Článek
Kdo dnes chodí do obchodu a nemá aplikaci, jako by nebyl. Nákup bez ní se umí poměrně dost prodražit. Takže s nadšením hledáme zboží se slevou na aplikaci, sbíráme elektronické bodíky a vybíráme si „skvělé odměny.“ A za všechny ty krásné bonusy nabízíme obchodním řetězcům svá data. Na to už upozorňují odborníci i samotní zákazníci. Aplikace se rozšířily natolik, že dnes pokrývají nezanedbatelnou část populace a odesílají data o jejím chování Bůhví kam. Samozřejmě by nás mělo těšit, že obchodník si sám zjišťuje, co máme rádi, co si rádi nakupujeme a o co zájem naopak nemáme. Může pak lépe přizpůsobit svou nabídku a usnadnit nám nákup, nebo nabízet zboží, o které jednoduše máme větší zájem. Jenže skutečně o nás řetězce sbírají jen tyto informace?
Pojďme se ale nyní podívat, co k tématu zákaznicích aplikací řekla mluvčí společnosti Lidl: „Velká část zákazníků ušetřila minimálně 1000 korun za rok a desítky tisíc zákazníků ušetřily jen se slevami Lidl Plus i více než 5000 korun za rok.“ A nyní se pojďme podívat na to, jestli má pravdu či nikoliv.
Jsou slevy skutečně slevou?
Na jednu stranu jistě pravdu má. Kdo aplikaci nepoužívá, toho roční nákupy skutečně vyjdou o mnoho dráž. Při načtení kódu z aplikace máme dojem, že tím velmi šetříme a dělá nám to jednoduše radost. Obchodník je na nás tak hodný, že díky věrnostní kartičce (potažmo aplikaci), nám zboží prodá za nižší cenu, než kdybychom si jej kupovali bez ní. A to se přece musí vyplatit. Jednoduše nás odměňuje tím, že nám dá lepší cenu, když jeho služby využíváme pravidelně a něco mu na sebe nevědomky prozradíme. Dávalo by to smysl, protože tím de facto vyřadí konkurenci z našeho nákupního seznamu. Budeme sbírat bodíky u něj, abychom dosáhli na ty nejlepší slevy. A budeme na tom profitovat oba dva, tedy jak zákazníci, tak obchodník.
Ano, skutečně se to vyplatí. Používání aplikace nám opravdu může ušetřit klidně i stokorunu za nákup, tisíce za rok. Ovšem nedá se na celou věc podívat taky z jiného úhlu pohledu? A to takového, že zatímco s aplikací platíme cenu normální, bez aplikace si musíme naopak připlatit? Obchodní řetězce tu nejsou od toho, aby se věnovaly bohulibé činnosti a dávaly nám něco zadarmo, nebo se slevou. Jsou tu proto, aby vydělávaly. A čím víc, tím lépe. Jejich hlavní motivací je zisk. A i proto se nás snaží nalákat na slevové akce a různé výhody z aplikací. Protože čím více peněz u nich necháme, tím lepší budou mít zisk, i když marže může být menší.
Když se na to podíváme právě z druhého úhlu, pak my nejsme ti, kdo těží benefity z používání aplikace. My nakupujeme za ceny běžné. Naopak ti, kteří aplikaci nepoužívají, jsou trestáni vyšší cenou. Jakousi formou pokuty za to, že svá data nesdílí s řetězcem. A skutečně jsme národ, který se nechá dobrovolně a ještě s nadšením trestat za to, že nemá svůj mobilní telefon zaplevelený dvaceti slevovými aplikacemi? Zdá se, že to tak vypadá, že jsme se obchodníky nechali nachytat.
Známe skutečnou hodnotu výrobků?
Bohužel díky našemu slevovému šílenství jsme si ceny zboží pokřivili natolik, že už prakticky neznáme jeho skutečnou hodnotu. Jsou výrobky, které se bez slevy prakticky neprodávají. Platí to zejména u těch více trvanlivých, které můžeme nakoupit v akci a mít doma schované delší dobu, než se zase nějaká akce objeví. Například u slavné černé Americké limonády se za běžnou cenu neprodává snad téměř nikdy, všichni čekají na slevy, které jsou každý týden různě mezi řetězci. Nebo drogerie, šampony a sprchové gely. Také jedna z komodit, kde lidé často čekají na slevu a pak si nakoupí větší zásobu. Mezi další se pak řadí například sýry, káva a mnohé jiné trvanlivé potraviny.
Dalším tématem je pak skutečná výše slev. Zákazník si téměř nemůže být jist tím, že akční nabídka je skutečně výhodná. Demonstrativně nám to ukázaly loňské vánoční kolekce, které se zavedly s absurdní přirážkou, aby pak před vánoci mohly být prodávány za běžnou cenu s přídavkem -80%. Státní správa se situaci snaží řešit, ovšem pokuty jsou buďto směšně nízké, nebo je složité obchodníka nachytat. Takže podvodné slevy jsou tu s námi pořád.
Snahy o regulaci slev již nějaké proběhly. Ale vesměs se minuly účinkem. Nejúčinnější by bylo slevy jednoduše plošně zakázat. Prošli bychom si divokým kolotočem hledání skutečných hodnot zboží, ale pak by se ceny ustálily a my bychom nemuseli studovat reklamní letáky a v obchodě hledat žluté cedulky označující zboží v akci.