Článek
Vítejte v nové éře, kde asfalt není samozřejmostí, ale luxusním zbožím. Magazín zdopravy.cz nedávno vyzpovídal nového ministra dopravy Ivana Bednárika a výsledek je jasný: státní pokladna připomíná vyschlou studnu a pan ministr už drží v ruce vědro, aby vyždímal i tu poslední kapku z českých silnic.
Zatímco jeho předchůdci se snažili řidiče „pouze“ legálně oholit, současný plán na plošné mýtné a zapojení elektromobilů do systému „plať, nebo stůj“ slibuje vskutku komplexní servis pro peněženky všech, kteří se odváží nastartovat motor.
Konec dálničního socialismu a mýto pro každou mez
Ministr Bednárik v rozhovoru bez obalu přiznal, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zeje propast hluboká přes 37 miliard korun. Recept na záchranu? Plošné mýto. Už nepůjde jen o dálnice a vybrané jedničky, kde kamiony dosud marně hledaly únikové cesty. Nová vize počítá s tím, že mýtný systém by měl pokrýt celou síť, aby se těžká doprava neměla kam schovat.
Ministr sice chlácholí veřejnost termíny jako „plovoucí cena“ nebo „nulová sazba“ na vybraných úsecích, ale ruku na srdce – když stát potřebuje miliardy, nulová sazba má životnost sněhuláka v srpnu.
Cílem je zkrátka vybudovat digitální dispečink, který pohlídá každý metr české vozovky.
Elektromobily v pasti aneb ticho už nebude zadarmo
Pokud jste si mysleli, že koupí elektromobilu a registrací značky „EL“ jste nad státem definitivně vyhráli, ministr vás rychle vyvede z omylu. Bednárikova filozofie je neúprosná: dálnici ničí všechno, co má kola, bez ohledu na to, co teče do nádrže nebo co se nabíjí v baterii.
Dosavadní „ideologické“ úlevy pro čistou mobilitu končí. Elektromobily se budou muset podílet na údržbě infrastruktury, protože asfaltu je úplně jedno, jestli ho drtí ekologicky uvědomělý manažer v Tesle, nebo naftový dříč. Stát prostě potřebuje peníze a zelená víra mu faktury za opravu výtluků nezaplatí.
Rozpočtové provizorium jako bič na stavaře
Situace je natolik kritická, že Ředitelství silnic a dálnic i Správa železnic mají momentálně zakázáno podepisovat jakékoli nové smlouvy na velké investice.
Pan ministr to nazývá diletantstvím v případě, že by se podepisovalo bez jistoty peněz. Takže zatímco se stříhají pásky na úsecích, které dokončil ještě někdo jiný, nové projekty stojí v mrazu rozpočtové nejistoty. Bednárik odhaduje, že tento útlum potrvá minimálně do konce února.
Do té doby nám nezbývá než doufat, že se panu ministrovi podaří najít ten bájný „zlatý poklad“ v evropských fondech nebo že nás všechny včas naučí platit za vzduch, který při jízdě víříme.
_______________________
Použité zdroje: zdopravy.cz






