Hlavní obsah
Názory a úvahy

Téma nevýherních stíracích losů podruhé

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jindřich Bíža, vlastní foto

Zachrání Českou poštu prodej výherních stíracích losů? Neobtěžuje spíš klienty pošty?

Je to zhruba měsíc, kdy jsem tu psal o výherních, respektive nevýherních stíracích losech. O tom, že v okamžiku koupě takového losu taháme zajíce z pytle, který v něm už ale nemusí být.

Článek

Předešlý článek si můžete přečíst zde. Dnes na téma stíracích výherních losů podruhé, ale trochu jinak.

Tento týden se mi svěřila známá, která pracuje za přepážkou na poště, že jí vedoucí pobočky teď, krátce před Vánocemi, výrazně strouhla poslední výplatu. Zeptal jsem se proč. Prý nesplnila prémiový ukazatel - prodej výherních stíracích losů. Podivil jsem se, protože vím, že si chudinka kupuje každý měsíc ze své mizerné výplaty až deset losů, jen proto, že holt v sobě nemá ty správné přesvědčovací schopnosti protřelého obchodníka. A také proto, že nechce klienta na druhé straně okénka obtěžovat, protože, jak tvrdí, přišel přece kvůli něčemu jinému než kvůli koupi losu.

Aby bylo jasno. Nemám nic proti prodeji losů na poštách. Koneckonců, spousta lidí si podává na poště i různé sázenky. Co mi ale vadí, je nátlak na klienta, aby si je zakoupil. A to jen proto, že se pracovník pošty bojí o své prémie.

Česká pošta v posledních letech trvale hospodaří se ztrátou. Jen v roce 2022 vykázala ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun. Loni to bylo sice už jen 756 milionu korun, ale pořád jde o červená čísla. Za prodej losů bere od loterijních společností provizi v řádu nižších desítek milionů. To není zrovna částka na záchranu české pošty.

Proto bych měl pro management České pošty pár zajímavých námětů, jak se konečně dostat z červených čísel. Co kdyby Česká pošta, kromě poštovních služeb, prodeje losů, sjednávání stavebního spoření s ČSOB Stavební spořitelnou a důchodového pojištění, ověřování podpisů, prodeje předplacených karet mobilních operátorů a dobíjecích kupónů, dálničních známek, tužkových baterií, výpisů z Rejstříku trestů, nebo z Katastru nemovitostí (a dalších výpisů z informačních systémů veřejné správy), ohlašování živnosti do živnostenského rejstříku, ještě zajišťovala - a teď pozor! - prodej alkoholu? Možná by se mohl klientům nalévat do skleniček přímo na přepážce.

Mám i jiné nápady: co takhle teď, před nástupem zimy, píchat klientům injekce proti chřipce a nebo covid-19? Nebo zajišťovat odběry krve pro nemocnice? Špatný by nebyl ani prodej propan-butanových plynových bomb. A nebo předvánoční prodej kaprů. Ale konec legrace.

Teď už jenom čekám, až můj další známý, který pracuje ve Škodovce jako prodejce aut, přijde lamentovat, že mu snížili prémie jen proto, že se mu nepodařilo splnit prémiový ukazatel v prodeji vodňanských kuřat, která měl nabízet ke každému prodanému autu.

Mělo by to zhruba stejnou logiku.

Anketa

Také vám vadí obtěžující nabídka koupě výherních losů na vaší poště?
ano, vadí
83,3 %
ne, je mi to jedno
16,7 %
Celkem hlasovalo 12 čtenářů.


Dovětek: tento článek není proti pracovníkům poboček České pošty. Za jejich plat bych práci, která od nich vyžaduje milion znalostí, dělat vážně nechtěl. Měl by vést k zamyšlení, co vše ještě by měl pracovník pošty znát a dělat? V našich krajinách se říká, že „ryba smrdí od hlavy“. Management, který si vyplácí velmi slušné peníze, by měl úměrně tomu odvádět i kvalitní práci. A pokud je pošta dlouhodobě ztrátová, pak by si management odměny vůbec neměl nechat vyplácet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz