABS vyvedl z míry před kruhovým objezdem v Brně Slatině (ale podobná situace může nastat kdekoliv). Silnice je tam zvlášť frekventovaná, jezdívá tudy mnoho náklaďáků jejichž kola při brzdění před kruháčem rolují asfalt do série několika drobnějších vln za sebou. Opět jsem nejel nijak rychle, na tachometru mohla být 30 metrů před kruháčem čtyřicítka. Zleva jela auta, a tak jsem přibrzdil, bohužel přesně v tom okamžiku, kdy mé auto najelo na zvlněný povrch silnice. Pedál brzdy začal kopat, ale že by se autu chtělo nějak výrazně brzdit, to ani náhodou. Nechtějte slyšet ta slova, kterými jsem tehdy počastoval tento skvělý systém!
Situace třetí: malý sněhový poprašek. Přihodila se mi na křižovatce u kostela v Brně - Tuřanech na „stopce“. Tentokrát má rychlost byla ještě menší než v předešlých dvou případech. Ke hlavní jsem po vedlejší silnici přijížděl snad dvacítkou. Řidič auta přede mnou z nějakého důvodu dupnul na brzdu a já po sešlápnutí pedálu se ocitl předkem auta na jeho úrovni – ještě že v protisměru nejelo žádné auto.
Já vím, teď si asi o mně myslíte, jaký jsem řidič, ale nesuďte, stát se to může komukoliv, věřte mi. Zvlášť tomu, kdo nemá ABSko osahané a předtím jezdíval v autech bez tohoto systému. Prostě auto s ABS se při brzdění na ledu nebo sněhu chová jinak, než řidič třeba očekává: místo okamžitého zastavení může začít vozidlo nekontrolovaně klouzat. Pro některé řidiče může být také znepokojující, že je brzdový pedál začne kopat do nohy, v prvním šoku si leckdo může dokonce myslet, že došlo k selhání brzd.
Teď to nejdůležitější: pro mnohé řidiče může být obrovským překvapením to, že s ABS je na některých površích (právě na výše zmiňovaném písku, sněhu nebo náledí) brzdná dráha dokonce výrazně delší!

Umíte správně používat brzdový pedál auta vybaveného systémem ABS?
Je s podivem, kolik řidičů ještě dnes neumí systém ABS správně používat. Nejčastější chybou je (a dříve se to tak skutečně učilo), že se při brždění „má stát na pedálu“, dokud nedojde k zastavení vozidla. Jenže je to úplně jinak! Jak se tedy chovat, když se pedál brzdění začne po sešlápnutí silně chvět? Správný postup je tento: jakmile ucítíte vibrace, jemně uvolněte tlak na brzdový pedál. Přílišné sešlápnutí by mohlo způsobit problémy.
Nezapomeňte také, že i ABS se může porouchat a v nevhodné chvíli selhat. Nejčastější příčinou selhání jsou vadné senzory rychlosti otáčení kol, nedostatek brzdové kapaliny a opotřebené brzdové destičky, nebo poruchy na brzdových třmenech či brzdových kotoučích. K selhání může dojít také vinou elektronických poruch.
ABS je tedy dobrý sluha, ale zlý pán, zvlášť když nevíme, jak ho správně používat. A jaké nebezpečné situace jste v souvislosti se systémem ABS zažili vy?
Podělte se o své zkušenosti a napište do diskuze.
Anketa
Zdroje: