Článek
Jen tak na okraj - současně v tento den byla zahájena výstavba Česko-slovenské dálnice: v 7:00 provedl štábní kapitán Karel Chmel první zásek sekerou na budoucím průseku lesa v Chřibech. Ale zpět k pražskému metru. Výstavbu metra přerušila 2. světová válka a po té ho pozdržel nepříliš dobrý hospodářský stav naší země. Na financování metra prostě nebyly peníze.
Proto si Pražané museli počkat dalších 37 let, než došlo k otevření prvního úseku pražského metra. Stalo se tak přesně 9. května 1974 (úsek Florenc (původně Sokolovská) – Kačerov). Pod centrem města jsou jednosměrné tunely podzemní dráhy většinou ražené a stanice trojlodní, založené hluboko pod zemí (cca 30–40 m). Pražské metro je dodnes jedinou sítí podzemní dráhy u nás a denně přepraví přes 1,6 milionů cestujících.
Je poměrně málo známé, že úplně prvním návrhem na výstavbu podzemní dráhy v Praze byla iniciativa pražského obchodníka Ladislava Rotta z roku 1898. Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města a zároveň s nimi zahájit stavby tunelů na první případné lince podzemní dráhy ve směru Karlín - Praha - Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana - Vinohrady. U pražské radnice však se svými návrhy neuspěl.
Více o historii metra viz video z YouTube.com
Zdroje: