Článek
Nadzvukový bojový stroj je náročný projekt těžkého, strojírenského a elektrotechnického průmyslu. Při nákupu se musí jak již víme zvažovat mnoho aspektů. Primární užití stroje (na co ho hlavně bude uživatel potřebovat) a jeho odpovídající zbraňové vybavení - rakety, kulomety, střely s plochou dráhou letu, střely vzduch země, rušičky aj. Dále radarové a komunikační vybavení, elektronika, systémy pro rozpoznávání protivníka, infrastruktura na zemi v podobě hangárů a ploch. A samozřejmě školení, servis a údržba. A na stíhačky jsou pořád ještě pořadníky. Objedná-li si jej stát musí pár roků počkat.
Zmiňme naše stroje L-159, a další varianty. typy. V obraně stejně jako v jiných resortech (spravedlnost) hodně vládla bezradnost. Kolik našich letounů budeme potřebovat, kde se budou prodávat. Potom uskladnění nepotřebných strojů a následné používání pro vymontování náhradních dílů. České letouny nakonec zdá se přece jen dosáhly úspěchu, Irák je nasadil proti islámském státu (konec konců právě proti takovým povstaleckým skupinám je vyloženě určen). Jaký bude ale osud těchto strojů dále. Dle expertů a úvahou se nabízí, že by měl mít možnost eliminovat střely s plochou dráhou letu, drony. V tisku koncem devadesátých let se dokonce objevili úvahy, že by mohl mít i šance proti rychlejšímu protivníku. O kvalitě letadla nelze určitě pochybovat. Jak si ale vysvětlit malou představivost armdádních a politických plánovačů na začátku kariéry stroje Alca. Zjevně byly první číslo potřebných L-159 pro armádu ČR nadsazené. Tedy ukázalo se, že jich vojsko nebude potřebovat tolik. Cena jednoho bitevníku představuje částku stovky milionů korun. Co se týče zákazníků, koupil je Irák jak bylo zmíněno, a USA. Španělsko si ho podle všeho ani nevyzkoušelo. Má to být poučení nebo spíše rovnou varování pro český a moravský obranný průmysl. Byl exportně předem určen k neúspěchu? Nelze opomenout výrok jednoho z ministrů obrany, který je označil hlavně jako nebezpečí pilota, který v něm sedí. Velkou část poslání splnil, ale exportně se čekal větší úspěch. To je subjektivní, zaujatý pohled autora textu.
Každopádně ve více evropských zemích najdeme stroje americké provenience. F-16, F-15. A samozřejmě nastupují F-35, letoun páté generace. Česká republika evidentně chce tento bojový prostředek získat. Ministryně je pověřena podívat se po letounu páté generace. Protože je vyrábí pouze jediná země, nemusí se rozhlížet dlouho. Co bude znamenat pro evropské výrobce nadzvukových bojových strojů expanze F-35? Skoro se autorovi ve světle textů kolem F-35 zdá, že americký stroj svoji převahou nekompromisně vyřadí ostatní konkurenty. Ale je to jen laický pohled. Každopádně boj o zákazníky je tvrdý. Však i na internetu je plno srovnávání F-35 a jiných supersoniků. Na českém pochopitelně srovnávání s Gripenem, že se jeho výrobci nelíbí možnost přijít o českého zákazníka, je triviální konstatování. Stejně tak se nelíbilo Francii, když jim Austrálie odřekla ponorky za miliardy a přiklonila se k americkému výrobci. Co bylo kolem Gripenů dohadů co se týče úplatků a obviňování, to by bylo také na dlouhé psaní. Jak by taky ne, když se v takovém obchodě točí tolik peněz. Gripeny i Alcy určitě plnily svoji roli při obraně pobaltí, počítalo se s nimi protivník o nich věděl. Česko kdysi odřeklo radarovou základnu, zaskočili za něj Rumuni. Troufám si tvrdit, že hrozby které měla přítomnost radaru na českém území mírnit se spíše naplnily. Severokorejci předvádějí mezikontinentální balistické střely (pokud neblufují jako Rusové s nejmodernějšími spíše nebojujícími tanky) a íránské drony, a rakety jsou nasazeny na Ukrajině stejně jako proti Izraeli.
Supersonik, nadzvukový bojový letoun je páteří letectva státu. Samozřejmě, pokud se rozhodne takový stroj provozovat. Výrobou těchto strojů se zabývá několik zemí. USA, Rusko, Čína a evropští výrobci. Švédové produkují Gripeny, Francouzi Mirage (Rafale), Eurofighter je stroj produkován více státy (Itálie, Španělsko, Německo, Británie). Tři typy supersoniků vyráběných na kontinentě je jistě důkaz vyspělosti evropského průmyslu. Mají za sebou i bojové úkoly, ostré nasazení, Sýrie, Srbsko+Kosovo, Irák, Bosna. Celkem se jedná o stovky vyrobených strojů. Samozřejmě, že všechny typy jsou také nabízeny k exportu. Evropa, Asie, Jižní Amerika. Konkrétních zákazníků, nebo potencionálních zákazníků je více . Pokud se budeme držet evropského kontinentu, koupili si Eurofightery Rakušani a země kde se vyrábí již jmenované. O Rafale mají zájem Chorvati a Řekové, Češi a Maďaři provozují Gripeny. Během studené války byly stíhačky francouzského výrobce Dassault prodány do Asie, Evropy, Jižní Ameriky. Izrael zaznamenal vítězství v šestidenní válce s Mirage III, Irák nasadil stroje Mirage F-1 ve válce s Íránem a bylo by i více příkladů. A potom jsou tady drony, s piloty, kteří sedí v kabině, ale na zemi. Ale to už je jiný příběh.

F-35
Voska, M. České bitevní letouny na Ukrajině? Buďme první, vyzývá expert, dostupné z https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/mikulecky-bitevnik-l-159-pro-ukrajinu.A230304_092935_domaci_ivos
Gripen E je svými schopnostmi v mnoha ohledech s F-35A srovnatelný https://www.czdefence.cz/clanek/gripen-e-je-svymi-schopnostmi-v-mnoha-ohledech-s-f-35a-srovnatelny
Gripen E neuspěl u většiny spojenců. Výrobce útočí, aby neztratil i Česko, dostupné z https://www.natoaktual.cz/zpravy/gripen-saab-f35-obrana-armada-letoun.A230909_091544_na_zpravy_m00
České letouny L-159 v iráckých barvách shodily na islamisty osm stovek bomb https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-blizky-a-stredni-vychod-ceske-letouny-l-159-v-irackych-barvach-shodily-na-islamisty-osm-stovek-bomb-11076
všeobecně známé skutečnosti