Hlavní obsah
Automobily a doprava

Státní kasa zeje prázdnotou a ministr Bednárik už brousí mýtné brány

Foto: Karikatura — Mýtné brány v Česku. (Humorná satira.) Jiří Berec, vytvořeno pomoci AI / Chat-GTP

Nový šéf dopravy Ivan Bednárik hodlá zalepit miliardovou díru v rozpočtu plošným mýtem pro kamiony i zdaněním tichých elektromobilů.

Článek

Vítejte v nové éře, kde asfalt není samozřejmostí, ale luxusním zbožím. Magazín zdopravy.cz nedávno vyzpovídal nového ministra dopravy Ivana Bednárika a výsledek je jasný: státní pokladna připomíná vyschlou studnu a pan ministr už drží v ruce vědro, aby vyždímal i tu poslední kapku z českých silnic.

Zatímco jeho předchůdci se snažili řidiče „pouze“ legálně oholit, současný plán na plošné mýtné a zapojení elektromobilů do systému „plať, nebo stůj“ slibuje vskutku komplexní servis pro peněženky všech, kteří se odváží nastartovat motor.

Konec dálničního socialismu a mýto pro každou mez

Ministr Bednárik v rozhovoru bez obalu přiznal, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zeje propast hluboká přes 37 miliard korun. Recept na záchranu? Plošné mýto. Už nepůjde jen o dálnice a vybrané jedničky, kde kamiony dosud marně hledaly únikové cesty. Nová vize počítá s tím, že mýtný systém by měl pokrýt celou síť, aby se těžká doprava neměla kam schovat.

Ministr sice chlácholí veřejnost termíny jako „plovoucí cena“ nebo „nulová sazba“ na vybraných úsecích, ale ruku na srdce – když stát potřebuje miliardy, nulová sazba má životnost sněhuláka v srpnu.

Cílem je zkrátka vybudovat digitální dispečink, který pohlídá každý metr české vozovky.

Elektromobily v pasti aneb ticho už nebude zadarmo

Pokud jste si mysleli, že koupí elektromobilu a registrací značky „EL“ jste nad státem definitivně vyhráli, ministr vás rychle vyvede z omylu. Bednárikova filozofie je neúprosná: dálnici ničí všechno, co má kola, bez ohledu na to, co teče do nádrže nebo co se nabíjí v baterii.

Dosavadní „ideologické“ úlevy pro čistou mobilitu končí. Elektromobily se budou muset podílet na údržbě infrastruktury, protože asfaltu je úplně jedno, jestli ho drtí ekologicky uvědomělý manažer v Tesle, nebo naftový dříč. Stát prostě potřebuje peníze a zelená víra mu faktury za opravu výtluků nezaplatí.

Rozpočtové provizorium jako bič na stavaře

Situace je natolik kritická, že Ředitelství silnic a dálnic i Správa železnic mají momentálně zakázáno podepisovat jakékoli nové smlouvy na velké investice.

Dočetli jste až sem? Podpořte autora libovolnou částkou.
Podpořte autora

Pan ministr to nazývá diletantstvím v případě, že by se podepisovalo bez jistoty peněz. Takže zatímco se stříhají pásky na úsecích, které dokončil ještě někdo jiný, nové projekty stojí v mrazu rozpočtové nejistoty. Bednárik odhaduje, že tento útlum potrvá minimálně do konce února.

Do té doby nám nezbývá než doufat, že se panu ministrovi podaří najít ten bájný „zlatý poklad“ v evropských fondech nebo že nás všechny včas naučí platit za vzduch, který při jízdě víříme.

_______________________

Použité zdroje: zdopravy.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz