Hlavní obsah
Hry

Moderním hrám schází jediné: scenáristé

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: www.goodfon.com

Titulní obrázek ze hry Manor Lords

V dnešní době vychází poměrně dost kvalitních her. My se zaměříme na strategie. A indie (nezávislí) vývojáři umí přinést opravdu krásné kousky. Kterým však naprosto zoufale schází scénář.

Článek

Trh s počítačovými hrami plní velcí dodavatelé, obří firmy, které pod svými křídly mají větší či menší vývojářské týmy, kterým více, nebo méně kecají do práce. A to, co nakonec vydají, jsou rozsáhlé velké tituly, jejichž vývoj spolykal miliony dolarů. A které jsou (bohužel) často příliš řízeny mainstreamem, tedy náladou společnosti, jaké hry by lidi rádi hráli. Tyto nálady pak manažeři, kteří na svém notebooku kdy měli z her nanejvýš miny, předávají jako pokyny pro vývojáře. A tím se jim už podařilo „zabít“ pár velmi slibně vyhlížejících kousků. Za všechny jmenujme SimCity, které manažeři potopili ke dnu především kvůli tomu, že vývojářům zakázali vytvářet velké mapy. Štafetu nejlepší budovatelské městské hry převzala Cities Skylines. A značka Sim City zanikla, což je samozřejmě obrovská škoda. Vývojáři, kteří za Cities Skylines stojí, tedy finské studio Colossal Order, dokázali vyslechnout hráče, co by rádi, a to jim naservírovali. Ovšem i Cities Skylines tak torchu trpí neduhem, který si popíšeme za chvíli.

Nechme tedy potopené manažerské projekty stranou a podívejme se na to, co jsem nakousl hned na začátku, tedy to, že zoufale schází gamedesign. Jedním z největších hitů dnešních dní je mezi budovatelskými strategiemi bezesporu středověká hra Manor Lords, kterou má na svědomí jeden člověk. Ano, skutečně za polským studiem Slavic Magic stojí Greg Styczen, nikdo další. Jediný člověk dokázal přivést k životu simulaci středověkého města, která místy vypadá jako fotografie, má perfektně vyladěné mechaniky, pěkný soundtrack, je historicky přesná, zaujme i bojovou stránkou. A výborně se hraje. Ale jen pár hodin. Protože spadá přesně do té kategorie her s velkou repetitivní složkou (tedy velkou mírou opakování). Zvolíte si město v „sandbox módu“ (tj. volné možnosti), splníte hlavní cíl, a to je vše. Ještě jednou na těžší obtížnost a hru můžete odinstalovat, protože už nemá co nabídnout. Přitom to je obrovská škoda, protože hra má potenciál bavit skutečně dlouho. Jenže k tomu je potřeba navrhnout a vytvořit jednotlivé mise, úkoly. A to už nejspíš studio Slavic Magic neumí, protože na to nemá člověka. Není nic jednoduchého vymyslet nějaký (byť přihlouplý) příběh, který by po jednotlivých misích provázel hráče postupně celou hrou. A tak prostě ve hře není. Zatím. Naštěstí Manor Lords jsou zatím stále ve fázi vývoje a uvidíme, čeho se dočkáme v budoucnu.

Pokud podobným stylem zabrousíme do českých luhů a hájů, pak narazíme na Jana Zeleného. Tvůrce velmi zdařilé adaptace původního Transport Tycoonu s názvem Mashinky. Simulace přepravy lidí a zboží, nic víc a nic míň, ale ono to úplně stačí. Krásně se to hraje, krásně se na to kouká, někdy se vám zavaří mozek při přestavbě železniční sítě. Ale bohužel i zde platí, že za pár hodin dojdete na konec a už nemáte co objevovat. Hru tedy odinstalujete. A možná za rok zase nainstalujete, protože i na Mashinkách se stále pracuje a přidává se nový obsah. I zde bych uvítal nějaké postupné odkrývání obsahu. A jak se zdá, ani Jan Zelený není designér herních úrovní. Ovšem musím dodat, že postupné odkrývání obsahu neměl ani legendární Transport Tycoon.

Z velkých projektů tímto neduhem trpí opravdu povedená budovatelská strategie Anno 1800, která sice nějaký příběh má, ale zvláštní formou „sandboxu“ v jedné dlouhé misi. Což dost naštvalo i zklamalo fanoušky série. A navíc příběh je spíše naivní a otravný, než nějak zábavný. Přitom série Anno uměla nabídnout i pěkné příběhové kampaně. A je velká škoda, že od tohoto schématu vývojáři ustoupili. Třeba se poučili a nový díl, který zabrousí do doby Říma, už bude mít zase příběhovou kampaň, jak se patří. Ovšem musím ještě dodat, že i do Anno 1800 nakonec vývojáři přidali alespoň 4 velmi zábavné scénáře.

Ono je asi těžké vymyslet nějaký příběh pro kampaň do budovatelské strategie. Ale jde to. Budovatelská série Caesar / Pharaoh nabídla přímo ukázkovou procházku historií v několika misích, kde každá odkrývala nový a nový obsah. A motivovala hráče hrát každou misi od znovu, aby objevil všechno, co pro něj vývojáři nachystali.

Příklady, kdy i strategie má dobrý scénář, se najdou také. Jmenujme Age of Empires IV, kde jsou kampaňové mise skutečnou lahůdkou a výborně baví. Microsoft odvedl dobrou práci, když nechal vývojáře pracovat. Z menších týmů bych vyzdvihl například příběhovou kampaň vikingské strategie Northgard.

Chceme-li mluvit o skutečně dobrých herních příbězích, budeme se muset od strategií přesunout do světa RPG. Konkrétně do světa Zaklínače a do světa českého středověku. Tím prvním naprosto exceloval třetí díl herní série o Geraltovi z Rivie, který hráči uměl dostat do žil velmi ponurou atmosféru zaklínačského světa. Tím druhým je český počin Kingdom Come: deliverance, hra, jejíž příběh stojí na mém pomyslném piedestalu nejvýše a který je strhující od začátku do konce. Vysoko se ve vyprávění příběhu drží i legenda Diablo nebo nejnovější díl Baldurs Gate. Ale to se zase bavíme o velkých hrách, za kterými stojí velká studia.

Tedy zdá se, že RPG scénáristé nechybí. Ono by asi RPG bez scénáře ani fungovat nemohlo. Ale je velká škoda, že se někdo nenajde i pro tvorbu scénářů do jinak nádherně vypadajících a fungujících strategií. Myslím, že nejen já, ale i ostatní hráči by to ocenili.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz