Článek
Kdo nikdy neslyšel větu: „To jsou zase ty americký krávoviny,“ ať zvedne ruku. Ještě dnes, třicet let po Sametové revoluci mají někteří diváci v hlavě, že jediný správný film musí pocházet ze SSSR a cokoliv vzešlé z Ameriky je kryptofašistickej buržoazní škvár. Jenže ruku na srdce, Sověti uměli obstojné válečné filmy. Výpravou, nikoliv scénářem. Nic víc. (Naše kinematografie byla naštěstí o parník lepší a vznikly nezapomenutelné kousky.) A v USA se tou dobou točily filmy pro lidi.
Dnes je situace jiná, ale rozložení sil zůstává. Rusko už neprodukuje válečné spektákly v takovém množství (a ty, co vycházejí, jsou obvykle stále dobré) a pustilo se i do vod jiných, kde se občas zadaří. Za poslední dekádu mají i Rusové na kontě pár ne úplně špatných filmů. A třeba dětský animovaný seriál Máša a medvěd pobaví zaručeně. Jenže v Hollywoodu nezaspali a stále na filmařském poli stále vedou.
Samozřejmě platí, že i Hollywood umí vyprodukovat film, po jehož zhlédnutí máte pocit dvou promarněných hodin (v tom lepším případě). Vždycky se najde nějaký balast, ne-li přímo odpad. V množství filmů, které ročně Hollywood produkuje, se ani není čemu divit. A to, že narazíte na film, který nebyl váš šálek kávy, se prostě stát může i přesto, že filmy pečlivě vybíráte. Obzvláště to platí u novinek, které ještě nejsou divácky prověřené. Pro většinu lidí však Hollywood produkuje filmy, mezi nimiž si mohou vybírat. Máte rádi komedie a nemáte rádi horory? Pak tu každoročně vznikají filmy pro vás, zatímco těm druhým se můžete vyhnout. Pryč jsou doby, kdy se chodilo do kina na cokoliv, protože nic jiného zkrátka nebylo. A i v té televizi si můžete vybírat na bezpočtu různých kanálů, případně zabloudit na nějakou streamovací službu a dívat se na co chcete, kdy chcete a ještě k tomu bez otravné reklamy.
Dnešní televizní obrazovky plní v drtivé většině americké filmy. Ty bývají doplněné především evropskou produkcí, která není špatná, ale je jí poměrně málo a většinou bývá více artová a náročnější, než snadno konzumovatelné hollywoodské bijáky. Chce u filmu více přemýšlet a často se nám kromě hlavního příběhu snaží sdělit i nějaké jiné poselství. Zatímco v USA se točí daleko více filmů, které prostě vypráví příběh. Nic víc a nic míň. A pochopitelně artové věci vznikají i v tom Hollywoodu, jen jich není tolik co těch jednodušších.
Otázkou tedy zůstává, jaké filmy by rádi ti, kteří na ty hollywoodské nadávají? Vzpomínají nostalgicky na staré ruské válečné filmy? Nebo by rádi, aby v televizi vysílali dokola klasickou českou produkci, která se sice nikdy neomrzí, ale čeho je moc, toho je příliš? Anebo je jejich krevní skupinou asijský Bolywood či čínská produkce?
Já osobně, ač mám moc rád některé evropské filmy (Drž hubu), dokážu ocenit i zmíněnou moderní ruskou produkci (Přitažlivost, Avantpost), nejvíce sleduji filmy, které vznikají v Americe. Naštěstí mně nikdo nenutí sledovat filmy, které mne nezajímají, z Marvelovek a DC jsem neviděl skoro nic, takže vyzobávám jen to, co mě bude bavit. A jsem někdy samozřejmě lehce zklamán, že film nebyl podle mého gusta a jistě by se dal natočit lépe. Většinou ale dostanu to, na co jdu do kina, případně to, co si pustím v televizi. A ačkoliv do kina nechodím každý měsíc, několikrát za rok v něm sedím, a musím přiznat, že za posledních snad pět let jsem neodcházel nijak rozladěn, ba naopak.
Takže nadávat na film jen proto, že pochází z Ameriky, je naprostý nesmysl. Naopak vzhledem k financování filmových rozpočtů jsou hollywoodské filmy daleko více vyladěné než konkurence. Pravda, že ne vždy obří rozpočet padne na úrodnou půdu, ale na kvalitě to znát je. Většinou. Ale pokud od filmu něco očekávám a ten film mi to přinese, pak je úplně jedno, zdali ho natočili Američani, Francouzi, Norové, Číňani, Rusové, Korejci či Indové.
Stejně jako klasická ruská literatura není zatracována jen proto, že je ruská, americké filmy by neměly být zatracovány proto, že jsou americké. (Platí přitom, že literatura má více inteligentních konzumentů než film.) Ani zhnusenost z opulentního života herecké smetánky není dobrou záminkou, protože ne všichni američtí herci žijí okázale a pořádají drogové dýchánky. Naopak to umí dobře i hvězdy z jiných částí světa. Obávám se, že nelibost k americké filmové produkci pochází spíše z politického přesvědčení, než z uživatelského hodnocení. Množiny lidí, kteří nemají rádi hollywoodské filmy, a kteří nemají rádi hamburgery, se často prolínají…